پیش از این اکوایران در گزارشی توضیح داد که غالبا پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری بازار ارز در وضعیت اصلاحی قرار می‌گیرد و قیمت‌ها دچار اصلاح می‌شوند.

به گزارش اکوایران، بازار ارز و طلا در هفته جاری یک‌دست سرخ‌پوش شد و کام دارندگان ارز و طلا زهر شد.

در هفته قبل از اکوایران توضیح داده شده بود که غالبا پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری بازار ارز در وضعیت اصلاحی قرار می‌گیرد و قیمت‌ها دچار اصلاح می‌شوند. در هفته جاری هم پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان، قیمت‌ها در بازار ارز و طلا وارد روند اصلاحی شد و قیمت‌ها فرو ریخت. البته فرار سیدن محرم و رکودی که در این ماه غالبا بازار ارز و طلا را فرا می‌گیرد به این کاهش قیمت در بازار طلا و ارز دامن زد.

دارندگان طلا و ارز که پیش از اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سود بودند، در هفته جاری زیان کردند و با کاهش قیمت‌ها در این بازار  با کاهش ارزش دارایی مواجه شدند.

در هفته جاری بانک مرکزی تاریخ عرضه ارز اربعین و قیمت آن را اعلام کرد. بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی قرار است که به هر نفر ۲۰۰ هزار دینار عراقی با نرخ ای‌تی‌اس پرداخت شود. فروش ارز از تاریخ هفتم مردادماه تا پایان روز سوم شهریورماه در هفت بانک منتخب انجام خواهد شد.

مردم می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از بانک ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه دریافت کنند.

بررسی اکوایران نشان می‌دهد با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و ثبات نسبی نرخ دینار در سامانه سنا، اختلاف نرخ دینار در بازار  آزاد و سامانه سنا روند نزولی به خود گرفته است و قیمت‌ها در حال نزدیک شدن به هم هستند.

‌اونس جهانی طلا در پایان هفته جاری نسبت به مدت مشابه هفته قبل رشد کرد، زیرا با تضعیف بازار کار آمریکا و گزارش جروم پاول، بازارها پیش‌بینی کردند که احتمال کاهش دو مرحله‌ای نرخ بهره در سال جاری میلادی به بالای ۷۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش اونس جهانی طلا در این هفته به طلای آب شده کمک کرد تا کاهش کمتری را نسبت به دلار ثبت کند ولی تحت تأثیر هیجان ایجاد شده در بازار ارز و طلا، قیمت بیشتر اقلام طلا کاهش بیشتری را نسبت به دلار تجربه کردند.

در این هفته کام دارندگان ربع سکه زهر شد. در پایان این هفته، صاحبان ربع سکه، شاهد کاهش ۷.۹ درصدی ارزش دارایی خود نسبت به مدت مشابه هفته قبل بودند.

با رواج معاملات صندوق‌های طلا در بورس‌، تقاضا برای سکه ۱ گرمی کاهش پیدا کرده و نوسان قیمتی آن کمتر شده است. قبل از رواج صندوق‌های طلا، سکه‌های گرمی بیشترین تغییر قیمت را در روندهای افزایشی و کاهشی ثبت می‌کردند، ولی در هفته جاری سکه گرمی با کاهش ۲.۸ درصد کمترین تغییر قیمت را در بازار ثبت کرد. برخی تحلیلگران معتقدند توانایی صندوق‌های طلا در جذب سرمایه‌های خرد  بر کاهش نوسانات قیمت سکه گرمی اثرگذار است.

در این هفته دلار تهران لیدر روند اصلاحی بود. به همین خاطر، حباب درهم در پایان  هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل، افزایش ۱۸۲ تومانی را ثبت کرده است.

سکه امامی در این هفته کاهش بیشتری را نسبت به دلار تجربه کرد، چون علی‌رغم افزایش ارزش اونس طلا، حباب آن کم شد و حباب سکه نسبت به مدت مشابه هفته قبل کاهش هفت درصدی را ثبت کرد. حباب امامی  در پایان هفته جاری در کانال ۱۸ درصدی آرام گرفت.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]