تک نرخی شدن ارز، بزرگترین خواسته فعالان اقتصادی از رییس جمهور/ رانت های ارزی باید در دولت چهاردهم حذف شوند
تک نرخی شدن ارز، بزرگترین خواسته فعالان اقتصادی از رییس جمهور/ رانت های ارزی باید در دولت چهاردهم حذف شوند

یک فعال صادراتی، تک نرخی شدن ارز را بزرگترین خواسته فعالان اقتصادی از رییس جمهور دانست و گفت: رانت های ارزی باید در دولت چهاردهم حذف شوند تا اقتصاد در مسیر صحیح خود قرار گیرد.

اقتصادآنلاین _ باران شاکری: مجتبی زارعی، فعال حوزه صادرات در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، بحث اولویت‌ها و انتظاراتی که از رئیس جمهور منتخب وجود دارد مطرح و بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: در حال حاضر، ارز نیمایی مانع صادرات بوده و سامانه نیما، بازاری برای عرضه و تقاضا نیست؛ به نحوی که ارز در این سامانه، آزادانه عرضه و ارز خریداری نمی‌شود؛ بنابراین رئیس جمهور آینده باید مشکل ارز نیمایی و ارز آزاد را حل کند.
زارعی با اشاره به اینکه امروزه اقتصاد کشور، رانتی شده اظهار داشت: کارت‌های بازرگانی که از طریق اتاق بازرگانی و وزارت صمت صادر می‌شود، به دلیل سیاست های غلط بانک مرکزی، باعث بوجود آمدن شبه تاجران سودجو در داخل کشور شده است که از مابه التفاوت ارز نیمایی با بازار آزاد استفاده می‌کنند و ارز را به کشور برنمی گردانند که این موضوع بزرگترین ضربه به تولید و اقتصاد کشور است.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز بزرگترین مطالبه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی از رئیس جمهور آینده است، گفت: تفاوت معنادار نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد از مهمترین عوامل تاثیرگذار در کاهش قدرت رقابت‌پذیری تولیدکنندگان و صادرکنندگان در بازارهای هدف صادراتی است که امیدواریم هدف‌گذاری‌های مطلوبی در این بخش به سرانجام برسد.
فرار مالیاتی گسترده از طریق کارت‌های بازرگانی
زارعی تصریح کرد: بررسی پرونده کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف نشان می‌دهد که تعداد زیادی از افراد در سال‌های گذشته اقدام به صادرات کالا کرده‌اند، اما ارز را به کشور برنگردانده‌اند؛ این در حالی است که اختلاف قیمت باعث شده تا برخی از فعالان اقتصادی به استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف روی آورند؛ بنابراین لازم است که دولت آینده، با جدیت با این پدیده برخورد کند و از طریق اقداماتی مانند رصد فعالیت‌های صادرکنندگان یکبارمصرف و پیگیری‌های قانونی، از عدم بازگشت ارز و فشار بر صادرکنندگان واقعی جلوگیری کند.
این فعال صادراتی افزود:رئیس جمهور آینده باید تمام یارانه‌ها را حذف کند؛ چراکه اگر اقتصاد رقابتی باشد، تولید رونق می‌گیرد و آنگاه بازار هم کشش بیشتری خواهد داشت، به همین جهت، کارگران بیکار نشده و از مزایای کارفرمایی برخوردار می‌شوند، چراکه حاشیه سود منطقی شده و قیمتگذاری دستوری نیز از بین می‌‍رود، این درحالی است که وقتی دولت یارانه می‌دهد و اجازه نداده که قیمتها به سمت واقعی شدن حرکت کنند، رقابتی هم شکل نمی‌گیرد و تولید تعطیل می‌شود و کارگران بیکار خواهند شد. پس اگر نرخ‌ها به صورت دستوری تعیین شوند، بیماری اقتصاد مزمن خواهد شد.
وی در پایان یادآور شد: پرداخت یارانه‌ها به صورت فعلی نه تنها به نفع اقشار کم‌درآمد نیست، بلکه باعث اتلاف منابع کشور و ایجاد رانت و فساد می‌شود بنابراین دولت آینده باید برای حل این مشکلات برنامه‌ای جامع و کارشناسی ارائه کند و با جلب نظر کارشناسان و فعالان اقتصادی، برای حل این چالش‌های مهم اقدام کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]