پازل برگشت بورس تکمیل می‌شود؟
پازل برگشت بورس تکمیل می‌شود؟

اکوایران: در حالی که اصلاح بازار سرمایه متوقف نمی‌شود برخی معتقدند که بازار سرمایه غالبا در اوج ناامیدی برمی‌گردد، احتمالی که دور از ذهن نیست.

بازار سرمایه در روز جاری سرخپوش ماند و به اصلاح خود ادامه داد ولی بازار ارز هم همچنان سبز ماند.

در حال حاضر روند معاملات بازار سرمایه رکودی است و در فاز اصلاحی قرار دارد، قیمت‌ها اصلاح کرده و شاخص کل در محدوده دو میلیون و ۱۲۰ هزار واحدی قرار دارد، تاکنون بازار سرمایه به دولت تازه، روی خوش نشان نداده است. ولی برخی از تحلیلگران معتقدند که با توجه به سابقه معاملات بورس در هنگام تغییر دولت‌ها و اصلاح طولانی صورت گرفته، بازار سرمایه پتانسیل صعودی شدن را دارد و در صورتی که پازل صعودی بورس تکمیل شود می‌توان شاهد تغییر جهت معاملات در بازار سرمایه بود.

سبزی بورس تا دو روز پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری دوام آورد و پس از آن شاخص کل سرخپوش شد و تا کنون در مسیر اصلاح قرار گرفته است. از نظر تکنیکی محدوده دو میلیون و ۵۰ هزار واحدی حمایت مهم و معتبری است که شاخص کل بورس پیش رو دارد محدوده دو میلیون و ۱۸۰ هزار واحدی که ابر کو‌مو‌ در آن فلت شده است محدوده مقاومتی پیش روی شاخص کل است.

چندی پیش خبر افزایش نرخ کود اوره توسط هیئت وزیران در همین‌جا (دیدبان بازارها) مورد بحث قرار گرفت. در روز جاری محمدجواد عسگری رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، نسبت به مصوبه سوم مرداد هیئت وزیران اعتراض کرد و گفت این اقدام در تعارض با تحقق خودکفایی کالاهای اساسی است و منجر به افزایش واردات گندم خواهد شد. البته افزایش نرخ کود اوره برای شرکت‌های پتروشیمی بورسی تولید کننده کود اوره در کنار اصلاح نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها خبر خوبی است.

اوراق سلف ارزی در راه است

رحمان آراسته مدیر بازارهای مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: با تصویب شورای عالی بورس به منظور تامین مالی شرکت‌های صادرات محور به زودی معاملات اوراق سلف ارزی در بورس کالای ایران راه‌اندازی می‌شود تا بخشی از منابع ارزی سرگردان کشور در خدمت تولیدکنندگانی قرار گیرد که برای سرمایه‌گذاری و توسعه خطوط تولید خود با محدودیت‌های ارزی مواجه هستند.

نکته قابل توجه اوراق فوق، این است که باتوجه به نوسانات قیمت ارز و آثار آن بر بازارهای مالی، امکان تسویه نهایی در سررسید به سه صورت فراهم شده است. یعنی خریدار این اوراق در سررسید، اختیار دارد یکی از سه گزینه دریافت کالا، تسویه ارزی و یا دریافت طلا معادل ارزش ارزی دارایی خود را انتخاب کند.

در صورتی که اعتماد صاحبان سرمایه برای این نوع سرمایه‌گذاری جلب شود خلاقیتی است که می‌تواند در جهت حل مشکل سرمایه‌گذاری شرکت‌ها موثر باشد و نکته متمایز آن عدم فشار به منابع بانکی است.

طلای آب شده وارد کانال جدید شد

قیمت‌‌ها در روز جاری با شیب ملایم در بازار ارز و طلا رشد کرد، دلار تهران محدوده مقاومتی ۵۹ هزار و ۶۰۰ تا ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان را پیش رو دارد و درهم با افزایش ۵۰ تومانی در محدوده ۱۶ هزار و۱۹۰ تومان، حباب هفت تومانی دارد.

حباب سکه امامی به ۲۱ درصد رسیده است و قیمت آن هم نسبت به روز قبل رشد ۴۵۰هزار تومانی را ثبت کرده است، طلای آب‌شده هم در روز جاری به بالای محدوده ۱۵ میلیون تومانی‌ وارد شد.

ارز اربعین چقدر تمام شد؟

متقاضیان دریافت ارز اربعین می‌توانند پس از ثبت نام قطعی در سامانه سماح، به هفت بانک عامل به صورت حضوری مراجعه کنند در غیر اینصورت امکان ثبت نام غیرحضوری نیز برای برخی از بانک‌ها هم فراهم شده است. مبلغ تمام شده دینار سهمیه‌ای در روز جاری هفت میلیون و ۳۵۰هزار تومان به ازای هر نفر بود.

محدودیت نقدینگی در بانک‌ها

 ‌در سیزدهمین حراج اوراق دولتی در مجموع ۱۹ همت اوراق عرضه شده است که هیچ بانکی خریداری آن نبوده و ۲ همت توسط بازار سرمایه خریداری شده است، با توجه به آنکه نرخ سود این اوراق بالای ۲۸ درصد است و بیشتر از سودی است که نظام بانکی به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کند این سود باید برای بانک‌ها جذاب باشد ولی نشانه‌هایی از کمبود نقدینگی در بانک‌ها مشهود است.

اولین نشانه نرخ بهره بین بانکی بالا است. نشانه دوم هم عدم ایفای تعهدات بانک‌ها برای مسکن است. و سومین نشانه هم همین مورد عدم خرید اوراق دولتی با وجود شفافیت توسط بانک‌هاست که نشان می‌دهد احتمالا بانک‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

البته برخی از بانک‌ها علت عدم ایفای تعهدات برای پرداخت تسهیلات مسکن را، حجم بالای تسهیلات تکلیفی می‌دانند اگر بانک‌ها مجبور به خلق نقدینگی شوند با توجه به ریسک‌های سیاسی موجود، احتمال تشدید نوسانات تورمی افزایش می‌یابد البته سطح پایین موجودی خزانه دولت که به تازگی اعلام شده نیز بر نگرانی در این باره افزوده است.

محدوده مقاومتی طلای آب شده

اونس طلا در محدوده ۲۹۳۲ دلار قرار گرفته و معامله‌گران طلای جهانی در انتظار داده‌های اقتصادی مهم آمریکا، تصمیم سیاست پولی بانک انگلستان و نشست دو روزه سیاست پولی بانک ژاپن هستند و با احتیاط بیشتر معامله می‌کنند.

بررسی تکنیکی طلای آب شده نشان می‌دهد که محدوده ۱۵ میلیون و ۲۰۰ تا ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مقاومت مهمی است که ریسک خرید در محدوده فعلی را پیش از تثبیت بالای این مقاومت بالا می‌برد.

بررسی روند ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا هم در روز جاری نشان می‌دهد که میزان ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا در روز جاری نسبت به روزقبل کاهش ۳۱ درصدی داشته است که اگر این روند ادامه یابد انتظار توقف روند صعودی در صندوق‌های طلا تقویت می‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]