گران ترین قیمت بنزین در جهان | نرخ سوخت از آب معدنی هم ارزان تر است
گران ترین قیمت بنزین در جهان | نرخ سوخت از آب معدنی هم ارزان تر است

کشورهایی مانند هلند و مراکش، گران ترین بنزین را در جهان دارند.

بنزین یکی از حیاتی ترین سوخت های موجود در جهان است که قیمت آن می تواند به طور مستقیم، تاثیری بر سفره مردم داشته باشد. شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که ربط میان بنزین و سفره مردم چیست؟ افرادی در کشور وجود دارند که در تاکسی های اینترنتی فعالیت می کنند و باید در طول ماه بنزین زیادی استفاده کنند. با افزایش قیمت بنزین، میزان پولی که باید در ماه پرداخت کنند تا بتوانند بنزین بزنند بالا می رود و باید از سایر مایحتاج دیگر در زندگی خود بزنند تا بنزین تامین شود. به طور کلی، می توان گفت که قیمت بنزین در ایران ارزان است. البته این حرف را کارشناسان انرژی می زنند. منطقی هم بخواهیم درنظر بگیریم، قیمت بنزین در کشور ما از آب معدنی ارزان تر است و همین موضوع سبب مصرف بی رویه این سوخت حیاتی شده است.

این سوخت حیاتی، در سایر کشور ها، به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس، قیمت بسیار بالایی دارد. برای مثال هر لیتر بنزین در عراق ۵۷ سنت و در جمهوری آذربایجان ۵۸ سنت است که حدود ۲۰ برابر از قیمت بنزین در ایران گران تر است. مراکش یکی از گران ترین قیمت بنزین در میان کشورهای عرب را دارد. در کشور مراکش با قیمت هر لیتر۱.۶۸ دلار در بالای فهرست گران ترین نرخ های بنزین در کشورهای عربی قرار دارد.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که پرداخت یارانه انرژی در ایران سبب شده است تا قیمت بنزین لیتری ۱۵۰۰ تومان و ۳ هزار تومان باشد. این کارشناسان بر این باور هستند که قیمت واقعی بنزین در ایران باید لیتری ۲۵ هزار تومان باشد که وزرات نفت به علت پرداخت یارانه سوخت، این بازار را کنترل کرده و قیمت افزایش نداشته نداشته است. پس می توان گفت که اگر این یارانه سوخت وجود نداشت، ایران هم در دسته کشورهایی قرار می گرفت که سوخت گران دارد.

هلند یکی از کشورهایی است که قیمت بنزین در آن بسیار گران است و لقب گران ترین قیمت بنزین در جهان را به خود اختصاص داده است. اصولا کشورهای اروپایی، قیمت بنزین بسیار بالایی دارند اما در ابتدا باتوجه به اشاره ای که به کشورهای حاشیه خلیج فارس شد، جالب است که نگاهی به جدول زیر انداخته و قیمت بنزین در این کشورها را مشاهده کنید.

کشورهای حاشیه خلیج فارس

قیمت بنزین

سوریه

۰.۳۴ دلار

کویت

۰.۳۴ دلار

مراکش

۱.۶۸ دلار

عمان

۰.۶۲ دلار

بحرین

۰.۵۳ دلار

عربستان

۰.۶۲ دلار

قطر

۰.۵۷ دلار

 

همانطور که اشاره کردیم، مراکش گران ترین بنزین را در میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دارد. البته لازم به ذکر است که به دلیل استفاده مردم مراکش از خودروهای با کیفیت، بالا بودن قیمت بنزین در این کشور امر طبیعی است. درضمن،  کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، اقتصاد خوبی دارند و میزان درآمد مردم در این کشورها مناسب است. به همین دلیل این اعداد و ارقام برایشان رقمی نخواهد بود.

همانطور که پیش تر اعلام کردیم، کشورهای اروپایی، قیمت بنزین بسیار بالایی دارند و یکی از گران ترین بنزین ها در جهان، متعلق به هلند است. هلندی ها برای یک باک بنزین، مبلغ بسیار بالایی را هزینه می کنند که البته به نسبت اقتصاد کشورشان و درآمد مردم، قیمت چندان بالایی برایشان نیست. در این کشور هر ۵۰ لیتر بنزین در حدود ۷۶٫۰۵ پوند به فروش می رسد. کیفیت خودروها در این کشور بالاست و مردم با رضایت کامل این پول را پرداخت می کنند. همانطور که بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که اگر در ایران هم کیفیت خودروها خوب باشد، مردم راضی هستند تا قیمت بنزین افزایش پیدا کند. کشورهای اروپایی اصولا برای قیمت بنزین مشکلی ندارند. بعد از هلند، ایتالیا، گران ترین قیمت بنزین را در جهان دارد و باید بابت هر باک بنزین ۷۵.۱۵ پوند پرداخت کنند. جدول زیر به شما قیمت بنزین در کشورهای اروپایی را نشان می دهد.

 

بنزین در کشورهای اروپایی

قیمت

آلمان

۶۷.۵۵ پوند

دانمارک

۷۲.۸۱ پوند

بریتانیا

۶۵.۷۷ پوند

هلند

۷۶.۰۵ پوند

ایتالیا

۷۵.۱۵ پوند

فرانسه

۶۷.۱۸ پوند

هر ۲ جدول بالا نشان می دهد که قیمت بنزین در ایران واقعا ارزان است. باوجود آنکه ایران کم ترین قیمت را دارد، اما همچنان شاهد ناترازی تولید و مصرف این سوخت مهم در کشور هستیم. راهکارهای بسیاری هم برای برطرف کردن این ناترازی پیشنهاد و اجرایی شده است که نقش یک مسکن مقطعی را داشت.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]