چشم سرمایه‌گذاران جهانی این هفته به کدام داده‌های اقتصادی‌ست؟
چشم سرمایه‌گذاران جهانی این هفته به کدام داده‌های اقتصادی‌ست؟

اکوایران: تقویم اقتصادی این هفته بازارها گویای آن است که داده‌های اقتصادی متعددی تصمیمات سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش اکوایران، نگاهی به تقویم اقتصاد جهان در این هفته نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران از شاخص مدیران خرید بخش تولید آمریکا گرفته تا داده‌های اشتغال این کشور و همچنین نرخ بهره کانادا و اتحادیه اروپا، در انتظار انتشار داده‌های زیادی هستند.

شاخص مدیران خرید بخش تولید آمریکا

روز دوشنبه ۳ ژوئن، داده‌های شاخص مدیران خرید بخش تولید (Manufacturing PMI) در آمریکا منتشر خواهد شد که در میان شاخص‌های اقتصادی مهم هفته پیش‌رو قرار دارد.

انتظار سرمایه‌گذاران مبنی بر این است که این شاخص با اندکی بهبود نسبت به ماه قبل حدود عدد ۵۰ باشد. عدد ۵۰ در این شاخص عدد مبنا محسوب می‌شود که نشان می‌دهد شرایط تولید تغییر خاصی نداشته است.

در ارتباط با این شاخص، قیمت (Manufacturing Prices) نیز اهمیت دارد چراکه می‌تواند با سیگنال تورمی همراه باشد. در ماه‌های گذشته بازار شاهد رشد شاخص قیمت بخش تولید از سوی موسسه ISM بوده است، بطوری که عدد شاخص به ۶۰ رسیده بود که نشان می‌داد تورم می‌تواند ماندگار باشد.

بخش سفارشات جدید (New Orders) نیز در این شاخص حائز اهمیت است. سفارشات جدید تولید در ماه گذشته کمتر از ۵۰ بوده است و انتظار می‌رود در این ماه نیز حدود عدد ۵۰ منتشر شود. همچنین انتظار می‌رود بخش اشتغال (Manufacturing Employment) این شاخص نیز کمتر از عدد ۵۰ منتشر شود.

شاخص مدیران خرید وضعیت بهتری را در چندماه گذشته نسبت به سال گذشته نشان داده است.

سه شنبه ۴ ژوئن داده‌های «بیکاری آلمان» منتشر خواهد شد. انتظارات سرمایه گذاران مبنی بر این است که نرخ بیکاری این کشور بدون تغییر روی ۵٫۹ درصد بماند.

فرصت‌های شغلی آمریکا

داده‌های مربوط به فرصت‌های شغلی آمریکا (Job Openings) نیز در روز سه شنبه منتشر خواهد شد. انتظار می‌رود که فرصت‌های شغلی آمریکا در ماه آوریل ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار باشد که پایین‌تر از ماه قبل است. این کاهش نشان می‌دهد که شرایط بازار کار آمریکا درحال سرد شدن (از رونق افتادن) است.

همچنین انتظار می‌رود تعداد افرادی که شغل خود را ترک می‌کنند از ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار نفر به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کند. انتظار می‌رود نسبت این داده به کل نیروهای شاغل در اقتصاد آمریکا به ۲ درصد کاهش پیدا کند که نشان می‌دهد افراد برای تغییر کار خود تمایل کمتری دارند که نشان دهنده سردتر شدن بازار کار آمریکاست.

شاخص مدیران خرید بخش خدمات اقتصاد چین (Caixin Service PMI) نیز از جمله داده‌های مهم در روز سه شنبه است که انتظار می‌رود تقریبا بدون تغییر نسبت به ماه قبل حدود ۵۲٫۵ منتشر شود.

اشتغال غیرکشاورزی و شاخص مدیران خرید بخش خدمات آمریکا

در روز چهارشنبه ۵ ژوئن، اشتغال بخش خصوصی غیرکشاورزی آمریکا (Nanfarm Employment change) منتشر خواهد شد. درحالی که این داده ماه قبل ۱۹۲ هزار شغل بوده است، انتظار می‌رود در ماه مه حدود ۱۸۰ هزار شغل باشد که نشان می‌دهد همچنان اشتغال در این بخش قوی است.

شاخص مدیران خرید بخش خدمات آمریکا (Non-Manufacturing PMI) نیز در این روز حائز اهمیت است. انتظار می‌رود این شاخص باتوجه به کاهش شدیدی که ماه قبل تجربه کرد انتظار می‌رود بیش از عدد ۵۰ باشد. اما شرایط اشتغال و سفارشات جدید نیز در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد.

داده‌های مربوط به قیمت این بخش نیز همچنان در سطح بالایی قرار دارد که این انتظار را برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند که موضوع تورم اقتصاد آمریکا به زودی حل نمی‌شود.

