انتظارات بازارها جهانی این هفته براساس کدام داده‌های اقتصادی شکل می‌گیرد؟
انتظارات بازارها جهانی این هفته براساس کدام داده‌های اقتصادی شکل می‌گیرد؟

اکوایران: چشم سرمایه گذاران جهانی این هفته به داده‌های تورم آمریکا و چین و همچنین اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در مجلس سنا است که می‌تواند مسیر نرخ بهره بانک مرکزی را روشن‌تر کند.

به گزارش اکوایران، این هفته اظهارات جروم پاول رئیس فدرال رزرو در جلسه دو روزه با سنا و داده‌های تورم آمریکا از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که به انتظارات سرمایه گذاران شکل می‌دهند.

تورم و تراز تجاری چین

داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) چین که در روز سه شنبه منتشر می‌شود از جمله مهم‌ترین داده‌های اقتصادی این هفته هستند که سرمایه گذاران دنبال می‌کنند. انتظار بازار عمدتا مبنی بر این است که تورم این کشور همچنان روی ۰٫۳ درصد باقی خواهد ماند.

داد‌های تراز تجاری چین (صادرات و واردات) نیز این هفته روز پنج شنبه منتشر خواهد شد که قسمت مربوط به واردات آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، چراکه شرایط واردات این کشور نشان می‌دهد که آیا وضعیت اقتصادی داخلی آن بهبود یافته است و مردم مصرف خود را افزایش می‌دهند یا خیر.

شاخص خوش بینی کسب‌وکارهای کوچک

در اقتصاد آمریکا نیز روز سه شنبه داده شاخص خوش بینی کسب‌و کارهای کوچک فدراسیون ملی کسب‌وکارهای مستقل (NFIB) منتشر می‌شود که براساس یک نظرسنجی تهیه می‌شود. این شاخص کاهش‌های شدیدی در سال‌های گذشته را تجربه کرده است و تقریبا یکسال است که در سطح حدود ۹۰ قرار دهد. بخش مربوط به برنامه استخدامی (Hiring plan) این شاخص، که نشان می‌دهد شرکت‌ها در ماه‌های آینده قصد دارند چه میزان استخدام داشته باشند اگر نزولی باشد می‌تواند پیش بینی از داده‌های اشتغال پیش‌روی اقتصاد آمریکا نیز باشد.

جلسه دو روزه رئیس فدرال رزرو با مجلس سنا و داده‌های تورم آمریکا

جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا روز سه شنبه به مجلس سنا خواهد رفت و به سوالات اعضای آن پاسخ خواهد داد. نکته مهم این است که باتوجه به اینکه نرخ بیکاری به بیش از ۴ درصد آمریکا رسیده و انتظارات از تولید ناخالص داخلی کمتر شده است و تورم در ماه گذشته کاهش یافته است، انتظار می‌روند لحن آقای پاول اندکی بیشتر از کاهش نرخ بهره حمایت کند. بازار درحال حاضر احتمال ۸۲ درصد را برای کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر را می‌دهد. ولی اگر این انتظار ایجاد شود و نرخ بهره از نگاه بازار قطعا در ماه سپتامبر کاهش یابد، انتظار بازار مبنی بر اینکه مرحله بعدی کاهش نرخ بهره نیز زودتر اتفاق خواهد افتاد تقویت می‌شود و این مساله می‌تواند دلار را تضعیف کرده و رشد قیمت طلا و بازار سهام را به دنبال داشته باشد.

روز چهارشنبه داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا منتشر خواهد شد. انتظار بازار این است که تورم کل تنها ۰٫۱ درصد رشد داشته باشد که سبب می‌شود تورم سالانه به ۳٫۱ درصد کاهش یابد، با اینحال هنوز بالای ۳ درصد است. در دوسال گذشته تورم آمریکا نتوانسته است زیر ۳ درصد کاهش یابد. نکته مهم اما تورم هسته است؛ بازار انتظار دارد شاخص قیمت مصرف کننده هسته نسبت به ماه قبل ۰٫۲ درصد رشد داشته باشد که به این صورت تورم سالانه مانند ماه گذشته همان ۳٫۴ درصد خواهد بود.

روز پنج شنبه داده‌های شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) منتشر می‌شود. انتظار بازار این است که رشد شاخص کل قیمت تولیدکننده  ۰٫۱ درصد و شاخص هسته ۰٫۲ درصد باشد. اما نکته این است که این داده چه سیگنالی برای شاخص هزینه های مصرف شخصی (PCE) در آخر ماه دارد. بلومبرگ انتظار دارد باتوجه به اینکه قیمت خودروهای دست دوم در ماه گذشته کاهش داشته است شاخص PCE هسته رشد ۰٫۱ درصد تا نزدیک به ۰٫۲ درصد را نشان دهد که برای آقای پاول مثبت است.

آقای پاول روز چهارشنبه داده‌های تورمی را دیده است و در سخنرانی خود به آن اشاره خواهد کرد. اگر او داده‌های تورمی پایین‌تر از انتظارات را مشاهده کند، لحن او احتمالا بیشتر سیگنال کاهش نرخ بهره را خواهد فرستاد.

اینکه آینده طلا، دلار یا شاخص سهام به چه شکل خواهد بود به این مهم بستگی دارد که شرایط اقتصادی واقعی به چه شکل است، و آیا سیگنال کاهش مصرف را دارد یا خیر. اگر اقتصاد واقعی به سمت رکود حرکت کند میتواند بازار سهام وطلا را کاهش داده و دلار را تقویت خواهد کرد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]