خطرات تورمی در پس تنش‌های خاورمیانه/ هشدار بانک جهانی در خصوص نرخ بهره!
خطرات تورمی در پس تنش‌های خاورمیانه/ هشدار بانک جهانی در خصوص نرخ بهره!

اکوایران: بانک جهانی اعلام کرده است که قیمت‌های جهانی کالا پس از کاهش شدید، هم‌اکنون ثابت شده‌اند، که می‌تواند کاهش سریع نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی را دشوار سازد. تنش‌های ژئوپلیتیکی مداوم و احتمال بروز تنش در خاورمیانه می‌تواند تورم جهانی را افزایش دهد. قیمت طلا و فلزات مورد نیاز برای انتقال انرژی پاک نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش اکوایران، بر اساس آخرین گزارش چشم‌انداز بازارهای کالایی بانک جهانی قیمت‌های جهانی کالا پس از کاهش شدیدی که نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش تورم کلی در سال گذشته داشت؛ هم‌اکنون ثابت شده‌اند. این مسئله ممکن است کاهش سریع نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی را دشوار سازد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که یک شیوع بزرگ تنش در خاورمیانه می‌تواند کاهش تورمی که طی دو سال گذشته رخ داده است را متوقف کند.

بر اساس گزارشی از بانک جهانی، از اواسط ۲۰۲۲ تا اواسط ۲۰۲۳، قیمت‌های جهانی کالا تقریباً ۴۰ درصد سقوط کرد. این امر به کاهش تقریباً ۲ درصدی تورم جهانی بین ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ کمک کرد. اما از اواسط ۲۰۲۳، شاخص قیمت کالاهای بانک جهانی تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. با فرض عدم بروز تنش‌های ژئوپلیتیکی بیشتر، پیش‌بینی‌های بانک جهانی حاکی از آن است که قیمت‌های جهانی کالا در سال ۲۰۲۴، سه درصد و در سال ۲۰۲۵، چهار درصد کاهش خواهد یافت. این روند کمک چندانی به کنترل تورمی که همچنان بالاتر از هدف‌گذاری‌های بانک‌های مرکزی در بیشتر کشورها است، نخواهد کرد و قیمت‌های کالا را تقریباً ۳۸ درصد بالاتر از میانگین پنج سال قبل از همه‌گیری COVID-19 نگه خواهد داشت.

تورم جهانی همچنان شکست‌ناپذیر است!

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد و معاون ارشد بانک جهانی گفت، «یک نیروی کلیدی برای کاهش تورم (کاهش قیمت کالاها) به دیوار خورده است. این بدان معناست که نرخ‌های بهره ممکن است امسال و سال آینده بالاتر از حد انتظار باقی بمانند. جهان در لحظه‌ای آسیب‌پذیر قرار دارد، یک شوک انرژی بزرگ می‌تواند بخش زیادی از پیشرفت‌های اخیر در کاهش تورم را خنثی کند.»

گلدمن ساکس هشدار می‌دهد!/ کمبود شدید مس در انتظار بازارها

تنش‌های ژئوپلیتیکی مداوم طی دو سال گذشته باعث شده‌اند که قیمت نفت و بسیاری دیگر از کالاهای حیاتی حتی در شرایط کاهش رشد جهانی، بالا بماند. به عنوان مثال، قیمت نفت خام برنت این ماه به ۹۱ دلار به ازای هر بشکه افزایش یافته است، که تقریباً ۳۴ دلار به ازای هر بشکه بیشتر از میانگین ۲۰۱۵-۲۰۱۹ است. پیش‌بینی‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که میانگین قیمت‌های برنت در سال ۲۰۲۴ به ۸۴ دلار به ازای هر بشکه و در سال ۲۰۲۵ به میانگین ۷۹ دلار خواهد رسید؛ به شرطی که هیچ اختلال مرتبط با تنش‌ها در تأمین اتفاق نیفتد. اما اگر تنش‌ها در خاورمیانه بیشتر شود، اختلالات در تأمین نفت می‌توانند تورم جهانی را افزایش دهند. یک اختلال متوسط در تأمین مرتبط با تنش‌ها می‌تواند قیمت میانگین برنت امسال را به ۹۲ دلار به ازای هر بشکه برساند. یک اختلال شدیدتر می‌تواند قیمت‌های نفت را به بیش از ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه افزایش دهد و تورم جهانی در سال ۲۰۲۴ را تقریباً یک درصد افزایش دهد.

