خبرهای خوش برای پنبه‌کاران/ تخصیص بذر و کود یارانه‌ای برای کاشت پنبه
خبرهای خوش برای پنبه‌کاران/ تخصیص بذر و کود یارانه‌ای برای کاشت پنبه

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی از تخصیص یارانه به بذر ایرانی و کود یارانه‌ای به پنبه‌کاران خبر داد.

اقتصاد آنلاین – لیلا مرگن: پنبه یکی از محصولات مهم ایران بود که تا سال ۱۳۸۳ تولید آن در ایران وضعیت مطلوبی داشت. اما به دلایل مختلف از جمله شیوع آفات، تولید طلای سفید در کشور دچار بحران شد و از خودکفایی در این محصول فاصله گرفتیم. با افت تولید پنبه داخلی و عدم تمایل صنایع نساجی به جذب پنیه ایرانی، تا مدت‌ها تولید طلای سفید با مشکل مواجه بود اما به دنبال تغییر قیمتی در بازارهای جهانی، تولید محصول در داخل توجیه پیدا کرد.
در حال حاضر خشکسالی و تغییرات اقلیمی، آفات شدید و وضعیت نامساعد جوی در اصلی‌ترین قطب‌های تولید پنبه دنیا سبب شده که ذخایر این محصول به کمترین میزان خود طی دهه‌های گذشته برسد و قیمت جهانی پنبه در سال گذشته در بازارهای جهانی افزایش ۳۰ درصدی را تجربه کند.
هند به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده پنبه این روزها واردکننده شده و چین که دومین تولیدکننده این محصول است، برای تامین نیازهای خود با مشکل مواجه است. مجموعه تحولات بازارهای جهانی، توجه متولیان را به تولید داخل معطوف کرده است.
تامین ۵۰ درصد نیازهای کشور
ابراهیم هزارجریبی، مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره سطح زیر کشت پنبه در سال زراعی جاری بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، کشت ۱۱۵ هزار و ۵۳۰ هکتار پنبه در الگوی کشت دیده شده است.
وی افزود: امسال کشت از ابتدای بهار در ۱۹ استان شروع شده است. استان‌های اصلی کشت پنبه شامل ۶ استان خراسان رضوی، فارس، گلستان، اردبیل، خراسان شمالی و خراسان جنوبی است.
به گفته هزار جریبی، امسال بذر داخلی و خارجی به‌اندازه کافی برای کشت پنبه تهیه شده است و برای بذر ایرانی به ازای هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان یارانه در نظر گرفته شده است.
وی افزود: پنبه جزء محصولاتی است که کود یارانه‌ای توسط کارگزاران و مراکز خدمات جهاد کشاورزی به کشاورزان اختصاص داده می‌شود.
مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان تولید پنبه گفت: میزان تولید پنبه در داخل، ما را از واردات بی‌نیاز نمی‌کند. این میزان تولید، حدودا ۵۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.
وی ادامه داد: از سطح زیر کشت امسال، حدود ۳۸۰ هزار تن وش پنبه برداشت خواهد شد.
عقب ماندن از برنامه خودکفایی
بر اساس اعلام شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی، قیمت خرید تضمینی وش سفید مرغوب، بدون آفت‌زدگی، عاری از مواد خارجی (خاک، خاشاک، شاخ و برگ) در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، ۳۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شده است.
اگرچه در سال ۱۳۹۴ طی برنامه‌ای ۱۰ ساله تا افق ۱۴۰۴ برنامه خودکفایی پنبه تدوین شده است اما در حال حاضر فقط نیمی از نیازهای ایران در داخل تامین می‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]