آیتم جدید در قبض های برق شهروندان | برق باز هم گران شد؟
آیتم جدید در قبض های برق شهروندان | برق باز هم گران شد؟

یکی از شهروندان با ارسال قبض برق خود از اضافه شدن آیتم جدیدی تحت عنوان سوخت نیروگاهی خبر داد.

یکی از مخاطبان با ارسال قبض برق خود از وجود آیتم سوخت نیروگاهی خبر داده و خواستار توضیح شرکت توزیع برق شده است.

اطلاعیه‌ای شرکت توانیر در خصوص تشدید نظارت بر مصرف برق

ضمن تشکر از تمامی مشترکانی که در اجرای طرح‌های مدیریت مصرف با صنعت برق همکاری کرده‌اند، به اطلاع کلیه سازمان‌ها، ادارات و بانک‌ها می‌رساند با توجه به افزایش مجدد دمای هوا در هفته آینده و پیرو مصوبات ابلاغی هیأت وزیران، تمامی ادارات، بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند با قطع سامانه‌های سرمایشی، در مناطق عادی یک ساعت قبل از اتمام ساعت اداری و در مناطق گرمسیر همزمان با تعطیلی ادارات، مصرف برق خود را پس از پایان ساعت کار اداری تا ۶۰ درصد زمان فعالیت کاهش دهند.

بدیهی است وضعیت مصرف برق این دسته از مشترکان از طریق بازدیدهای میدانی و همچنین کنتورهای هوشمند به صورت برخط رصد و در صورت عدم رعایت مصوبات ابلاغی، نسبت به قطع برق آنها اقدام می‌شود.

صنعت نفت برای تأمین برق تا پایان تابستان اعلام آمادگی کرد

صنعت نفت با نه نیروگاه برق شرکت‌های زیرمجموعه خود در سه ماه نخست امسال بیش از یک میلیون و ۱۱۴ هزار مگاوات ساعت برق را به شبکه سراسری کشور ارائه کرده است. با توجه به افزایش دمای هوا، تأمین برقی در سه ماه دوم سال احتمالاً بیشتر خواهد بود.

در این بین، صنعت نفت هیچ تلاشی برای تأمین کامل سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها و ورود مازاد برق خود به چرخه سراسری که منجر به پایداری شبکه برق کشور می‌شود، فروگذار نکرده است. این صنعت همراه با وزارت نیرو، در جهت مبارزه با خاموشی تلاش می‌کند. نیروگاه‌های فجر انرژی خلیج‌فارس خوزستان، پالایشگاه گاز ایلام، پتروشیمی ایلام، متمرکز پارس جنوبی عسلویه، پتروشیمی دماوند بوشهر، پتروشیمی مبین بوشهر، غرب کارون خوزستان، مایع‌سازی گاز طبیعی ایران در بوشهر و صبا دهلران ایلام در واقع نه قلب برقی صنعت نفت هستند که ماهانه بیش از ۴۰۰ هزار مگاوات ساعت برق مازاد تولیدی خود را به شبکه سراسری برق کشور تزریق می‌کنند.

باید به این آمار، هزاران مگاوات ساعت برقی را که نیروگاه‌های برق وزارت نفت در جزایر خلیج‌فارس به محیط پیرامونی و خانه‌های مردم تزریق می‌کنند هم اضافه کرد. متأسفانه با توجه به اینکه این جزایر همچون خارک، سیری و لاوان به شبکه برق سراسری کشور وصل نیستند، آمار دقیقی از روند تولید آن‌ها منتشر نمی‌شود.

روزهای گرم امسال در حالی با تدبیر و تحمل مردم در حال سپری‌شدن است که به نظر می‌رسد وزارت نیرو تا اینجای کار توانسته با مدیریت مصرف و استفاده از ظرفیت تولید برق در صنعت نفت و درعین‌حال گازرسانی و سوخت‌رسانی مطلوب نیروگاهی، امیدها برای بهبود وضع صنعت برق کشور در آینده را زنده نگه دارد.

صنعت نفت، چراغ روشن‌کننده نیروگاه‌ها

صنعت نفت از صنایع پرمصرف انرژی به‌ویژه برق در کشور است، ازاین‌رو همواره ساخت نیروگاه تولید برق از الزام‌های اجرای پروژه‌های صنعت نفت بوده و هست. صنعت نفت در عین حال که با احداث نیروگاه‌ها، تأمین برق خود را به عهده دارد، بخشی از برق تولیدی نیروگاه‌های آن نیز به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

درواقع یکی از منابع تأمین برق در کشور استفاده از بخشی از ظرفیت واحدهای نیروگاه فجر انرژی خلیج‌فارس خوزستان، نیروگاه پالایشگاه گاز ایلام، نیروگاه پتروشیمی ایلام، نیروگاه متمرکز پارس جنوبی عسلویه، نیروگاه پتروشیمی دماوند بوشهر، نیروگاه پتروشیمی مبین بوشهر، نیروگاه غرب کارون خوزستان، نیروگاه مایع‌سازی گاز طبیعی ایران در بوشهر و نیروگاه صبا دهلران ایلام است.

