وعده‌های پوپولیستی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ آوردن نفت بر سر سفره‌ها تبدیل به تحویل گوشت درب منزل شد
وعده‌های پوپولیستی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ آوردن نفت بر سر سفره‌ها تبدیل به تحویل گوشت درب منزل شد

ارائه وعده‌های پوپولیستی در انتخابات ریاست جمهوری ایران به امری معمول تبدیل شده است اما نکته اصلی اینجاست که از آوردن نفت بر سر سفره مردم در دوره‌های قبل به تحویل گوشت در درب منزل در چهاردهمین دوره رقابت‌های انتخاباتی رسیده‌ایم.

اقتصاد آنلاین – لیلا مرگن: چند روزی است که رقابت‌های نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است و بازار وعده‌های انتخاباتی داغ است. عموما در هر دوره از این انتخابات، کاندیداها تلاش می‌کنند با دادن وعده‌های عامه‌پسند، رای بیشتری از جامعه را به سبد خود سرازیر کنند؛ اما آنچه در انتخابات این دوره شاهد آن هستیم، نشان دهنده تنزل سطح وعده‌ها از سوی برخی کاندیداها است. یا شاید نامزدها از شرایط واقعی جامعه آن‌قدر دور هستند که برخی از آنها به دادن وعده‌های عجیب روی آورده‌اند.
اگر در انتخابات دولت نهم و دهم محمود احمدی نژاد با توزیع سیب‌زمینی رایگان موجود در انبارهای تعاون روستایی به دنبال رای جمع کردن بود و به مردم وعده داد که نفت را بر سر سفره آنها می‌آورد، امروز علیرضا زاکانی به جامعه وعده تحویل گوشت در درب منزل می‌دهد. این نامزد ریاست جمهوری در برنامه صف اول به مردم تهران وعده داد که گوشت را با نرم‌افزارهای موبایلی به اندازه نیاز مردم تحویل خواهد داد.
وی گفت: در دولت آینده، مردم عزیز در تهران کامشان با خدمتی که درب منزل تحویل می‌گیرند، شیرین می‌شود. گوشت ران گوسفندی را در میادین تره بار ۳۱۹ هزار تومان می‌فروشیم و ۱۲۰ تن فروش روزانه داریم؛ در حالی که در بازار آزاد ۶۵۰- ۷۰۰-۷۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
زاکانی گفت: نیاز مردم را از طریق نرم‌افزارهای موبایلی تامین می‌کنیم و درب منزل تحویل می‌دهیم. از یک سال و نیم قبل زیر ساخت‌ها را با تفاهم‌نامه بین آقایان مخبر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه، وزیر اقتصاد و چند نفر دیگر از مقامات دولتی فراهم کردیم و این کار برای اولین بار است که در کشور انجام می‌شود.
زاکانی در حالی وعده تحویل گوشت در درب منزل به مردم می‌دهد که اساسا مشکل جامعه چگونگی تحویل گوشت نیست. به خاطر کاهش قدرت خرید مردم، نه تنها هیچ صفی برای خرید گوشت قرمز تشکیل نمی‌شود بلکه بسیاری از فروشندگان قادر به فروش محصولات خود نیستند.
با توجه به نرخ ۶۰۰ هزار تومانی گوشت در بازار، هر کارگر با حقوق ۱۲ میلیون تومانی فقط می‌تواند در ماه به شرط هزینه کرد کل حقوقش ۲۰ کیلوگرم گوشت خریداری کند. در صورت خرید این میزان گوشت، سهم هر نفر در روز در یک خانوار ۴ نفره نزدیک ۱۶۶ گرم خواهد بود.
در شرایطی که گوشت از سبد خرید بخش زیادی از خانوارهای ایرانی حذف شده است، معلوم نیست چطور یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با وعده تحویل گوشت در درب منزل، به دنبال کسب رای بیشتر است. جامعه‌ای که پول خرید گوشت قرمز را ندارد، آیا می‌تواند هزینه اضافی دریافت خدمت حمل گوشت در درب منزل را هم تحمل کند؟
وعده پس‌انداز ۱۷ درصدی درآمد
امیرحسین قاضی زاده هاشمی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری است که در برنامه گفتگوی ویژه خبری وعده تورم تک رقمی به جامعه داد.
