سقوط آزاد دلار/ «پزشکیان افکت» تمام شد؟
سقوط آزاد دلار/ «پزشکیان افکت» تمام شد؟

اکوایران: بازار ارز در رکود است قیمت دلار در آخرین روز هفته سقوط کرد و تحلیلگران تصور می‌کنند که در این شرایط رکودی اخبار مثبت می‌تواند باعث کاهش بیشتر قیمت در بازار ارز شود.

اصلاح قیمت‌ها در بازار ارز ادامه دارد و در آخرین روز هفته اصلاح قیمت‌ها در بازار ارز تندتر شد.

به طور معمول با فرارسیدن ماه محرم انتظار رکودی در بازار ارز و طلا تشدید می‌شود و در صورتی که اتفاق خاصی بازارها را تحت تاثیر قرار ندهد رکود محتمل‌ترین سناریوی بازارها است. باتوجه به رکود بازار طلا در ایام عزاداری محرم و تعطیلی روز یکشنبه و دوشنبه، خبرگزاری تسنیم خبر از تعطیلی بازار طلا در هفته آتی داد.

بر اساس این خبر نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران از تعطیلی یک هفته‌ای بازار طلای تهران به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان طبق سنوات گذشته خبر داده است.

بر اساس این خبر صنف طلا و جواهر در بازار تهران در هفته آتی از روز شنبه ۲۳ تیرماه تا روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه تعطیل خواهد بود‌.

با توجه به تعطیلی بازار طلا در هفته آتی در محرم به نظر نمی‌رسد بازار ارز در هفته آتی به افزایش فکر کند. اخبار منتشر شده درباره بازار ارز هم می‌تواند به تضعیف قیمت در بازار ارز دامن بزند. وقایع منطقه یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در ایران بوده است حال این روزها باز خبرها درباره آتش‌بس در غزه پررنگ‌‌تر شده است.

مواردی که می‌تواند رکود بازار ارز را عمیق‌تر کند

خبرگزاری رویترز نوشته است که جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفته است که آمریکا نسبت به مذاکرات آتش‌بس غزه محتاطانه خوش‌بین است.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان هم اعلام کرده است که حماس از طرف خود و از طرف تمام محور مقاومت نماینده است و هرچه در مذاکرات بپذیرد لبنان قبول خواهد کرد.

البته او در ادامه به ادعای گالانت پاسخ داده است. گالانت گفته که لزوما توقف جنگ در غزه به توقف جنگ در لبنان منجر نخواهد شد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان اعلام کرده که اگر اسرائیل به جنوب حمله کند این کشور با تمام امکاناتش از آن دفاع خواهد کرد.

در شرایطی که بازار ارز نیمه تعطیل و در رکود است آتش‌بس در غزه می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار ارز دامن بزند ولی اگر جنگ در لبنان تشدید شود این سناریو محتمل نخواهد بود.

علی باقری سرپرست وزارت خارجه هم اعلام کرده که مذاکرات رفع تحریم‌ها از طریق گفت‌وگوهای غیرمستقیم به واسطه عمان در جریان است. بازار ارز عمان و قطر را به عنوان واسطه‌هایی می‌شناسد که غالبا واسطه خبرهایی شده‌اند که باعث کاهش قیمت‌ها در بازار ارز شده‌اند.

امروز دلار تهران لیدر کاهش قیمت‌ها در بازار ارز بود و پایین‌تر از نرخ برابری درهم به دلار و‌ تتر معامله شد. برخی تحلیلگران معتقدند در فضای رکودی کنونی اخبار مثبت می‌تواند باعث سقوط دلار به کانال ۵۶ هزار تومانی شود.

افزایش ارزش اونس جهانی طلا مانع از کاهش قابل توجه قیمت در بازار طلا شده است احتمال کاهش دو مرحله‌ای نرخ بهره در ایالات متحده برای سال جاری از نظر بازارها به بالای هفتاد درصد افزایش پیدا کرده است.ولی حباب اقلام طلا و سکه در روز جاری کمی بالا رفت و سکه امامی همچنان حاضر نیست تا مرز چهل میلیون تومانی را واگذار کند.

مسافران اربعین از چه زمانی می‌توانند ارز خود را دریافت کنند؟

محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی اعلام کرده امکان انتشار یک میلیارد یورو اوراق ارزی در بورس برای تأمین مالی طرح‌ها فراهم شده است که بانک مرکزی آن را ضمانت خواهد کرد.

پیش‌تر بانک مرکزی اعلام کرده بود که به هر نفر ۲۰۰ هزار دینار برای سفر اربعین با نرخ ای‌تی‌اس تحویل داده خواهد شد. بر اساس دستورالعمل منتشر شده توسط بانک مرکزی فروش ارز از تاریخ هفتم مردادماه تا پایان روز سوم شهریورماه در هفت بانک منتخب انجام خواهد شد.

مردم می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از بانک ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه دریافت کنند.

صنایع درگیر چالش تابستانی

بازار سرمایه در هفته جاری بازدهی مثبت داشت و در شرایطی که بازار ارز و طلا دارندگان خود را متحمل زیان کردند بازار سرمایه در این هفته سبزپوش شد و به سهامداران سود رساند. البته در مقایسه روزهای معاملاتی بازار بورس دو روز مثبت و سه روز منفی داشت. 

برخی از تحلیلگران تصور می‌کنند که پزشکیان افکت در بازار سرمایه تمام شده و بازار در حال بررسی شرایط است ولی باید منتظر بود که آیا گروه و نمادی به رهبری بازار سرمایه بلند می‌شوند تا شاخص کل را صعودی کنند. با توجه به اصلاح قابل توجه قیمت‌ها در بازار سرمایه،  یک لیدر می‌تواند باعث بهبود شرایط در بازار شود.

گرمی هوا و افزایش مصرف برق اخباری بود که در این هفته مورد توجه قرار گرفت همین مسئله موجب تعطیلی ۱۴ استان در روز جاری شد. این خبر مورد توجه فعالان اقتصادی و بازار سرمایه بود، چرا که بنگاه‌ها حتی در صورت تعطیلی هزینه ثابتی دارند که متحمل می‌شوند و البته سودی هم ازدست می‌دهند. این مسئله سودآوری و پوشش هزینه‌ها را برای شرکت‌ها سخت‌تر می‌کند.

در زمستان و با سرد شدن هوا صنایع درگیر چالش گاز هستند و اکنون با گرم شدن هوا چالش تابستانی صنایع به خاطر قطعی برق پررنگ شده است. در  بازارها صاحبان سرمایه روی آینده دارایی سرمایه‌گذاری می‌کنند و یک دارایی را با چشم‌انداز رو‌به‌رشد خریداری می‌کنند. با قطعی برق چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند که این مسئله در بازار سرمایه مطلوب نیست.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]