چرا جلسه این هفته بانک مرکزی ژاپن برای بازارها مهم است؟
چرا جلسه این هفته بانک مرکزی ژاپن برای بازارها مهم است؟

اکوایران: درحالی که مقامات بانک مرکزی ژاپن افزایش نرخ بهره را بررسی می‌کنند، همتایانشان در فدرال رزرو به دنبال کاهش آن هستند، که می‌تواند بازارهای جهانی را متطالم کند.

به گزارش اکوایران، مقامات بانک مرکزی ژاپن این هفته ملاقات خواهند کرد و تصمیم آنها می‌تواند بازارهای جهانی را به حرکت درآورد. 

به نوشته نیویورک تایمز، این مساله به این دلیل است که ژاپن در میان سایر اقتصادهای بزرگ جهان یک استثناست. درحالی که سیاستگذاران در ایالات متحده و جاهای دیگر برای کاهش نرخ‌های بهره آماده می‌شوند، بانک مرکزی ژاپن تازه شروع به افزایش آن کرده است.

بانک مرکزی ژاپن در سال ۲۰۱۶ نرخ های بهره را کاهش داد و تا ماه مارس ۲۰۲۴ نیز آنها را در همانجا حفظ کرد، زمانی که اولین افزایش نرخ بهره را پس از ۱۷ سال اعمال کرد، چراکه اقتصاد کشور نشانه‌هایی از بهبود از رشد کم رونق و تورم پایین نشان داد. اقتصاددانان معتقدند که بانک مرکزی ژاپن احتمالا در جلسه بعدی این نهاد در هفته جاری نرخ بهره را مجددا افزایش خواهند داد.

سیاستگذاران فدرال رزرو نیز در روز چهارشنبه برای بررسی کاهش نرخ بهره ملاقات خواهند کرد. حتی درصورتی که هردوی این بانک ها نرخ های بهره را ثابت نگه دارند، بیشتر سرمایه گذاران معتقدند که آنها به زودی اقدام خواهند کرد، و نرخ‌های بهره مبتنی بر بازار نیز طبق آن حرکت کرده‌اند.

ترکیبی از افزایش در نرخ‌های بهره ژاپن و کاهش در نرخ‌های آمریکا، شکاف بزرگی را کاهش می‌دهد، که سرمایه‌گذاران به دنبال استفاده از آن بوده‌اند. پول زیادی در جهان بر اساس تغییرات اندک در اسپرد نرخ‌ها می‌چرخد: دلار-ین دومین جفت ارز مورد معامله جهان پس از دلار-یورو است، بطوری که بیش از یک تریلیون دلار مبادلات ارزی روزانه را تشکیل می‌دهد.

نرخ‌های بهره پایین در ژاپن علت اصلی ضعف پایدار ین بوده است، که اخیرا به کمترین حد خود در مقابل دلار در طول دهه‌های گذشته رسیده است. این به سرمایه گذاران، به‌خصوص سرمایه گذاران ژاپنی اجازه می‌دهد تا از ین ضعیف برای سرمایه گذاری در دارایی‌های خارجی با بازده بالاتر استفاده کنند.

ولی با تغییر در نرخ‌های بهره ژاپن و کشورهای دیگر، این معاملات می‌تواند کاهش یابد؛ ین در طول دو هفته گذشته به شدت در مقابل دلار تقویت شده است، و پیامدهایی برای سهام، اوراق و سایر بازارها داشته است. پول می‌تواند از ایالات متحده خارج شود، درحالی که سرمایه گذاران ژاپنی بزرگ‌ترین دارندگان اوراق دولتی آمریکا و وام دهندگان اصلی به شرکت‌ها هستند. بنابراین خروج سرمایه آنها می‌تواند وال استریت را تحت فشار قرار دهد.

تقویت ین به بازارهای مالی ژاپن هم آسیب می‌زند، چراکه شرکت‌های صادرات محور در آن مسلط هستند. شاخص Nikkei 225 امسال رکوردهای بالایی را ثبت کرد، ولی در هفته‌های اخیر افت کرده است بطوری که ۱۰ درصد نسبت به اوج خود در اواسط ماه جولای کاهش یافت.

حرکت‌های بازار می‌تواند به‌خصوص در ماه‌های تابستان مشخص باشد، چراکه در این زمان حجم معاملات معمولا کمتر است و معاملاتی که انجام می‌شود را تشدید می‌کند.

جرج گونکالوز، رئیس استراتژی کلان آمریکا در MUFG Securities، نسبت به تلاطم بازارها در ماه‌های آینده هشدار داده است، به‌خصوص در بازارهای ارز، چراکه ین همزمان با افزایش نرخ بهره ژاپن تقویت خواهد شد.

به گفته او، درصورتی که بانک مرکزی ژاپن موضعی انقباضی (افزایش نرخ بهره) و فدرال رزرو موضعی انبساطی (کاهش نرخ بهره) داشته باشند، بازار می‌تواند بچرخد و شتاب بگیرد.

با این حال، دیگران هشدار می‌دهند که روسای بانک‌های مرکزی در توکیو و واشنگتن عجله‌ای برای تغییر سیاست ندارند، و نگران از بین رفتن رشد اقتصادی (با افزایش نرخ بهره در ژاپن) و شعله‌ور شدن تورم (با کاهش نرخ بهره در آمریکا) هستند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]