ترور ناموفق ترامپ عامل شکسته شدن رکورد قیمت جهانی طلا؟
ترور ناموفق ترامپ عامل شکسته شدن رکورد قیمت جهانی طلا؟

اکوایران: رکورد قیمت جهانی طلا طی امروز شکسته شد و فلز زرد به سطح ۲۴۶۲ دلار افزایش یافت. عواملی مانند کاهش تورم آمریکا و افزایش احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، بر روند مثبت طلا تأثیرگذار بوده‌اند.

به گزارش اکوایران، قیمت طلا رکورد بالاترین سطح قیمتی خود را شکست، چراکه امیدها نسبت به کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایش یافته است و برخی معامله‌گران با اطمینان بیشتری پیش‌بینی می‌کنند که دونالد ترامپ می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود.

به نوشته بلومبرگ، قیمت لحظه‌ای طلا طی امروز سه‌شنبه (۲۶ تیر) تا سطح ۲۴۶۲ دلار به ازای هر اونس افزایش یافت که باعث شد رکورد قبلی که در اواخر ماه می ثبت شده بود، شکسته شود. این افزایش قیمت پس از آن اتفاق افتاد که نشانه‌های آهسته شدن تورم در آمریکا باعث داغ شدن این بحث شده که بانک مرکزی به‌زودی فرآیند کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد.

با این وجود، قیمت فلز زرد در سال جاری میلادی با رشد ۲۰ درصدی همراه شده است که علت آن خریدهای قابل توجه طلا توسط بانک‌های مرکزی، اشتیاق مصرف‌کنندگان به فلز زرد در چین و پررنگ‌تر شدن نقش این فلز گران‌بها در میان معامله‌گران به دلیل تنش‌‌های ژئوپولیتیکی بوده است. همچنین فعالیت مثبت اخیر در صندوق‌های قابل معامله طلا به روند افزایشی قیمت آن کمک کرده است.

اوا مانتی، استراتژیست کالا در ING Bank NV، اوایل روز سه‌شنبه گفت: «خوش‌بینی در مورد کاهش نرخ بهره ایالات متحده همزمان با حمایت داده‌های اقتصادی از این موضوع، از طلا حمایت می‌کند. طلا آماده است تا حرکت مثبت خود را در بحبوحه چشم‌انداز ژئوپولیتیکی و اقتصاد کلان جهانی حفظ کند، در حالیکه انتظار می‌رود تقاضای بانک مرکزی برای این فلز رشد کند.»

روند قیمت جهانی طلا

در روز دوشنبه، جروم پاول، رئیس‌ فدرال رزرو، اعلام کرد داده‌های اقتصادی اخیر اطمینان بسیار بیشتری به سیاست‌گذاران داده است که طلا در مسیر رسیدن به هدف ۲ درصدی این بانک قرار دارد. معامله‌گران اکنون پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی آمریکا طی امسال دو مرتبه نرخ بهره را کاهش دهد و هر بار میزان این کاهش در سطح ۰/۲۵ درصد باشد.

از سوی دیگر، پس از آنکه گلدمن ساکس گروپ اعلام کرد شرایط برای کاهش نرخ بهره فراهم است و منطقی محکم برای مقامات برای کاهش نرخ بهره در ماه جولای وجود دارد، معامله‌گران سه مرتبه کاهش نرخ بهره در ۲۰۲۴ را نیز محتمل دانسته‌اند.

آخرین رشد قیمت طلا لزوما غیرمنتظره نبوده است. در ماه ژوئن، شرکت مشاوره متالز فوکوس، رکورد جدیدی را در سال جاری پیش‌بینی کرد، در حالیکه اوایل این ماه، سیتی‌گروپ اعلام کرد که قیمت پایه طلا در سال ۲۰۲۵ بین ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در هر اونس خواهد بود.

تأثیر ترامپ

سرمایه‌گذاران در سراسر بازارها همچنین در حال سبک و سنگین کردن شانس فزاینده بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید هستند، چراکه به دنبال ترور ناموفق او در روزهای اخیر و رد پرونده جنایی علیه این نامزد جمهوری‌خواهان، احتمال پیروزی او در انتخابات افزایش یافته است.

جیوانی استانوو، تحلیل‌گر کالا در UBS Group AG، گفت که ریاست‌جمهوری ترامپ می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی بالقوه بر طلا داشته باشد.

این تحلیل‌گر گفت که بازگشت ترامپ به کاخ سفید ممکن است منجر به کاهش مالیات، حمایت از تغییر به سمت سهام و در نهایت محدود کردن کاهش سریع‌تر نرخ‌های بهره شود. او گفت که با این حال، کاهش مالیات بر ترازهای مالی ایالات متحده نیز تأثیر می‌گذارد و به‌طور بالقوه وضعیت دلار را تضعیف می‌کند و خریداران را به سمت دارایی‌های امن مانند طلا سوق می‌دهد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]