«نفرین سپتامبر» در کمین طلای جهانی: ریزش فلز زرد در راه است؟
«نفرین سپتامبر» در کمین طلای جهانی: ریزش فلز زرد در راه است؟

اکوایران: قیمت طلا در طول چندسال گذشته در همه ماه‌های سپتامبر به شدت کاهش یافته است، بنابراین این سوال مطرح است که آیا کاهش قیمت در این سپتامبر نیز برای طلای جهانی تکرار خواهد شد؟ یا بادهای موافق آن را خنثی خواهند کرد؟

به گزارش اکوایران، سرمایه گذاران طلا پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی‌شان به دنبال آن هستند که آیا این فلز گران بها می‌تواند رکوردشکنی خود را حفظ کند یا اینکه تسلیم «نفرین سپتامبر» خواهد شد؟

براساس گزارشی از بلومبرگ، شمش طلا از سال ۲۰۱۷ در ماه‌های سپتامبر با کاهش مواجه بوده است. میانگین کاهش در ماه‌های سپتامبر حدود ۳٫۲ درصدی بوده است بطوری که آن را به بدترین ماه سال تبدیل کرده است.

این پدیده‌ای است که اقتصاددان را که معتقدند بازارها باید کارامد رفتار کنند را گیج می‌کند و تنها محدود به طلا هم نیست: سپتامبر معمولا بدترین ماه برای سهام آمریکا نیز هست بطوری که بازار شاهد میانگین کاهش ۱٫۵ درصدی در شاخص S&P 500 در طول یک دهه قبل بوده است.

این پویایی اما چندان قابل اعتماد نیست، چراکه طلا در یک دوره سه دهه‌ای در ماه های سپتامبر رشد کرده است، ولی یک توضیح برای این ضعف اخیر این است که معامله گران درحال خرید شمش بوده‌اند تا در برابر ماه‌های تابستانی پرنوسان موقعیت دفاعی بگیرند.

به گفته بوریس میکانیکرزای، تحلیلگر FastMarkets، معامله گران قبل از اینکه به تعطیلات بروند، می‌خواهند از خود در برابر ریسک بازار محافظت هستند، و یکی از کارهایی که انجام می‌دهند خرید طلاست.

محققان دانشگاهی نشان داده‌اند که برخی سرمایه گذاران در تابستان به استراحت می‌روند و اضافه کردن شمش امن به سبد دارایی می‌تواند در دوره‌ای که بطور سنتی پرنوسان‌تر است آرامش خاطر ایجاد کند. در طول تاریخ، درگیری ها و ریزش‌های بازار اغلب در طول تابستان اتفاق افتاده است و در زمانی که میزهای معاملات کمبود کارمند دارند و مدیران دور از کار هستند نوسانات می‌تواند بدتر شود.

اما جنبه دیگر این است که با فرارسیدن سپتامبر، یک نیروی مخالف ذاتی برای طلا وجود دارد. سپتامبر بطور سنتی قوی ترین ماه دلار است که به این معناست که معامله گران که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند می‌توانند با پول‌شان طلای کمتری خریداری کنند.

طلا در سال جاری حدود ۲۲ درصد افزایش یافته است، که ۸ درصد آن از ماه جولای بوده است؛ بطوری که با عوامل چون خرید بانک‌های مرکزی، افزایش تقاضا برای پناهگاه‌های امن در میانه تنش‌های ژئوپلتیک، و خرید  قطعات فیزیکی در بازار فرابورس حمایت شده است.

تقویت انتظارات از اینکه فدرال رزرو آمریکا در ماه سپتامبر (این ماه) کاهش نرخ‌های بهره را آغاز خواهد کرد نیز به صعود طلا کمک کرده است. جروم پاول، رئیس این نهاد هفته گذشته اعلام کرد که زمان برای کاهش نرخ‌های بهره فرارسیده است ولی سرعت و بزرگی این کاهش‌ها می‌تواند در تعیین اینکه آیا شمش شتاب خود را حفظ خواهد کرد بسیار مهم باشد.

اینکه آیا این بادهای موافق برای شکستن «نفرین سپتامبر» بازار طلا کافی هستند یا خیر نیز مساله دیگری است.

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در Saxo Bank A/S معتقد است نوسانات فصلی حاکی از ماهی بالقوه چالش برانگیز در آینده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]