واکنش قیمت نفت به ترور هنیه | طلای سیاه اوج گرفت
واکنش قیمت نفت به ترور هنیه | طلای سیاه اوج گرفت

بازار نفت به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس واکنش نشان داد و در مسیر افزایش قیمت قرار گرفت.

بازار انرژی تحت تاثیر ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس قرار گرفت و این موضوع سبب شد تا قیمت نفت وارد روند افزایش قیمت شود.

 قیمت نفت که به پایین‌ترین رقم طی ۷ هفته گذشته رسیده بود، به خاطر افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی به دنبال حمله رژیم صهیونیستی به بیروت، پایتخت لبنان افزایش یافت. اما نگرانی در مورد تقاضا در چین همچنان ادامه دارد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۸۲ سنت معادل ۱.۰۴ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۴۵ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۸۹ سنت معادل ۱.۱۹ درصد افزایش، ۷۵ دلار و ۶۲ سنت معامله می‌شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، چند ساعت پس از اعلام خبر اسماعیل هنیه، قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس با نزدیک ۲ درصد افزایش به ۷۶ دلار رسید.

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی، در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داد.                                 

اما روز گذشته، وضعیت بازار نفت به گونه ای دیگر بود. در حالی که تنها ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده و کامالا هریس، به عنوان نامزد دموکراتها، جایگزین بایدن شده، وال استریت اکنون در حال بررسی پیش بینی‌ها از وضعیت احتمالی بخش نفت و گاز تحت زمامداری هر کدام از این دو نامزد است.

با وجود اینکه دولت بایدن به کمک قوانین موثری مانند قانون کاهش تورم و قانون سرمایه گذاری و مشاغل زیربنایی، به عنوان بزرگترین طرفدار انرژیهای تجدیدپذیر ظاهر شد، معیارهای کلیدی نشان می دهد صنعت نفت و گاز آمریکا در دوران بایدن، شکوفا شده است.

سود پنج شرکت نفتی بزرگ سهامی عامل شامل اکسون موبیل، شورون، بریتیش پترولیوم، توتال انرژی و شِل، در سه سال نخست دولت بایدن، به ۴۱۰ میلیارد دلار صعود کرد که افزایش ۱۰۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه ریاست جمهوری ترامپ داشت و این افزایش به مدد صعود قیمت نفت پس از جنگ روسیه در اوکراین روی داد.

سرمایه‌گذاران نفت و گاز در دولت بایدن، پاداش قابل توجهی گرفتند، به طوری که سهام انرژی از زمان حضور بایدن در کاخ سفید، ۱۱۷ درصد جهش کرده، در حالی که در دوره مشابه در زمان ترامپ، ۴۹ درصد کاهش داشت.

و اکنون سیتی پیش‌بینی کرده است که بخش انرژی آمریکا تحت ریاست جمهوری هریس، تا حد زیادی ادامه سیاست‌های بایدن خواهد بود، در حالی که ریاست‌جمهوری ترامپ به دلیل تعرفه‌های تجاری، سیاست‌های دوستدار نفت و گاز، مقررات‌زدایی و فشار بر اوپک پلاس برای تولید بیشتر نفت، می‌تواند برای بخش انرژی منفی باشد.

شعارهای «حفاری کن، عزیزم، حفاری کن» ترامپ در کنوانسیون جمهوری‌خواهان، ظاهرا اتفاق بدی برای قیمت نفت بود. جمهوری خواهان بارها از سیاستهای اقلیمی بایدن انتقاد کرده و مدعی شده اند آنها با محدود کردن تولید نفت و گاز آمریکا و افزایش قیمت سوخت، استقلال انرژی آمریکا را تهدید می کنند.

بایدن در اقدامی جنجالی، پروژه خط لوله «کی استون ایکس ال» را که برای وارد کردن حجم بیشتری نفت از کانادا به پالایشگاههای آمریکا طراحی شده بود، لغو کرد و ظاهرا در اقدامی به منظور جلب نظر رای دهندگان طرفدار محیط زیست، صدور مجوزهای جدید صادرات گاز طبیعی مایع (ال ان جی) را در سال ۲۰۲۳، متوقف کرد.

دیوید تورک، معاون وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه ای گفت: تنها حدود ۱.۲ میلیارد دلار در حسابی که برای خرید نفت برای ذخایر استراتژیک نگهداری می شود، باقی مانده است. این رقم برای خرید تقریبا ۱۵ میلیون بشکه دیگر کافی است.

این مقام آمریکایی گفت: البته دوست داریم بیشتر از این کار کنیم. اما برای خرید نفت بیشتر، به بودجه بیشتری نیاز داریم و در تماس با کنگره هستیم تا مطمئن شویم که همه سهم خود را در آنجا ایفا می کنند. با این حال، وی از ارائه رقم دلاری ضروری برای خرید نفت بیشتر، خودداری کرد.

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]