خبر جدید از تالاب مهم کشور | کمیته ملی راه اندازی می شود
خبر جدید از تالاب مهم کشور | کمیته ملی راه اندازی می شود

دولت چهاردهم باید فکری برای احیای تالاب گاوخونی کند.

تالاب گاوخونی، یکی از مهم تری تالاب های کشور است که دولت چهاردهم باید فکری به حال احیای آن کند.

فرماندار ورزنه گفت: در دولت چهاردهم ضرورت دارد کمیته ملی احیای تالاب گاوخونی راه‌اندازی و حقابه تالاب دیده شود تا شاهد بحران ریزگردها نباشیم.

سعید رحیمی درباره خشکی تالاب گاوخونی و تبعات آن، اظهار کرد: در جدول منابع و مصارف، حقابه تالاب گاوخونی دیده شده است اما در چند سال گذشته شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو به همان جدول منابع و مصارف که قانون خودشان است عمل نکرده‌اند به همین دلیل اکنون بیش از ۹۹ درصد مساحت تالاب خشک است که این خشکی و نرسیدن آب به آن سبب شده در چندماه گذشته بحران ریزگردها تشدید شود به طوری که با کوچک‌ترین وزش باد، ریزگردها داخل هوای شهرهای اطراف و از جمله اصفهان می‌شود.

وی افزود: این مشکل سبب بحران ریزگرد برای استان اصفهان و پایین آمدن کیفیت زندگی و افزایش بیماری در استان شده و روی سرمایه‌گذاری در اصفهان تأثیر منفی می‌گذارد. حقابه تالاب گاوخونی باید به موقع داده و به قانون عمل شود تا دچار این بحران‌ها نشویم.

فرماندار ورزنه تصریح کرد: در دولت چهاردهم ضرورت دارد کمیته ملی احیای تالاب گاوخونی راه‌اندازی شود. طبق کنوانسیون رامسر در ذیل تالاب‌های زنده هستیم و اگر وضع به همین منوال پیش رود و تالاب خشک شود از کمیسیون رامسر خارج می‌شویم که تبعات بدی دارد، به‌طوری که در ذیل کنوانسیون مونترال خواهیم رفت که برای کشور و استان اصفهان زیبنده نیست.

رحیمی خاطرنشان کرد: رهاسازی آب در تالاب گاوخونی مطالبه مردم است و کف خشک تالاب منبع ریزگرد برای استان شده است. وقتی حقابه به صنعت، شرب و کشاورزی می‌دهند حقابه تالاب گاوخونی نیز باید داده شود که شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو باید در این باره اقدام کنند.

گاوخونی واقع در ۳۰ کیلومتری شهرستان ورزنه، تالابی که فراتر از تعاریف کتاب‌های جغرافیای دبستان، سهمی بیشتر از بیابان و آبرفت و خاک حاصلخیز از طبیعت برده است و هر سال گردشگران و کویرنوردان داخلی و خارجی زیادی را راهی استان اصفهان می‌کند. تالاب گاوخونی که باتلاق گاوخونی نیز نامیده می‌شود با فضایی اسرارآمیز، احساس مبهمی از راز و رمز زندگی، مرگ، واقعیت و وهم را در خیال آدم برمی‌انگیزاند. این تالاب که از ذخیره‌گاه‌های مهم زیست‌کره به‌حساب می‌آید، با جریان زاینده‌رود اندک‌اندک سیراب می‌شود.

گاوخونی در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در مجاورت شهر ورزنه قرار گرفته است. از شهر ورزنه که ۲۵ کیلومتر از طریق جاده شوسه به‌سمت شرق می‌رویم، به تالاب می‌رسیم (ادامه این مسیر از کنار تالاب به یزد منتهی می‌شود). 

رودخانه زاینده‌رود برخلاف همه رودخانه‌ها، به‌جای آن که به دریا بپیوندد و به حیات خود ادامه دهد، در یک ناحیه کویری داخلی کشور فرو می‌رود و از حرکت باز می‌ایستد  و منشا اثرات فراوان طبیعی است. گاوخونی همان  باتلاقی است که زاینده‌رود در آن فرو می‌رود. زاینده‌رود رودخانه‌ای است که از کوه‌های زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و پس از سیراب کردن خاک اصفهان و عبور از این شهر، در باتلاق گاوخونی فرو می‌رود.

در برخی سفرنامه‌ها و داستان‌های کهن آمده است که بعد از فرو رفتن آب زاینده رود در باتلاق گاوخونی، این آب در دشت‌های کرمان، به‌صورت چشمه‌هایی روان می‌شود؛ گرچه مسلما از نظر علمی این موضوع تائید نشده است. در طول تاریخ نام «گاو خونی» و «زاینده‌رود» به موازات هم مطرح بوده است و طومار معروف شیخ بهایی و تقسیمات آب زاینده‌رود که از برجسته‌ترین نمونه‌های میراث فرهنگی این مرز و بوم است، نشان از اهمیت حیاتی این رودخانه از دید مردم در طول تاریخ دارد.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]