نظر معامله‌گران دلار درباره نامزدهای انتخاباتی چیست؟
نظر معامله‌گران دلار درباره نامزدهای انتخاباتی چیست؟

روند دلار کماکان نزولی است/ درهم در ۱۶ هزار همچنان مقاومت دارد/ تتر خلاف دلار و درهم حرکت می کند/ شکاف سکه رفاه و بازار یک میلیونی شد/ نظر معامله‌گران دلار درباره نامزدهای انتخاباتی چیست؟

یک روز بعد از تایید صلاحیت‌ها، معامله‌گران هم گعده‌های اقتصادی را تبدیل به گعده‌های سیاسی کردند. در حال حاضر تمرکز آن‌ها این است که اگر فلان کاندیدا رای بیارورد دلار چقدر می‌شود؟

این اعداد ذهنی از این جهت مهم است که اگر فراگیر شود می‌تواند انتظارات بازار را شکل دهد. طبیعتا تصور می‌کنند اگر نامزدی که می‌تواند به دلار کمک کند،‌ پیروز شود، به نفع ثبات بازار است و می‌تواند دلار و سکه را از حالت پناهگاهی ریال خارج کند.

البته یک ریسک هم وجود دارد که اگر نامزدی که بازار به آن خوشبین نیست رای بیارورد این اعداد ذهنی در کوتاه‌مدت بازار را دچار اعوجاج می‌کند. این فضا بیشتر در گعده معامله‌گران جوان و کانال‌های سیگنال‌دهی وجود دارد.

پیشکسوت‌های بازار خیلی در این فضا نیستند و تصور می‌کنند باید فعلا کنار بود تا وضعیت اندکی روشن‌تر شود. تا الآن در«کف‌بازار» هر وقت از قول پیشکسوت‌ها صحبت شده توصیه به کنار کشیدن بوده است. دلیل اینکه در مقاطعی که عدم قطعیت‌ها زیاد می‌شود، قدیمی‌های بازار کنار می‌کشند این است که آن‌ها خرید و فروش دلار را به شکل خدماتی انجام می‌دهند، یعنی نقش آن‌ها کمک به نقدشوندگی بازار است.

نفع آن‌هایی که ما به آن‌ها پیشکسوت می‌گوییم، در این نیست که بدون توقف قیمت دلار بالا برود یا پایین بیاید. مثلا الان که این گروه در بازار کنار کشیده‌اند، معامله‌گران می‌گویند عمق و حجم بازار کم شده است. تعبیری که نسبت به این دسته می‌شود این است که مثل یک شناگر ماهر در دریای طوفانی شنا نمی‌کنند.

قیمت دلار بعد از خبر تایید صلاحیت‌ها در روز یکشنبه نزولی شد و این روند در روز دوشنبه ادامه داشت. قیمت دلار هرات بعد از دو روز تثبیت در کانال ۵۹ هزار تومان، در روز دوشنبه این کانال از دست رفت. قیمت دلار هرات در نهایت در ۵۸ هزار و ۹۵۰ تومان بسته شد.

قیمت درهم امارات هم با کاهش ۸۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۸۰ تومان به کار خودش پایان داد.

طی دو هفته گذشته قیمت دلار و درهم بین مرزهای حمایت و مقاومت گیر کرده‌اند. قیمت دلار هرات نه توانسته از حمایت ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان پایین برود و نه جان افزایش خاصی داشته که از مرز مقاومت ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان عبور کند. قیمت درهم امارات هم بین کف ۱۶ هزار تا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان داده است.

به عقیده معامله‌گران فنی محدوده ۵۸ هزارو ۵۰۰ تومان تا ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان کف مهمی برای دلار هرات محسوب می‌شود که اگر بالای آن بماند قیمت دلار می‌تواند دوباره به کانال ۵۹ هزار تومان برگردد. محدوده مقاومتی دلار هرات هم در ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان است که اگر بتواند قوی از آن رد شود دامنه نوسان قیمتی دلار هم دستخوش تغییر می‌شود.

نکته قیمتی بازار ارز قیمت تتر بود. با این حال که قیمت درهم و دلار رو به نزول بودند اما قیمت تتر با افزایش به بالای دلار هرات برگشت و همچنان در زیر قیمت دلار در تهران معامله می‌شود. مرز مقاومت مهم تتر ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان است که اگر از آن عبور کند فشار خرید در این بازار زیاد می‌شود.

قیمت سکه در ابتدا با کاهش دلار و انس طلا، کانال ۴۰ میلیون را از دست داد اما در ادامه با افزایش به این کانال برگشت و در ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بسته شد. قیمت سکه رفاه که در روز گذشته با کاهش کانال ۴۰ میلیون را از دست داده بود در روز دوشنبه به کاهش خودش ادامه داد و در ۳۹ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بسته شد. شکاف قیمت سکه بازار و سکه رفاه نزدیک به یک میلیون شده که قابل توجه است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]