یکی از راهکارهای وزارت نیرو برای عبور بدون خاموشی از اوج بار تابستان امسال، افزایش توان تولید برق از طریق ظرفیت خالی نیروگاه‌های موجود در پروژه‌های صنعت نفت است.

شرکت دماوند انرژی عسلویه تأمین‌کننده برق و بخار ۲۴ شرکت پتروشیمی مستقر در فاز ۲ پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است که با طراحی و اجرای پروژه‌های پست ۴۰۰ کیلوولت و خط و کلیدخانه ۴۰۰ کیلوولت درمجموع به ارزش ۴۰ میلیون یورو، امکان اتصال به شبکه سراسری و ارسال برق مازاد تولید خود را برای جبران بخش قابل‌ توجهی از کمبود برق در شرایط کنونی فراهم کرده است.

عملیات اتصال به شبکه سراسری با هماهنگی و تمهیدهای فنی لازم بین شرکت دماوند انرژی عسلویه و سازمان برق منطقه‌ای اجرا شده و اتصال بین نیروگاه برق دماوند به شبکه سراسری برق کشور از طریق پست ۴۰۰ کیلوولت، خط ۴۰۰ کیلوولت و کلیدخانه ۴۰۰ کیلوولت با احداث مجموعه ۴۸ دکل مرتفع تلسکوپی و مشبک به طول ۱۹ کیلومتر با عبور از مناطق سخت‌گذر کوهستانی برقرار است.

هم‌اکنون از شرکت دماوند انرژی عسلویه ۵۰ مگاوات برق به شبکه سراسری در حال تزریق است که بنا به ضرورت و نیاز، تا ۱۰۰ مگاوات قابل‌ افزایش خواهد بود.

تزریق برق نیروگاه غرب کارون به شبکه سراسری برق

در روزهای نخست تابستان سال ۱۴۰۲ نیروگاه غرب کارون صنعت نفت به شبکه سراسری برق کشور از طریق استان خوزستان وصل شد. این نیروگاه که تولید برق آن به‌طور کامل به شرکت ملی نفت ایران تعلق دارد، به ظرفیت تولید نهایی ۴۹۶ مگاوات نامی رسیده است.

عملیات اجرایی این نیروگاه، با هدف تأمین برق پایدار و اختصاصی میدان‌های غرب کارون در قالب یک قرارداد تبدیل انرژی (ECA) به‌صورت خرید تضمینی میان شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت مپنا امضا شد و دو واحد گازی آن با ظرفیت تولید نامی ۳۳۰ مگاوات، اسفند ۱۳۹۸ به تولید تجاری رسید.

این نیروگاه در کلاس E از دو واحد گازی و یک واحد بخار به‌صورت سیکل ترکیبی تشکیل شده است. با توجه به مشکلات اخیر تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی و حرارتی و کمبود زیرساخت‌های لازم، این قرارداد نقش مهمی در تولید مستمر از میدان‌های غرب کارون و کاهش بار شبکه سراسری و استان خوزستان، کاهش استفاده از سوخت جایگزین (گازوئیل)، همچنین کاهش آلودگی هوای ناشی از سوزاندن گازهای ترش به‌منظور تولید برق در واحدهای فرآورشی ایفا کرده است.

مجری طرح نیروگاه غرب کارون و تأسیسات جانبی در این زمینه گفته است که به‌منظور ایفای نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت و شرکت مهندسی و توسعه نفت در منطقه غرب کارون، با توجه به کمبود برق در ماه‌های اوج مصرف (خرداد تا شهریور)، حدود ۴۲۰ مگاوات از برق این نیروگاه پس از راه‌اندازی کامل واحد بخار به شبکه سراسری تزریق می‌شود. همین موضوع کمک شایانی به رفع مشکلات کمبود برق در کشور و به‌ویژه استان خوزستان می‌کند. استفاده از توربین‌ها و سامانه کنترل بومی، از دستاوردهای مهم این پروژه برای کشور است.

زیرساخت‌های لازم ازجمله تأمین گاز و آب مورد نیاز این نیروگاه، همچنین خطوط انتقال برق تولیدی آن به طول تقریبی ۵۰۰ کیلومتر و پست‌های لازم برای تغییر سطح ولتاژ در محل میدان‌های نفتی از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت، با پیشرفت ۸۶درصدی در حال انجام است.

منبع:

رکنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]