پیش بینی واکنش بازار انرژی به ترور اسماعیل هنیه
پیش بینی واکنش بازار انرژی به ترور اسماعیل هنیه

بعد از ترور و شهادت اسماعیل هنیه، باید منتظر ماند و دید تا واکنش بازار جهانی انرژی چه خواهد بود.

همانطور که می دانید، بازار انرژی تاثیر عوامل گونانی تغییر می کند و قیمت نفت را تحت تاثیر قرار می دهد. 

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: اکنون یک‌سوم نفتی که در دنیا به مصرف می‌رسد از تنگه هرمز و خلیج‌فارس عبور می‌کند اگر این تنگه دچار مشکل شود این کمبود را براحتی نمی‌توانند تامین کند بنابراین قیمت نفت بالا خواهد رفت.

علی اصغر زرگر، در واکنش به ترور اسماعیل هنیه و تاثیر آن بر بازار نفت اظهار داشت: شکی نیست که بحران‌ها روی بازار نفت تاثیر دارد و معمولا این تاثیر آنی است تا زمانی که شرایط به مدار اصلی خود برگردد ولی در هر حال بستگی دارد که ایران چه عکس‌العملی داشته باشد و بعدا چه اتفاقی رخ دهد.

وی افزود: فعلا بازار نفت به لحاظ عرضه و تقاضا در حالت تعادل کامل قرار دارد، عرضه به میزان زیادی بالاتر از تقاضا است اما به هر صورت این اتفاقات به صورت آنی چند دلار قیمت را تغیر خواهد داد اما در درازمدت بستگی به این دارد که ایران چه واکنشی نشان دهد و اتفاقات بعدی چه تاثیری داشته باشد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه ترور هنیه خواه‌ناخواه قیمت را به صورت آنی تغییر می‌دهد و روی بازار نفت تاثیرگذار است، گفت: چندین عامل روی قیمت تاثیرگذار است؛ یکی اینکه چه میزان عرضه و تقاضا در دنیا وجود دارد و ارتباط این دو عامل به چه شکل است، منابعی که در دنیا وجود دارد و بحران بین‌المللی بخصوص در منطقه خاورمیانه همیشه تاثیرگذار بوده است، بنابراین می‌توان به شکل آنی و کوتاه‌مدت تاثیر داشته باشد مگر اینکه بحران در حوزه خلیج‌فارس بوجود بیاید و تنگه باب‌المندب دچار بحران شود و یا اینکه ایران روی تنگه هرمز اقداماتی انجام دهد.

وی بیان داشت: گرما و سردی هوا هم روی قیمت و بازار نفت تاثیرگذار است و خریداران و فروشندگان بازار بین‌المللی نفت را تحت تاثیر قرار داده و قیمت را بالا و پایین می‌کنند.

زرگر ادامه داد: اتفاق امروز در طی یک هفته و کوتاه‌مدت قیمت نفت را بالا می‌برد تا زمانی که مشخص شود این موضوع چه بحران بعدی را خواهد داشت، اگر تنش تشدید شود و جنگ منطقه‌ای اتفاق بیفتد، اولین واکنش اینکه ممکن است ایران به صورت ایذایی روی تنگه هرمز اقداماتی انجام دهد و مانع عبور و مرور نفتکش‌ها شود و یا کشورهای بزرگ مداخله کنند، در این صورت قابل پیش‌بینی نیست و کسی نمی‌تواند جلوی بالا رفتن قیمت نفت را بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون یک‌سوم نفتی که در دنیا به مصرف می‌رسد از تنگه هرمز و خلیج‌فارس عبور می‌کند اگر این تنگه دچار مشکل شود این کمبود را براحتی نمی‌توانند تامین کند بنابراین قیمت نفت بالا خواهد رفت، در هر حال تغییر در بازار نفت بستگی به این دارد که مسئله اتفاق کنونی در سطح بین‌المللی و منطقه چگونه مهار شود.

روابط عمومی کل سپاه صبح امروز در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، چند ساعت پس از اعلام خبر شهادت اسماعیل هنیه، قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس با نزدیک ۲ درصد افزایش به ۷۶ دلار رسید. همچنین نفت برنت با ۱.۶ درصد افزایش در آستانه ورود به کانال ۸۰ دلاری قرار دارد.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]