میزان مصرف انرژی برای هوش مصنوعی
میزان مصرف انرژی برای هوش مصنوعی

آنطور که براورد شده، میزان مصرف انرژی برای تولید و نگهداری هوش مصنوعی بسیار بالا است.

هوش مصنوعی توانسته کمک های بسیار زیادی را به بشر کند اما گفته می شود که این قابلت، انرژی برق بسیار زیادی مصرف می کند و میزان مصرف انرژی برای نگهداری و تولید هوش مصنوعی بسیار بالا است.

میزان مصرف انرژی برای تولید و نگهداری هوش مصنوعی ChatGPT بسیار افزایش داشته و اکنون به بیش از حد تصور رسیده است. فناوری هوش مصنوعی نیز مانند دیگر فناوری‌ها هزینه‌های مربوط به خود را دارد. 

فناوری هوش مصنوعی نیز مانند دیگر فناوری‌ها هزینه‌های مربوط به خود را دارد. در حالی که استفاده از چت بات‌هایی نظیر جمینای و ChatGPT رایگان است و میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان در حال استفاده از این قابلیت‌ها هستند، باید برای ایجاد این فناوری انرژی و سرمایه‌گذاری زیادی صرف شود. طبق گزارشی که اندروید آتوریتی در این مورد منتشر کرده است، شرکت OpenAI برای تولید مدل‌های زبانی بزرگ و آموزش آنها حدود ۱۳۰۰ مگاوات ساعت برق مصرف می‌کند. این میزان مصرف معادل مصرف سالانه حدود ۱۲۰ خانواده آمریکایی است. بنابراین هر خانواده آمریکایی به طور متوسط در طول سال کمی بیش از ۱۰ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند.

البته تمامی مدل‌های هوش مصنوعی برای پاسخ دادن به سوالات کاربر و استنتاج آن و همچنین به کارگیری قدرت محاسباتی به تعداد زیادی سرور قدرتمند در مراکز داده در سراسر جهان نیاز دارند. در تمامی سرورها هزاران پردازنده گرافیکی از نوع انویدیا اچ ۱۰۰ قرار گرفته که هر کدام از آنها حدود ۷۰۰ وات برق مصرف می‌کنند.

برآورد برق مصرفی برای فناوری‌های مرتبط به هوش مصنوعی نیز متفاوت است. محققان می‌گویند چت بات ChatGPT روزانه چند صد مگاوات ساعت برق مصرف می‌کند. این میزان انرژی برق می‌تواند برای هزاران و یا ده‌ها هزار خانواره آمریکایی در طول سال کافی باشد. برخی کارشناسان معتقدند انویدیا تا سال ۲۰۲۷ حدود ۱.۵ میلیون واحد سرور هوش مصنوعی ساخته و به بازار عرضه خواهد کرد. در صورت وقوع چنین امری میزان مصرف انرژی برق بسیار بیشتر از اکنون خواهد بود. زیرا هر کدام از سرورهای هوش مصنوعی در طول سال حدود ۸۵ الی ۱۳۴ تراوات ساعت برق مصرف خواهند کرد. این میزان مصرف برق از میزان مصرف سالانه برخی به کشورهای کوچک مانند هلند، بنگلادش و سوئد نیز بیشتر خواهد بود.

‌امروزه شاید هوش مصنوعی به آن شکلی که تصور می‌کنیم وجود نداشته باشد اما باز هم بسیاری از کارهایی که روزانه انجام می‌دهیم، مانند جستجوی اینترنت یا گشت و گذار در صفحات شبکه‌های اجتماعی و غیره، همه متاثر از هوش مصنوعی است و در حقیقت در این مواقع داریم از آن استفاده می‌کنیم. انقدر این استفاده نا ملموس است و به آن عادت کرده‌ایم که در آن لحظه حس نمی‌کنیم که داریم از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم. دلیل اصلی آن این است که نمی‌دانیم هوش مصنوعی واقعا چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد. از آنجایی که آینده از آن هوش مصنوعی خواهد بود بهتر است به جای نگران بودن در مورد هوش مصنوعی یاد بگیریم که چه کارهایی را می‌توانیم با آن انجام دهیم و اطلاعاتمان را در این زمینه بیشتر کنیم. پس بیایید از ابتدا ببینیم هوش مصنوعی چیست.

منبع:

تکنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]