جلسه بانک مرکزی کانادا و بانک مرکزی اروپا

جلسه بانک مرکزی کانادا برای تصمیم گیری در ارتباط با نرخ بهره این کشور نیز روز چهارشنبه برگزار می‌شود. انتظار سرمایه گذاران مبنی بر کاهش نرخ بهره کانادا در این جلسه است. ولی اگر نرخ بهره کاهش پیدا نکند دلار کانادا ممکن است افزایش ارزش پیداکند. اما بازار اکنون با احتمال ۸۰ درصد برای کاهش نرخ بهره کانادا قیمتگذاری کرده است.

روز پنجشنبه ۶ ژوئن جلسه بانک مرکزی اروپا برگزار خواهد شد. انتظار سرمایه گذاران مبنی بر کاهش نرخ بهره در این جلسه است و تقریبا قطعیت دارد، چراکه تمام اعضای بانک مرکزی آن را اعلام کردند.

باتوجه به اینکه داده‌های تورم اروپا هفته گذشته بالاتر از انتظارات بود، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا احتمالا پس از این جلسه اعلام خواهد کرد که در ماه جولای صبر خواهند کرد و تصمیم بعدی را خواهند گرفت. به این صورت باتوجه به اینکه انتظار می‌رود تورم در اروپا کاهش پیدا کند، بازار انتظار دارد که چهار مرحله کاهش نرخ بهره امسال در اتحادیه اروپا اتفاق بیفتد. اما اگر این مساله تایید نشود احتمالا روز پنج شنبه شاهد افزایش ارزش یورو در بازار فارکس خواهیم بود.

داده‌های مربوط به «مطالبات بیکاری آمریکا» نیز روز پنج شنبه منتشر خواهد شد. احتمال می‌رود مطالبات بیکاری افزایش یافته باشد که سیگنال افزایش قیمت به طلا ارسال می‌کند.

تراز تجاری چین

روز جمعه ۷ ژوئن «تراز تجاری چین» منتشر خواهد شد. سرمایه گذاران انتظار دارند تراز تجاری این کشور نسبت به ماه قبل بدون تغییر باشد، ولی جزئیات صادرات و واردات باید بررسی شود. اگر واردات نسبت به سال قبل کاهش داشته باشد نشان می‌دهد که تقاضای اقتصاد چین از جهان کاهش یافته است و نشان دهنده ضعف در اقتصاد این کشور است.

نرخ بیکاری کانادا و اشتغال غیرکشاورزی آمریکا

داده‌های بیکاری کانادا نیز روز جمعه منتشر خواهد شد. انتظار سرمایه گذاران این است که نرخ بیکاری تغییری نداشته باشد هرچند که قبلا نوسانات بسیاری داشته است. اگر نرخ بهره کانادا کاهش یابد و نرخ بیکاری بازهم رشد داشته باشد، احتمال دارد بازار به این سمت حرکت کند که انتظار کاهش نرخ بهره در ماه جولای را نیز داشته باشد. و درصورتی که نرخ بیکاری رشد داشته باشد دلار کانادا می‌تواند دچار ضعف شود.

داده‌های اشتغال غیرکشاورزی آمریکا (Nonfarm Payrolls) نیز از جمله داده های مهمی است که روز جمعه منتشر می‌شود. سرمایه گذاران انتظار دارند ۱۷۵ تا ۱۸۰ هزار شغل را شاهد باشند و امکان اعداد بالاتر هم وجود دارد.

از سوی دیگر، انتظار سرمایه گذاران این است که میانگین درآمد ساعتی (Average Hourly Earnings) حدود ۰٫۲ درصد رشد داشته باشد، که نشان دهنده کاهش سرعت رشد میانگین درآمد ساعتی در آمریکاست و نشان می‌دهد رشد درآمدها اتفاق نمی‌افتد. اعضای فدرال رزرو معتقدند که مهاجران و عرضه نیروی کار سبب می‌شود رشد درآمدها اتفاق نیفتد و سبب تعدیل آن می‌شوند. در بعد سالانه نیز انتظار می‌رود میانگین درآمدهای ساعتی مشابه ماه قبل ۳٫۹ درصد رشد داشته باشد.

در ارتباط با نرخ مشارکت (Participation Rate) نیز سرمایه گذاران انتظار نرخ ۶۲٫۷ درصد را دارند و میانگین ساعات کاری هفته نیز ۳۴٫۳ ساعت بدون تغییر خواهد بود.

داده‌های مربوط به «نرخ بیکاری آمریکا» نیز روز جمعه منتشر خواهد شد. سرمایه گذاران انتظار دارند که نرخ بیکاری بدون تغییر روی ۳٫۹ درصد بماند. اگر نرخ بیکاری به ۴ درصد رشد کند، احتمال دارد قیمت طلا افزایش یابد، چراکه یکی از دلایل شروع کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آن است که بازار کار آسیب ببیند. ولی داده‌های اشتغال این ماه آمریکا این سیگنال را به سختی مخابره می‌کنند.

سخنرانی اعضای فدرال رزرو و اعضای بانک مرکزی اروپا در طول این هفته نیز می‌تواند برای سرمایه گذاران جالب توجه باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]