تتر و دلار خلاف جهت هم حرکت کردند/ شرط صعودی شدن بورس
تتر و دلار خلاف جهت هم حرکت کردند/ شرط صعودی شدن بورس

اکوایران: در حالیکه درهم و دلار در روز جاری کاهش یافتند تتر در معاملات امروز افزایش یافت.

دلار تهران در روز جاری کاهش یافت ولی با برخورد با حمایت ۵۹ هزار تومان متوقف شد و در نهایت در محدوده ۵۹ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد.

دلار آمریکا از نهم خرداد در محدوده ۵۸ هزار و۸۵۰ تومان تا ۶۰ هزار تومان گرفتار شده است و نتوانسته از این رنج قیمتی خلاصی یابد.

بررسی روند قیمتی درهم نشان می‌دهد که امروز درهم راهنمای دلار بوده است زیرا درهم از شروع معاملات روز قبل روند کاهشی به خود گرفته که تا پایان معاملات روز جاری ادامه یافته است. علاوه بر این حباب درهم در روز جاری منفی‌تر شد ولی پایین‌تر از ۲۰۰ تومان ماند که محدوده منطقی برای حباب درهم در ماه جاری است.

در حالیکه درهم و دلار در روز جاری کاهش یافتند، تتر در معاملات امروز افزایشی یافت و خود را به نزدیکی دلار تهران رساند. در لحظه نگارش این گزارش، تتر در محدوده ۵۹ هزار تومان ایستاده است. فاصله تتر با دلار تهران در ماه جاری حتی به هزار تومان هم می‌رسید ولی امروز این اختلاف در ساعت‌هایی از بین رفت و حتی تتر با دلار تهران هم قیمت شد که نشان می‌دهد نگرانی معامله‌گران تتر از خبر پخش شده در بازار کاهش یافته است.

پیش از این خبری منتشر شد که با راه‌اندازی سیستم نظارتی مشترک تتر و چینالیسیس، ریسک هدف قرار گرفتن کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها به شدت افزایش می‌یابد و ممکن است که دارایی تتر گروهی از ایرانیان توسط این سیستم نظارتی مسدود شود. بررسی‌های اکوایران نشان می‌دهد که معامله‌گران تتر پیشتر هم با فضای این‌چنینی مواجه شده و خود را تطبیق داده‌اند. تتر مدتی بود که کمتر از دلار تهران معامله می‌شد ولی کاهش فاصله تتر و دلار دو احتمال را ایجاد می‌کند یا ترس معامله‌گران از اخباری که چندی بیش منتشر شده کاهش یافته است و یا بازار ارز می‌خواهد به سمت سقف شصت هزار تومانی حرکت کند.

بانک تجارت با گپ مثبت باز شد

بازار سرمایه در روز جاری سبزپوش شد. شاخص کل هم‌وزن ۰.۳۸ درصد رشد کرد و شاخص کل بورس ۰.۷۹ درصد افزایش را ثبت کرد که نشان می‌دهد بازار امروز با زور شاخص‌سازها مثبت شود. بازار سرمایه چندوقتی است که در مسیر اصلاحی قرار دارد و محدودیت دامنه نوسان و جو منفی موجود در بازار سرمایه مانع از تجربه سود در بازار شده است.

همین مسئله باعث شده تا معامله‌گران به محض ایجاد سود یا خروج از زیان تسویه کرده و از بازار سرمایه خارج شوند‌. چند روزی انتظارات مثبت از بانک تجارت باعث ایجاد امید به بازار سرمایه شده بود، در روز جاری بانک تجارت با رشد بیش از ۱۴ درصدی باز شد، با توجه به جو منفی که بر بازار بیش از این حاکم بود برخی سهامداران حقیقی این گپ مثبت را به عنوان فرصت خروج تشخیص دادند که باعث خروج پول حقیقی از بانک تجارت شد. حال باید دید که در ادامه بانک تجارت که این روزها لیدر افزایشی بازار سرمایه بوده با حمایت حقوقی‌ها به روند مثبت خود ادامه می‌دهد یا خیر؟

بررسی‌ها از میزان ورود پول حقیقی به بازار سهام نشان می‌دهد که هم‌زمان با سبزپوشی شاخص کل بازار سرمایه، خروج پول حقیقی از بازار سهام کاهش یافته است ولی لازمه بازگشت روند مثبت بازار سرمایه، افزایش ارزش معاملات خرد، روند صعودی ورود پول حقیقی و کاهش نااطمینانی در بازار است.

حمایت و مقاومت سکه امامی

اونس جهانی طلا امروز در بالای ۲۳۰۰ دلار معامله شد ولی گزارش آمار اشتغال ایالات متحده و توقف خرید طلا توسط چین در ماه می باعث تقویت انتظارات افزایشی برای اونس جهانی طلا در کوتاه‌مدت شده است.

کاهش بیشتر نیم سکه و ربع سکه در روز دوشنبه باعث کاهش بیشتر حباب آنها در روز جاری شد. اما حباب سکه امامی در کانال ۲۰ درصدی ماند. سکه امامی در روز جاری به پایین محدوده ۴۰ میلیونی رفت ولی باز خود را به بالای کانال ۴۰ میلیون تومانی رساند. سکه امامی حمایت ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را در پشت سر و مقاومت ۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را پیش رو دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]