اهمیت نامه پزشکیان برای دلار/ بازار ارز به تعطیلات محرم رفت
اهمیت نامه پزشکیان برای دلار/ بازار ارز به تعطیلات محرم رفت

اکوایران: مقاله‌ای به قلم مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب کشور در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده این مقاله نکاتی داشته که مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران قرار گرفته است.

به گزارش اکوایران، بازار ارز، در تعطیلی بازار طلا، در حال سپری کردن آخرین روز معاملاتی خود است و فردا به تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی خواهد رفت.

گلوله از بیخ‌گوش ترامپ گذشت

خبری که در روز جاری در صدر اخبار جهان مورد توجه قرار گرفت، خبر ترور نافرجام دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است.

روز قبل دونالد ترامپ در گردهمایی انتخاباتی در میان طرفداران خودش در ایالت پنسیلوانیا مورد سوءقصد قرار گرفت و خطر از بیخ گوشش رد شد.

برخی تحلیلگران معتقدند که این ترور نافرجام می‌تواند شانس پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را افزایش دهد.

پزشکیان چه نوشت؟

مقاله‌ای به قلم مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب کشور در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده این مقاله نکاتی داشته که مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران قرار گرفته است.

او در این مقاله از چین و روسیه به عنوان دوست روزهای سخت ایران یاد کرده که همکاری با آن‌ها در اولویت است. او همچنین اعلام کرده که آماده همکاری با اروپا است.

صرف‌نظر از انتقادات و نظرات منتشر شده درباره متن این نامه، این موضع‌گیری در شرایط کنونی برای بازار ارز هوشمندانه به نظر می‌رسد. بازار ارز و معامله گران بازارها خاطره خوبی از ترامپ ندارند و با توجه به آنکه احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ایالات متحده کم نیست در صورتی که آینده سیاست خارجی ایران فقط به غرب گره بخورد بازار ارز با پیروزی ترامپ آسیب خواهد دید.

چین خریدار اصلی نفت ایران در شرایط تحریمی است و حجم تجارت خارجی ایران و روسیه از ابتدای دولت سیزدهم رشد قابل توجهی کرده است، همچنین یکی از فرصت‌های طلایی که برای اقتصاد ایران نام برده می‌شود بهبود روابط اقتصادی با هند و گسترش روابط اقتصادی با این کشور است که روسیه طرف سوم معادلات تجاری ایران و هند خواهد بود.

بنا به موارد گفته شده موضع دکتر پزشکیان درباره چین و روسیه در این نامه موضع هوشمندانه‌ای برای بازار ارز بود که اثر ترامپ هراسی را در بازار ارز تا حدودی خنثی می‌کند.

فرزین: امسال ارز اربعین زودتر عرضه می‌شود

دینار عراق از معدود ارزهای خارجی در بازار ارز است که در محرم و صفر به دلیل افزایش سفر به عراق دچار رونق می‌شود.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد ارز اربعین در سال جاری نسبت به سال قبل زودتر ارائه خواهد شد و از هفتم مرداد امکان دریافت آن وجود دارد. متقاضیان ارز اربعین باید با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه به هفت بانک عامل منتخب ۲۰۰ هزار دینار ارز مسافرتی خود را دریافت کنند. او گفت بانک مرکزی و بانک‌های عامل امسال این توانایی را دارند تا بدون دریافت کد سماح، ارز اربعین را پرداخت کنند.

خریداران ارز همچنین می‌توانند پس از بازگشت باقی‌مانده ارز خود را به همان قیمتی که خریداری کرده‌اند به بانک‌های منتخب بفروشند.

مرز نوسانی دلار شناسایی نشده است

قیمت‌ها در بازار ارز در روز جاری رشد کرد و دلار نتوانست خود را پایین مرز ۵۸ هزار تومانی حفظ کند.

دلار تهران در محدوده ۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد و تتر بالاتر از آن است، حباب درهم نیز در کانال ۳۰۰ تومانی قرار گرفته است، حباب درهم و تتر نشان می‌دهد که بازار ارز هنوز محدوده قیمتی که در آن آرام بگیرد را کشف نکرده است.

زور خریداران کم بود

بازار سرمایه در روز جاری به زور در محدوده حساس شاخص خود را حفظ کرد ولی ارزش معاملات خرد کم بود و ‌زور سهامدارن در ساعت پایانی معاملات کاهش یافت به‌طوری که شاخص کل هم‌وزن منفی شد و در محدوده ۷۰۳ هزار واحدی و شاخص کل در محدوده دو میلیون و ۲۰۱ هزار واحدی قرار گرفت.

بخشی از رکود معاملات بازار سرمایه و ارزش کم معاملات در روز جاری بی‌ربط به تعطیلات دو روز آتی نیست. چرا که غالبا در آستانه تعطیلات ارزش معاملات خرد در سطح پایین قرار می‌گیرد. امروز خروج پول حقیقی از بازار سرمایه نسبت به روز قبل کاهش یافت و کمترین میزان خروج پول حقیقی از هفدهم تیرماه ثبت شد.

آخرین روز نام‌نویسی خودروهای وارداتی و آینده ۵۰۰ میلیون‌ها

بر اساس اخبار منتشر شده مهلت ثبت نام برای خودروهای وارداتی در روز جاری به پایان می‌رسد. با توجه به آنکه برای ثبت نام باید ۵۰۰ میلیون تومان در نزد بانک‌ها بلوکه می‌شد پایان مهلت ثبت نام فشار ایجاد شده در بازار سرمایه را از این جهت کاهش خواهد داد و باید دید که سرمایه‌ها پس از پایان مهلت ثبت نام خودروهای وارداتی تصمیم به ورود به بازار سرمایه خواهند گرفت یا خیر؟

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]