دینار عراق ارزان شد/ اثر انتخابات بر بورس از بین رفت؟
دینار عراق ارزان شد/ اثر انتخابات بر بورس از بین رفت؟

اکوایران: دینار عراق ارزان شد و با سرخپوشی بازار سرمایه این سوال پیش آمده که آیا اثر پیروزی مسعود پزشکیان بر بورس از بین رفته است؟

بازار سرمایه در روز جاری سرخپوش شد و شاخص کل بورس به همراه شاخص کل هم‌وزن هم جهت شدند. بازار سرمایه مقاومت مهمی را شکسته بود که در روز جاری از دست داد و اگر پایین محدوده دو میلیون و ۲۲۰ هزار واحد تثبیت شود احتمال ادامه اصلاح در بازار سرمایه تقویت خواهد شد.

با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار سرمایه در روز جاری، بعضی از تک سهم‌ها مثبت بودند. در حال حاضر برخی از تحلیلگران معتقد هستند که اثر پیروزی مسعود پزشکیان بر بازار سرمایه پایان یافته است، در سال ۱۳۹۲ و سال ۱۴۰۰ که دولت‌ها تغییر کردند، روند صعودی در بازار سرمایه تشکیل شد به همین خاطر در صورتی که بازار سرمایه از سبزپوشی منصرف شود و به روند اصلاحی گذشته ادامه دهد مشخص می‌شود حتی تغییر قوه مجریه پس از اصلاح طولانی‌مدت بازار سرمایه نتوانسته است که اهالی بازار سرمایه را مانند ادوار گذشته امیدوار کند.

ارزش معاملات خرد در روز جاری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد. در صورتی که در روزهای آتی معاملات تقویت نشود امیدواری‌ها از تقویت بازار سرمایه تضعیف می‌شود.

هوا گرم‌تر شده و مصرف برق افزایش پیدا کرده است. در تهران پیامک هشدار مصرف به افراد ارسال می‌شود و در اصفهان مدیریت بحران استانداری اعلام کرده است که به منظور پایداری شبکه برق خانگی فردا ساعت کاری ادارات تا ساعت یازده خواهد بود.

ناترازی در مصرف برق باعث تصمیمات این چنینی شده است و همین مسئله سبب شده تا این خبرها نگرانی از تعطیلی برق صنایع و کارخانه‌ها را افزایش دهد. تعطیلی‌های این چنینی درآمد شرکت‌ها را کاهش می‌دهد ولی در نقطه مقابل چون هزینه ثابت شرکت‌ها در تعطیلی هم وجود دارد شرکت بدون کسب درآمد در تعطیلی متحمل هزینه می‌شود که شرایط را سخت‌تر می‌کند. بر اساس اخبار منتشر شده روز قبل ناترازی برق باعث قطعی حداقل پنج ساعته برق در شرکت سایپا شده است.

حمایت حیاتی نیم سکه از دست رفت

بازار طلا و ارز امروز را هم منفی معامله شدند حباب درهم بالای دویست تومان است و سکه امامی امروز اولین تلاش هفتگی خود را برای شکست حمایت چهل میلیون تومانی انجام داد.

حباب طلای آب شده از ابتدای هفته جاری همچنان منفی است و بررسی تکنیکی نیم سکه نشان می‌دهد که محدوده ۲۳ میلیون تومانی حمایت معتبری بوده که از دست رفته است.

تورم پیشران رکورد کاهشی زد

تورم تولیدکننده با عنوان ‌تورم پیشران شناخته می‌شود. یعنی اگر تورم تولیدکننده صعودی شود انتظار می‌رود تورم هم روند صعودی به خود بگیرد.

معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی، در تازه‌ترین گزارش خود از آمار تورم تولیدکننده در خرداد ماه سال جاری اعلام کرد تورم تولیدکننده سالانه خرداد به سطح ۲۹.۷ درصد رسیده است. همچنین در این گزارش عنوان شده است که این نرخ کمترین سطح در ۶۷ ماه گذشته (آبان ۱۳۹۷) بوده است.

بررسی‌های آمار تورم تولیدکننده سالانه از سال ۹۷ تا خرداد ۱۴۰۳ نشان می‌دهد تورم تولیدکننده سالانه در ۶ سال اخیر بیشترین سطح خود را در شهریور ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسانده که معادل ۸۲.۶ درصد بوده است. پس از آن تورم تولیدکننده سالانه وارد یک روند نزولی مداوم شد و این روند را تا خرداد ماه سال ۱۴۰۳ ادامه داده است.

چرا بازار ارز در رکود است؟

بررسی تکنیکی صندوق‌های طلا نشان می‌دهد که این صندوق‌ها در نزدیکی محدوده حمایتی قرار گرفته‌اند و اگر حمایت نشوند احتمال اصلاح بیشتر در صندوق‌های طلا افزایش می‌یابد.

بررسی ارزش معاملات صندوق‌های طلا نشان می‌دهد که ارزش معاملات همچنان روند نزولی دارد و اگرچه در روز جاری این صندوق‌ها ورود پول حقیقی ثبت کرده‌اند ولی میزان آن با توجه به قرارگیری شاخص صندوق‌های طلا در محدوده حمایتی مهم ناچیز است.

امروز فروش فوق العاده خودروی کوییک آغاز شد و همچنین مردم می‌توانند با وکالتی کردن حساب خود اقدام به ثبت نام برای خودروهای وارداتی کنند.

قرار گرفتن در هفته بعد از انتخابات، در کنار فروش فوق‌العاده کوییک و ثبت‌نام برای خودروهای وارداتی و به‌علاوه ورود به ماه محرم از مواردی است که انتظارات رکودی در بازار ارز را تقویت کرده است.

سود ارز سهمیه اربعین کاهش یافت

این‌ روزها دینار عراق بیشتر مورد توجه قرار گرفته است چرا که با فرارسیدن ماه محرم تقاضای دینار برای سفر اربعین افزایش خواهد یافت. جالب آن‌که در چنین شرایطی قیمت دینار در ایران کاهش پیدا کرده است! گفته می‌شود دولت عراق در بازار غیر رسمی اقدام به عرضه سنگین دینار کرده است.

در ایران نیز قیمت دلار روند کاهشی داشته و این باعث کاهش بیشتر قیمت دینار شده است. بانک مرکزی اعلام کرده است که به هر نفر ۲۰۰ هزار دینار برای سفر اربعین با نرخ ای‌تی‌اس پرداخت خواهد کرد با کاهش قیمت دینار در بازار ارز به محدوده ۳۹ تومان سود هر نفر از دریافت سهمیه ارز اربعین به ۸۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]