چرا دلار به قطعنامه محل نگذاشت؟
چرا دلار به قطعنامه محل نگذاشت؟

اکوایران: تاریخ برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از مواردی بود که از مدت‌ها قبل مورد توجه معامله‌گران بازار ارز بوده است ولی علیرغم صدور قطعنامه علیه ایران، قیمت دلار رشد نکرد و قیمت‌ها در بازار ارز و طلا در محدوده فعلی تثبیت شد.

به گزارش اکوایران، گرد رکود در هفته جاری تمام بازارها را فرا گرفته بود؛ بوی رکود البته در بازار سهام بیشتر حس می‌شد. وضعیت شاخص‌سازها و نمادهای بزرگتر در هفته جاری بهتر از سهام نمادهای کوچکتر بود؛ چرا که کاهش شاخص کل هم‌وزن در هفته جاری نسبت به شاخص کل بورس بیشتر بود. در این هفته شاخص کل بورس کاهش ۰.۲ درصدی را ثبت کرد در حالیکه شاخص کل هم‌وزن حدود ۰.۹ درصد کاهش یافت.

بازار در هفته جاری دو روز معاملاتی را تعطیل بوده است که به رکود بیشتر بازار سرمایه دامن زده است، معامله‌گران بازار سرمایه در انتظار اعلام نهایی اسامی کاندیداهای ریاست‌جمهوری هستند غالبا در ایام انتخابات معاملات سهام دچار رکود می‌شود چرا که با تغییر دولت احتمال تغییر منش اقتصادی قوه اجراییه وجود دارد و به همین خاطر حجم معاملات در ایام انتخابات غالبا کاهش پیدا می‌کند تا تکلیف سهامداران با دیدگاه‌های اقتصادی دولت بعد روشن شود.

  در چنین شرایطی محدود کردن دامنه نوسان توسط بازارساز شرایط را سخت‌تر کرده است. محدودیت دامنه نوسان معمولا در هنگام افزایش قابل توجه سطح ریسک سیستماتیک اعمال می‌شود که مانع از کاهش بیشتر بازار سهام شود. پس از سانحه سقوط بالگرد دامنه نوسان بازار سرمایه محدود شد ولی با انتخاب معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان جانشین موقت و گذر زمان، ترس بازار سرمایه کمتر شده است.

در حال حاضر ادامه این روند باعث شده تا وقتی نماد به محدوده منفی دو درصد می‌رسد و خریدار کم است فروشنده نتواند در محدوده‌های پایین‌تر سهام خود را بفروشد و نمادها زود با صف فروش مواجه شوند که به عقیده برخی فعالین بازار اثر روانی منفی بر بازار دارد. بررسی تکنیکی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که حمایت محدوده دو میلیون و ۴۰ هزار تا دو میلیون و ۵۰ هزار واحدی حمایت معتبر شاخص کل بورس است که با سطح اصلاحی ۳۸ درصد فیبوناچی مطابقت دارد محدوده دو‌میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی نیز مقاومت شاخص کل بازار سهام در کوتاه‌مدت است.

رشد طلا با اهرم اونس جهانی طلا

تاریخ برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از مواردی بود که از مدت‌ها قبل مورد توجه معامله‌گران بازار ارز بوده است ولی علیرغم صدور قطعنامه علیه ایران، قیمت دلار  رشد نکرد و قیمت‌ها در بازار ارز و طلا در محدوده فعلی تثبیت شد. افزایش درآمدهای ارزی دولت، کاهش سطح ترس و التهاب در بازار ارز در سایه بهبود ارتباط ایران با کشورهای عربی و هند، مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا و قرار داشتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران از عواملی است که به عنوان دلایل عدم تغییر دلار مطرح می‌شود.

 در روز جاری حباب درهم وارد محدوده مثبت شد و اونس طلا رشد کرد. با افزایش اونس جهانی طلا، قیمت سکه و طلا در روز جاری رشد کرد ولی دلار تهران نسبت به روز قبل تغییری نداشت. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در هفته جاری کاهش داد و پس از انتشار گزارش بیکاری ایالات متحده، سرمایه‌گذاران کاهش دو مرحله‌ای نرخ بهره را در سال جاری محتمل می‌دانند، به همین خاطر اونس جهانی طلا رشد کرد و طلای داخلی را با خود بالا کشید.

از نظر تکنیکی برای سکه امامی اندیکاتور مکدی سیگنال افزایشی صادر کرده است ولی اندیکاتور آر‌اس‌آی در محدوده مقاومت قرار گرفته است که حتی قطعنامه شورای حکام نتوانست محدوده مقاومتی آن را بشکند در حال حاضر محدوده ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حمایت سکه امامی است و محدوده ۴۲ میلیون تومان نیز مقاومت پیش روی سکه امامی می‌باشد.

حباب سکه امامی در هفته جاری در کانال ۱۹ درصدی جا خوش کرد و حباب طلای آب‌شده در پایان هفته منفی شد.

 رکود جولان می‌دهد

هفته جاری به خاطر تعطیلات چهاردهم و پانزدهم خرداد، سه روز کاری داشت به همین خاطر اکوایران ارزش معاملات سه روز معاملاتی هفته جاری را با سه روز معاملاتی پایان هفته قبل مقایسه کرده است. بررسی‌ها از معاملات صندوق‌های طلا نشان می‌دهد همانطور که بازار ارز نسبت به جلسه شورای حکام واکنشی نداشته است معامله‌گران صندوق‌های طلا هم نسبت به نتیجه جلسه احساس نگرانی نداشته‌اند چرا که ارزش معاملات صندوق‌ های طلا در هفته جاری نسبت به سه روز پایانی هفته قبل کاهش یافته است.

در هفته جاری تنها ارزش معاملات صندوق‌های درآمد ثابت رشد کرده که تأیید‌کننده حکمرانی انتظارات رکودی در بازارهاست. بررسی میزان ورود پول حقیقی نیز افزایش بیش از ۸۰۰ درصدی ورود پولی حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به مدت مورد بررسی‌ هفته قبل را نشان می‌دهد. اگرچه درهفته جاری ارزش معاملات بازار سهام کاهش یافته ولی شیب خروج پول حقیقی از بازار سهام در هفته جاری نسبت به هفته قبل نزولی بوده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]