بورس در آستانه حمایت دو میلیونی: چرا بازار سرمایه روز خوش نمی‌بیند/ سرریزشدن پول‌ به صندوق‌های طلا
بورس در آستانه حمایت دو میلیونی: چرا بازار سرمایه روز خوش نمی‌بیند/ سرریزشدن پول‌ به صندوق‌های طلا

اکوایران: در حال حاضر شاخص کل بازار سرمایه حمایت معتبر محدوده دو میلیون و۵۰ هزار واحدی را شکسته است و فاصله زیادی با حمایت دو‌میلیون واحدی ندارد.

به گزارش اکوایران، احوال بازار بورس ایران بد است و این بدی غیرطبیعی نیست.

بورس ریسک‌گریز است. بازار سرمایه آینه اقتصادی کشور است و فعالان اقتصادی در آرامش و فضای کم‌ریسک با شرایط بهتری کار می‌کنند. در نتیجه با افزایش ریسک بازار سرمایه که چنین فضایی را نمی‌پسندند دچار التهاب شده و سرمایه‌ها از بازار سرمایه خارج می‌شود.

روشن است که تنش‌های نظامی یک ریسک قابل توجه است، که به کشورها تحمیل ‌می‌شود. ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس هم اتفاقی است که سطح ریسک‌ها در خاورمیانه را بالا برد و بازارهای داخلی و بین‌المللی را دچار التهاب کرده است.

گفته می‌شود بورس ژاپن با کاهش ارزش مواجه شد و بورس آمریکا هم تحت تأثیر گزارش‌های اقتصادی ضعیف اخیر و تنش‌های خاورمیانه به رنگ خون درآمد. بنابراین، انتظار عکس‌العمل منفی در روز جاری در میان سهامداران داخلی هم دور از انتظار نبود.

برخی از سهامداران در دو روز معاملاتی اخیر بیش از ۱۰ درصد از ارزش سرمایه خود را از دست داده‌اند. پیروزی دکتر مسعود پزشکیان در بازار سرمایه فقط دو روز شاخص را بالا برد و پس از اتمام پزشکیان افکت در بازار سرمایه، شاخص کل تا کنون ۹.۸ درصد اصلاح کرده است و صندوق‌های سهامی غالبا حباب منفی به خود گرفته‌اند به عنوان مثال حباب صندوق‌های سهامی توان، موج، شتاب به ترتیب در محدوده‌های ۷.۱- ، ۱.۷- و ۸.۶- درصد شده است.

با این وضعیت بازدهی در دوسال گذشته، عدم حمایت از بازار سرمایه، ابلاغ بخشنامه‌های ناگهانی، تحت فشار قرار دادن حاشیه سود شرکت‌ها، ناترازی برق و گاز صنایع و تشدید ریسک در بازار سهام ترس در میان سهامداران منطقی است.

اما آنچه شرایط را برای سهامداران سخت‌تر کرده عدم اتخاذ تصمیمی است که زیان سهامداران را محدود کند و یا شرایط را کمی بهتر کند. هرچند محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور در روز چهارشنبه دستور تزریق منابع صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی را برای برطرف شدن نگرانی سهامداران صادر کرده بود ولی این حباب منفی موجود در صندوق‌های اهرمی و‌ سهام نشان می‌دهد که به تصمیماتی مهم‌تر از محدودیت دامنه نوسان برای بازار به خون نشسته سرمایه نیاز است؛ چرا که با محدودیت دامنه نوسان فشار و هیجان فروش تشدید شده و قدرت نقدشوندگی بازار از بین می‌رود.

در حال حاضر شاخص کل بازار سرمایه حمایت معتبر محدوده دو میلیون و۵۰ هزار واحدی را شکسته است و فاصله زیادی با حمایت دو‌میلیون واحدی ندارد. گفته می‌شود امروز حسین عبده تبریزی مشاور اقتصادی پزشکیان در پیامی اعلام کرد در روز جاری به همراه تعدادی از فعالان بازار و مدیران قبلی توسط مدیریت سازمان به جلسه‌ای برای ارائه راه‌کارهای مشورتی دعوت شده است. که باید نتیجه این جلسه را در روزهای آتی دید که آیا تفاوتی در شرایط بازار ایجاد می‌کند یا خیر؟

حباب ربع سکه وارد کانال جدید شد

دلار تهران در روز جاری به روند افزایشی خود ادامه داد و وارد کانال قیمتی جدید شد، قیمت تتر هم در روز جاری بالاتر از دلار تهران قرار گرفت. با رشد بیشتر درهم نسبت به دلار در روز جاری حباب درهم مثبت شد و در محدوده طبیعی ۵۰ تومان قرار گرفت.

حباب طلای آب شده در محدوده بالای یک درصد قرار گرفته است و حباب سکه امامی نزدیک ۱۹ درصد است. حباب ربع سکه هم وارد کانال ۸۰ درصدی شده است.

ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا رکورد زد

خروج پول حقیقی از بازار سهام و حق تقدم برای دومین روز معاملاتی متوالی به بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید و این ارقام نشان می‌دهد که در شرایط جنگی بازار سهام خریداری جدی ندارد و بیشتر صاحبان حقیقی سرمایه فروشنده‌اند و در عوض رشد اونس جهانی طلا و دلار به طور همزمان باعث استقبال از صندوق‌های طلا شده است به طوری که رکورد ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا شکسته شد و ارزش معاملات صندوق های طلا به بالاترین سطح از بیست و ششم فروردین رسید.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]