رویارویی پارامترهای کاهشی و افزایشی در بازار سرمایه
رویارویی پارامترهای کاهشی و افزایشی در بازار سرمایه

اکوایران: شاخص کل بورس تهران در پنجمین هفته متوالی به روند اصلاحی خود ادامه داد.

به گزارش اکوایران، برای دومین هفته متوالی بازار سرمایه تهران با محدودیت دامنه نوسان به کار خود پایان داد. شاخص کل بورس تهران در انتهای هفته پایین‌تر از مدت مشابه هفته قبل ایستاد تا بازدهی شاخص کل بورس برای پنجمین هفته متوالی منفی شود.

وضعیت نامطلوب بازار‌های جهانی، تنش‌های منطقه‌ای، ناترازی مصرف برق و قطعی برق صنایع و شرکت‌ها در تابستان، ابلاغیه‌ها و قوانین ناگهانی، ترور اسماعیل هنیه در تهران و انتظار برای اقدام تلافی‌جویانه ایران، کاهش سودآوری شرکت‌های بورسی و فراخوان ثبت‌نام ایران‌خودرو دلایل اصلاح پنج هفته‌ای بازار سرمایه است.

در نقطه مقابل دلار نیما روند صعودی به خود گرفته است از ابتدای سال جاری رشد نزدیک ۱۱ درصدی داشته و اختلاف آن با دلار آزاد نسبت به شروع سال جاری کاهش ۲۴ درصدی دارد.

این اتفاق در شرایط نامساعد بازارهای جهانی شرایط سودآوری شرکت‌های صادراتی را بهبود می‌بخشد ولی برای شرکت‌های وارداتی مطلوب نیست زیرا هزینه ریالی شرکت‌های وارداتی را افزایش می‌دهد.

با مصوبه سازمان بورس ضریب اعتباری به ۷۵ درصد افزایش یافت، یعنی سهامداران می‌توانند تا ۷۵ درصد از سبد سهام خود اعتبار خرید سهام دریافت کنند.

حدنصاب سرمایه‌گذاری ده درصدی صندوق‌های درآمد ثابت در سهام نیز یک سال دیگر تمدید شده است.

محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران هم خبر از انتشار اوراق اختیار تبعی فروش برای ۵۲ ناشر برتر بورسی خبر داد.

این اوراق که بیمه سهام نیز نامیده می‌شود برای خریداران خود این شرایط را فراهم می‌کنند تا در تاریخ سررسید اوراق، اگر قیمت سهام پایین‌تر از قیمت مندرج در اوراق بود، اوراق خود را با قیمت بالاتر از بازار و باقیمت مندرج در اوراق اختیار تبعی فروش به فروش برسانند.

محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی هم از حمایت بانک مرکزی و بانک‌های زیرمجموعه در بازار سرمایه برای خرید سهام سخن گفت.

حال در هفته پیش‌رو پارامترهای کاهشی و افزایشی بازار سرمایه در برابر یکدیگر قرار خواهند گرفت و در برابر یکدیگر زورآزمایی خواهند کرد تا تعیین کننده روند بازار در هفته آتی باشند.

شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحد قرار دارد و در روز چهارشنبه خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق‌های طلا ثبت شد و تنها بازار سهام و حق تقدم ورود پول حقیقی اندکی را ثبت کردند.

 حمایت معتبر طلای آب‌شده

بازار ارز در این هفته مانند بازار سرمایه روند اصلاحی داشت و دلار تهران در این هفته کانال ۶۰ هزار تومان را از دست داد وارد کانال ۵۸ هزار تومان شد و در لحظه نگارش این گزارش در محدوده ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان قرار گرفته است. تتر که روز قبل پایین‌تر از دلار تهران معامله می‌شد در روز جاری به دلار تهران رسید.

کاهش اونس جهانی طلا در روزجاری سبب کاهش قیمت اقلام سکه و طلای آب شده در بازار تهران شد. طلای آب شده امروز کانال ۱۵ میلیونی را از دست داد حباب طلای ‌اب‌شده در روز جاری منفی شد و در محدوده منفی ۲۳۴ هزار تومان قرار گرفته است.

در صورتی که روند اصلاحی طلای آب شده ادامه پیدا کند محدوده ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان حمایت معتبر طلای آب‌شده خواهد بود.

حباب سکه امامی در کانال ۱۷ درصدی قرار گرفته و حباب درهم در محدوده منفی ۱۹۸ تومان قرار دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]