شیوه گران شدن بنزین تغییر کرد
شیوه گران شدن بنزین تغییر کرد

بر اساس گزارشات بدست آمده استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی به طرز عجیبی کاهش پیدا کرده است.وسایل حمل و نقل عمومی شامل مترو، اتوبوس، مینی بوس، تاکسی می شود که تقریبا استقاده از آن ها ۸۰ درصد کاهش داشته است.

تقریبا روزانه ۱۲۵ میلیون لیتر مصرف بنزین وجود دارد که به دلیل مصرف بی رویه ، ترافیک های سنگین در شهر ها و مصرف نامتعارف خودرو ها حدود ۵۰ میلیون لیتر اضافه مصرف می شود.اما خودروهای وارداتی و تولیدی با مصرف سوخت میانگین ۸ تا ۱۰ لیتر و بیشتر به مردم عرضه شده‌اند. فرآیند صدور کارت سوخت به دلیل پیچیدگی و زمان‌بر بودن، با مشکلاتی مواجه است و پایگاه داده ما هنوز به‌طور کامل به‌روز نشده است. همچنین، اطلاعات تحلیلی دقیق و کاربردی درباره جغرافیای مصرف سوخت در دسترس نیست.

اطلاعات واقعی از میزان خودرو های فعال عمومی سنگین و غیرسنگین و دولتی و متفرقه وجود ندارد.

اطلاعات تعداد تاکسی های فعال آنهم فعال خصوصی یا عمومی دقیق نیست اطلاعات مسافربرهای اینترنتی و جابجایی واقعی مسافرین معلوم نیست.

ضمن اینکه در دنیا مسافربرهای اینترنتی و حتی تاکسی ها حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شوند، اتفاقی که در کشور ما معکوس شده حمل و نقل کارآمد عمومی دارد به حمل ونقل شخصی تبدیل می شود و ما در تهران حتی شبکه حمل و نقل یکپارچه نداریم در حالیکه سالانه ده ها هزار خودرو به چرخه حمل و نقل تهران افزوده و حدود ۱ میلیون و دویست هزار خودرو نیز در سراسر کشور اضافه می‌شود بدون خروجی یقینا این تعداد هم بر افزایش مصرف سوخت و هم برترافیک می افزاید.

​با توجه به اینکه از عمر دولت چهاردهم مدت کوتاهی است که می گذرد اما در فکر تنش زدایی از بین افراد و آحاد مردم جامعه است.با نگاهی به موضع دولت به نطر می رسد قید بالا بردن نرخ بنزین و گران شدن آن را زده است.دولت پزشکیان از موضع خود عقب نشینی کرده  و با اعلام اینکه بنزین گران نمی شود به تمام شایعات مبنی بر گرانی بنزین خاتمه داده است.

به گفته همتی، کشور در شرایطی نیست که بتوانیم به سبد کالای مردم آسیب وارد کنیم و باید از هر اقدام شوک‌آور در اقتصاد جامعه خودداری کرد. همتی باور دارد که موضوع بنزین راهکارهای خاص خودش را دارد که باید از همان طریق پیگیری شود و افزایش قیمت آن در شرایط فعلی به مصلحت نیست. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود:

نظرات کارشناسان درباره افزایش قیمت بنزین و مصرف سوخت جالب توجه است. به عقیده آن‌ها مگر خودرو به نرخ بین المللی به فروش می‌رسد که نرخ بنزین بین المللی شود؟ آیا ماشین‌هایی که الان استفاده می‌کنیم کم مصرف هستند؟ پاسخ منفی است. نباید به قدرت خرید مردم آسیب وارد کنیم.

به نظر می‌رسد دولت چهاردهم بعد از اظهارنظرهای ضدونقیض خود پیرامون مصرف سوخت و نرخ آن و واکنش تند جامعه، از موضوع خود عقب‌نشینی کرده و در حال حاضر برنامه‌های خود برای گران کردن بنزین را به تعویق انداخته است. سرانجام موضوع سوخت چه خواهد شد.

با این حال آقای رئیس جمهور عزیز! با انجام ۲ اقدام غیرقیمتی، اول رفع ناترازی بنزین و دوم کاهش مصرف بدون تغییر قیمت بنزین محقق می شود و برای تغییر قیمت هم چند بسته سیاستی و حمایتی واقدامات موثر با زمانبندی مناسب و با آگاهی بخشی و مشارکت مردم تغییر قیمت هم با کمترین هزینه شدنی خواهد بود.

لطفا دستور فرمایید از هرگونه تعجیل خودداری و به تجارب گذشته توجه جدی به عمل آید.

 


منبع:

اقتصاد ۱۰۰

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]