یک تفاوت قابل توجه بین رشد جهانی و قیمت‌های کالا در حال ظهور است؛ علی‌رغم رشد جهانی نسبتاً ضعیف‌تر، قیمت‌های کالا در سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۵ احتمالاً بالاتر از نیمه دهه قبل از همه‌گیری COVID-19 خواهند بود. ایهان کوسه، معاون اقتصاددان ارشد بانک جهانی و مدیر گروه چشم‌انداز، گفت، «یکی از عوامل مهم پشت این تفاوت، تنش‌های ژئوپلیتیکی مداوم است که فشار صعودی بر قیمت‌های کالاهای اصلی وجود دارد و خطر حرکت‌های قیمتی شدید را افزایش می‌دهد. بانک‌های مرکزی باید در مورد پیامدهای تورمی قیمت‌های کالا در شرایط تنش‌های ژئوپلیتیکی مداوم هوشیار باشند.»

چشم‌انداز نفت، طلا و گاز؛ نگاهی به تحلیل بانک جهانی

قیمت متوسط طلا (که انتخاب محبوبی برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال «پناهگاه امن» هستند) انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ به روندی رکوردی برسد و سپس در سال ۲۰۲۵ کمی کاهش یابد. طلا وضعیت ویژه‌ای در بین دارایی‌ها دارد و اغلب در دوران نااطمینانی‌های ژئوپلیتیکی و سیاستی، از جمله درگیری‌ها، افزایش قیمت می‌یابد. تقاضای قوی از چندین بانک مرکزی کشورهای در حال توسعه، همراه با چالش‌های ژئوپلیتیکی افزایش‌یافته و انتظار می‌رود که قیمت‌های طلا را طی سال ۲۰۲۴ تقویت کند.

افزایش تنش‌ها در خاورمیانه ممکن است همچنین قیمت‌های گاز طبیعی، کودها و مواد غذایی را افزایش دهد. منطقه خاورمیانه یک تأمین‌کننده گاز حیاتی است (۲۰٪ از تجارت جهانی گاز مایع (LNG) از تنگه هرمز عبور می‌کند) اگر تأمین LNG قطع شود، قیمت کود نیز به شدت افزایش خواهد یافت که احتمالاً قیمت‌های مواد غذایی را نیز افزایش می‌دهد. با این حال، پیش‌بینی پایه بانک جهانی این است که قیمت‌های کلی مواد غذایی کمی (۶٪ در سال ۲۰۲۴ و ۴٪ در سال ۲۰۲۵) کاهش یابد. علاوه بر این، انتظار می‌رود قیمت‌های کود ۲۲٪ در سال ۲۰۲۴ و ۶٪ در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد.

کشف تخلفات ۱۵۶ میلیون دلاری در فروش استقراضی سهام توسط بانک‌های جهانی در کره جنوبی

سرمایه‌گذاری‌ها در فناوری‌های سبز قیمت‌ها را بالا می‌برد!

سرمایه‌گذاری‌های تسریع‌شده در فناوری‌های سبز قیمت‌های فلزات کلیدی که برای انتقال انرژی پاک جهانی حیاتی هستند را تقویت کرده‌ است. قیمت‌های مس (که برای زیرساخت‌های شبکه برق و وسایل نقلیه الکتریکی ضروری است) به بالاترین حد در دو سال اخیر در این ماه رسیده‌اند.

انتظار می‌رود که قیمت‌های مس ۵٪ در سال ۲۰۲۴ افزایش یابند و در سال ۲۰۲۵ ثابت بمانند. قیمت‌های آلومینیوم نیز پیش‌بینی می‌شود که به ویژه به دلیل تولید وسایل نقلیه الکتریکی، پنل‌های خورشیدی و سایر زیرساخت‌های قدرت تجدیدپذیر؛ در سال ۲۰۲۴، ۲٪ و در سال ۲۰۲۵، ۴٪ افزایش یابند.

سیگنال مالیاتی به صندوق‌های طلا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]