شاخص دلار به پایین‌ترین سطح در سال جاری سقوط کرد
شاخص دلار به پایین‌ترین سطح در سال جاری سقوط کرد

اکوایران: سه شنبه ۲۰ آگوست شاخص دلار در بازارهای جهانی به پایین ترین سطح خود در سال جاری سقوط کرد.

به گزارش اکوایران، درحالی که سرمایه گذاران در انتظار انتشار تجدیدنظر داده‌های ایجاد اشتغال آمریکا در روز چهارشنبه و سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در روز جمعه در نشست جکسون هول هستند، دلار روز سه شنبه به کمترین به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری سقوط کرد.

براساس گزارشی از سی‌ان‌بی‌سی، معامله گران گمان می‌کنند که بازنگری در داده‌های ایجاد شغل ایالات متحده می‌تواند بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون شغل را در فاصله آوریل ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ کاهش دهد. مارک چندلر، استراتژیست ارشد بازار در Bannockburn Global Forex می‌گوید، بازبینی کاهشی یک میلیون شغل سبب کاهش ایجاد اشتغال از ۲٫۶ به ۱٫۶ میلیون شغل در سال خواهد شد.

به گفته چندلر، به همین دلیل است که بازار همچنان با احتمال ۲۵ درصدی کاهش ۰٫۵ واحد درصدی نرخ بهره در ماه آینده را قیمتگذاری می‌کند.

معامله گران بازارها انتظارات خود مبنی بر کاهش ۰٫۵ واحد درصدی نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ماه سپتامبر را به دنبال تورم بالاتر از انتظار مسکن و آمارهای خرده فروشی قوی ماه گذشته کاهش دادند.

داده‌هایی که نشان می‌دهد بازار کار ضعیف‌تر از انتظارات قبلی است می‌تواند نگرانی‌ها از اینکه اقتصاد آمریکا با رکود بالقوه بدتری نسبت به انتظارات فعلی برای «فرود نرم» مواجه است افزایش دهد.

اوایل ماه آگوست پس از انتشار داده‌های ضعیف‌تر از انتظار اشتغال و افزایش غیرمنتظره نرخ بیکاری نگرانی معامله گران از وقوع رکود افزایش یافت.

براساس داده‌های شرکت خدمات مالی CME Group احتمال کاهش ۰٫۲۵ درصدی نرخ‌های بهره در ماه سپتامبر ۷۵ درصد است. و معامله گران تا پایان سال ۲۰۲۵ حدود ۲٫۲ واحد درصد کاهش نرخ بهره را قیمتگذاری می‌کنند.

معامله گران بر اظهارات پاول در روز جمعه در نشست اقتصادی جکسون هول برای هرگونه سرنخ جدید در مورد اندازه احتمالی کاهش نرخ بهره در ماه آینده و اینکه آیا کاهش هزینه‌های استقراض در هر جلسه بعدی فدرال رزرو اتفاق می افتد یا خیر، تمرکز خواهند کرد.

با توجه به اینکه دولت باید گزارش اشتغال ماه آگوست و داده‌های تورم را قبل از جلسه بعدی فدرال رزرو منتشر کند، ممکن است پاول در روز جمعه تمایلی به ارائه شفافیت زیاد در مورد چشم انداز نرخ های بهره نداشته باشد.

اکثریت اندکی از اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی رویترز انتظار دارند که فدرال رزرو در هر یک از سه جلسه باقیمانده خود در سال ۲۰۲۴، نرخ بهره را ۰٫۲۵ واحد درصد کاهش دهد.

فدرال رزرو همچنین قرار است صورتجلسه نشست ۳۰ تا ۳۱ جولای خود را در روز چهارشنبه منتشر کند.

ین قوی‌تر

شاخص دلار تا ساعت ۱۱:۵۴ دقیقه به وقت تهران با ۰٫۲۲ درصد کاهش به ۱۰۱٫۶۵ رسید بطوری که در کمترین سطح خود از دوم ژانویه ۲۰۲۴ قرار گرفت.

یورو با ۰٫۱۴ درصد افزایش به ۱٫۱۱۰۱ دلار رسید بطوری که به قوی ترین سطح از ۲۸ دسامبر صعود کرد.

استرلینگ نیز با ۰٫۲۷ درصد افزایش به ۱٫۳۰۲۳ دلار رسید، بطوری که در بالاترین سطح خود از ۱۷ جولای قرار گرفت.

این درحالی است که دلار آمریکا با ۰٫۲۷ درصد کاهش در مقابل ین ژاپن به ۱۴۶٫۰۹ ین رسید که پایین ترین سطح آن از ۷ آگوست است.

انتظار می‌رود کازوئو اویدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره را در روز جمعه با حضور در پارلمان به بحث بگذارد.

براساس، نظرسنجی رویترز از ۱۸ اقتصاددان، انتظار می‌رود داده‌های هفته آینده نشان دهد که نرخ تورم مصرف‌کننده ژاپن در ماه قبل برای سومین ماه متوالی افزایش یافته است، که بانک مرکزی را در مسیری قرار می‌دهد تا پس از افزایش نرخ‌های کوتاه‌مدت به ۰٫۲۵ درصد در ماه گذشته، افزایش دیگری را در نظر بگیرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]