پروژه ذخیره سازی گاز | میدان مختار فعال می شود؟
پروژه ذخیره سازی گاز | میدان مختار فعال می شود؟

میدان مختار را می توان سومین قطب ذخیره سازی گاز در کشور دانست.

ایران هر میزان که بتواند گاز ذخیره کند، برای آینده بسیار اهمیت دارد و میادین گازی کشور می توانند نقش اصلی را در این موضوع ایفا کنند.

با احداث جاده دسترسی موقعیت حفاری و حفاری یک حلقه چاه ارزیابی میدان و پروژه ذخیره سازی گاز طبیعی در میدان مختار ، این میدان به عنوان سومین قطب ذخیره سازی گاز در کشور تبدیل می شود.

مهدی حیدری به همراه نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و هیأتی از مدیران نفتی و مقامات استانی، در بازدید از پروژه توسعه میدان گازی مختار یاسوج واقع در استان کهکیلویه و بویراحمد با اشاره به توسعه قریب‌الوقوع این میدان خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک میدان مختار و لزوم توجه جدی به جبران ناترازی گاز، توسعه این میدان در دستور کار شرکت نفت مناطق مرکزی ایران قرار گرفت که هم اکنون حدود ۸۵ درصد طراحی لوکیشن حفاری آن صورت گرفته و بزودی دکل برای حفاری چاه ارزیابی مستقر می‌شود.

وی افزود : با حفاری این حلقه چاه که طی مدت هفت ماه صورت می‌گیرد ، برنامه جامع توسعه میدان (MDP ) تهیه شده و بر اساس آن تعداد چاه‌های مورد نیاز جهت حفاری مشخص می‌شود و می‌توانیم نگاه منطقی و درازمدت شرکت ملی نفت ایران برای توسعه و تبدیل این میدان به مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی داشته باشیم.

گفتنی است، در برآوردهای اولیه که با حفاری چاه اکتشافی صورت گرفته، تولید روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز شیرین تعیین شده است که تولید نهایی و دقیق منوط به اطلاعات چاه ارزیابی است.

مخزن گازی مختار یاسوج از میدان‌های هیدروکربوری توسعه‌نیافته کشور است که به لحاظ نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی محسوب می‌شود.

بر اساس برآوردهای اولیه پس از تخلیه مخزن، امکان ذخیره سازی سالانه معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب فراهم می‌شود تا در هشت ماه گرم سال روزانه پنج میلیون مترمکعب در مخزن ذخیره و در ماه‌های سرد سال روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب از آن باز تولید شود.

این مخزن در استان کهگیلویه و بویراحمد و فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است و وجود گاز در مخزن مختار با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ به اثبات رسید.

چندی پیش، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، گفت: این پروژه نسبت به توپوگرافی و خشن بودن منطقه وضعیت خوبی دارد و امید است با همین شرایطی که پیش می‌رود پروژه در بازه زمانی زودتری اتمام و دکل مستقر شود.

وی تصریح کرد: حضور میدانی مسئولان در این پروژه به منزله گره‌گشایی از آن است و چالش‌های پروژه به‌صورت میدانی احصا شود.

حیدری خاطرنشان کرد: چالش‌ها بررسی شده و امید است کمک مالی بیشتری به این پروژه شود تا روند بهتری را شاهد باشیم.

وی افزود: با حفر چاه اطلاعات میدان به دست می‌آید و پیش‌بینی می‌شود حداقل روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز به شبکه اضافه و تزریق کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: شش تا هفت حلقه چاه در این میدان حفاری خواهد شد و در بازه زمانی بیش از ۱۰ سال در این میدان تولید و پس از تولید برای بحث ذخیره‌سازی از آن استفاده شود.

وی تصریح کرد: بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد و رونق و آبادانی خوبی را برای منطقه خواهد داشت.

حیدری در خصوص طولانی شدن روند کار میدان، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی خاک‌برداری اولیه ۲۰۰ هزار متر مکعب بوده است، اما الان تا ۴۰۰ هزار متر مکعب باید خاک‌برداری انجام شود، این اختلاف که احجام پروژه تغییر می‌کند، موجب زمان‌بر شدن پروژه می‌شود و هزینه و اعتبار پروژه را بالا می‌برد.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]