کدام داده‌های اقتصادی این هفته بر بازارهای جهانی اثرگذارند؟
کدام داده‌های اقتصادی این هفته بر بازارهای جهانی اثرگذارند؟

اکوایران: تقویم اقتصادی بازارهای جهانی این هفته وقایعی چون تغیین نرخ بهره کانادا و انتشار داده‌های تورم و تولید ناخالص داخلی آمریکا را در خود جای داده است که بر تصمیمات سرمایه گذاری اثرگذار هستند.

به گزارش اکوایران، فعالان بازارهای جهانی تصمیمات سرمایه گذاری خود را براساس انتظارات از داده‌های اقتصادی چون تولید ناخالص داخلی فصلی و تورم آمریکا و جلسه سیاستی بانک مرکزی کانادا تنظیم کرده اند که در هفته پیش‌رو اتفاق خواهد افتاد.

جلسه سیاستی بانک مرکزی کانادا

جلسه بانک مرکزی کانادا نیز این هفته روز چهارشنبه برگزار خواهد شد. بازار به احتمال ۹۵ درصد انتظار دارد که نرخ بهره کانادا در این جلسه کاهش یابد و به این علت که این احتمال در تصمیمات سرمایه گذاری لحاظ شده است لزوما به معنای ضعیف شدن دلار کانادا نیست. ولی نکته مهم این است که برای جلسه بعدی آن ( در تاریخ ۴ سپتامبر) که بازار انتظار دارد به احتمال بیش از ۵۰ درصد مجددا کاهش نرخ بهره اتفاق بیفتد، سیگنال‌های رئیس بانک مرکزی کانادا برای بازار از اهمیت برخوردار است، چراکه این ریسک وجود دارد که کاهش نرخ بهره اتفاق نیفتد.

از آنجایی که سیاست‌های پولی کانادا تقریبا با آمریکا هماهنگ است، و فدرال رزرو هنوز تصمیم به کاهش نرخ بهره نگرفته است، درحالی که کانادا یک مرحله کاهش نرخ بهره داده است، احتمال عدم کاهش نرخ بهره نیز وجود دارد، که در این صورت دلار کانادا تقویت خواهد شد.

شاخص مدیران خرید اروپا و نرخ بهره چین

شاخص مدیران خرید تولید کارخانه‌ای (Manufacturing PMI) اروپا که روز پنج شنبه منتشر خواهد شد از جمله داده‌هایی است که سرمایه گذاران این هفته به آن توجه دارند. تحلیلگران عمدتا انتظار دارند این شاخص که از سوی موسسه S&P Global منتشر می‌شود با اندکی بهبود همراه باشد.

نرخ بهره وام های یکساله و پنج ساله چین نیز این هفته مشخص خواهد شد، که انتظار می‌رود بدون تغییر باقی بماند.

تورم و تولید ناخالص داخلی فصلی آمریکا

در اقتصاد آمریکا، اولین تخمین از تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال روز پنج شنبه منتشر می‌شود. انتظار موسسات مالی و مدل‌های اقتصادی نسبت به افزایش رشد تولید ناخالص داخلی تقویت شده است، بطوری که پیش بینی می‌شود بین ۱٫۹ تا ۲٫۱ درصد رشد GDP در سه ماهه دوم سال اتفاق افتاده باشد.

نکته اما این است که این رشد از کجا تامین می‌شود. سهم دولت در رشد اقتصادی نسبت به سال‌های گذشته ملموس بوده است، که انتظار می‌رود در این رشد تغییری خاصی نداشته باشد، ولی با توجه به ماه‌های گذشته انتظار می‌رود بخش زیادی از این رشد به واسطه رشد سطح انبارها باشد. بااینحال، انتظار می‌رود تاثیر مصرف روی رشد GDP نسبت به سه ماهه قبل کمتر باشد، با اینحال انتظار می‌رود مصرف نسبت به سه ماهه اول سال ۱٫۸ تا ۲ درصد افزایش یافته باشد. بخش سرمایه گذاری غیر مسکن هم از پارامترهای مهم است. خالص تراز تجاری در آمریکا کاهش پیدا کرده است، که تاثیر منفی روی رشد GDP دارد.

اگر رشد تولید ناخالص داخلی بیش از ۲ درصد منتشر شود بالاتر از روند مورد نظر فدرال رزرو خواهد بود و نشان می‌دهد شرایط اقتصاد آمریکا مثبت است و فاصله زیادی با رکود دارد.

شاخص هزینه های مصرف شخصی (PCE) نیز از جمله داده‌های مهم این هفته است که روز جمعه منتشر خواهد شد. نگاهی به داده‌های سه ماهه گذشته تورم هسته PCE نشان می‌دهد که رشد تورم بصورت ماهانه و سالانه کاهش یافته است و اگر آن را به یکسال تعمیم دهیم انتظار می‌رود تورم حدود ۱٫۸ درصد منتشر شود. ولی مدل‌‌های اقتصادی، رشد قیمت کالاهای پایه و رشد شاخص‌های قیمت در بخش تولیدی از نگرانی هایی است که می‌تواند در نیمه دوم سال مسیر تورم آمریکا را دوباره افزایشی کند. به همین دلیل تاکید می‌شود که برای تصمیمات فدرال رزرو باید داده های تورمی و اشتغال جدید دیده شود.

روز جمعه داده‌های درآمد شخصی و هزینه شخصی نیز منتشر می‌شود، ولی با توجه به اینکه داده‌های رشد GDP و مصرف توسط بازار دیده می‌شود این داده‌ها از اهمیت کم‌تری برای آن برخوردارند.

براساس برآورد برخی از موسسات مالی، تخمین‌ها نشان دهنده رشد ۰٫۱ درصدی PCE است؛ در این صورت تورم سالانه به ۲٫۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. ولی میانگین موسسات مالی ۰٫۱۷ درصد است که تورم سالانه را به ۲٫۶ درصد می‌رساند. در صورتی که رشد تورم ماهانه به ۰٫۲ برسد، شاخص دلار می‌تواند رشد داشته باشد و طلا نیز می‌تواند رشد کند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]