وی که در رقابت‌های دوره قبل وعده داده بود مشکل بورس را سه روزه حل می‌کند، حالا نه تنها وعده تورم تک رقمی داده؛ بلکه می‌گوید در صورت رای آوردنش، خانوار ایرانی باید بتواند ۱۷ درصد درآمدش را پس‌انداز کند.
این نامزد ریاست جمهوری معتقد است که اگر دولت مخارجش را کنترل کند و نقدینگی کشور از طریق بانک‌ها کنترل شود؛ از سوی دیگر لنگر اسمی از دلار به سمت ریال منتقل شود، تحقق تورم تک رقمی امکان‌پذیر است.
قاضی زاده هاشمی را تا اینجای کار شاید بتوان رکورددار وعده‌های پوپولیستی دانست؛ زیرا وی در جریان برنامه‌ای تلوزیونی وعده آزادسازی واردات خودرو هم به جامعه ارائه می‌دهد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بازارهای غیر رسمی ارز باید به رسمیت شناخته شود و کشف قیمت باید به شکل توافقی اتفاق بیفتد.
وعده دیگر این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آن است که غیر از یارانه‌ای که به مردم می‌دهد، باید دارایی‌های آنها را به خودشان باز گرداند. شرکت‌های بزرگی مثل شرکت ملی گاز و شرکت‌های پالایشگاهی باید حق مردم را به آنان بدهند.
البته این وعده قاضی زاده هاشمی تکراری و ادامه همان راه توزیع سهام عدالت است. سهامی که این روزها پرداخت سود آن قبل از تحقق واقعی برنامه‌های شرکت‌های دولتی، سبب شده نرخ سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها کاهش یافته و این بخش اقتصادی به دلیل کمبود منابع مالی نتواند برای پیشبرد اهدافش، برنامه‌ریزی درست و دقیقی داشته باشد.
دیگر وعده قاضی زاده هاشمی هم آن است که حتما به فکر تاکسی‌های اینترنتی و تامین بنزین آن‌ها خواهد بود.
افزایش حقوق به اندازه تورم
محمد باقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که کرسی ریاست مجلس را رها کرده و در این رقابت‌ها شرکت می‌کند، در برنامه گفتگوی ویژه خبری وعده داد که زمان خانه‌دار شدن مردم را از ۱۳ سال فعلی با تولید مسکن ارزان به ۷.۵ سال برساند.
البته قالیباف نگفت که با کدام فرمول زمان خانه‌دار شدن را محاسبه کرده است؛ زیرا در شرایطی که یک خانه ۷۰ متری در مرکز تهران نزدیک به چهار میلیارد تومان قیمت دارد و حقوق طبقه متوسط جامعه ۱۲ میلیون تومان است، زمان لازم برای خانه‌دار شدن خیلی طولانی‌تر از آن چیزی است که این نامزد ریاست جمهوری به آن اشاره کرده است. وی همچنین در شبکه اجتماعی ایکس وعده افزایش تخصیص زمین برای کاهش قیمت مسکن را هم داده است.
این نامزد ریاست جمهوری که عزمش را جزم کرده تا برنامه هفتم توسعه را مو به مو اجرا کند، از حفظ قدرت خرید خانوار بر اساس بندهای برنامه هفتم توسعه خبرداده است. همچنین وی در برنامه‌های تلوزیونی و شبکه ایکس تاکید کرده است که برای خروج مردم از زیر خط فقر حقوق کارکنان، بازنشستگان و حداقل دستمزد کارگران را به میزان تورم سالانه به‌علاوه رشد اقتصادی افزایش خواهد داد.
حذف فلیترینگ، وعده پورمحمدی
مصطفی پور محمدی نامزد دیگر انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نیز در یک برنامه تلوزیونی به جامعه وعده داد در کوتاه‌ترین مدت به موضوع وی پی ان ها و فیلترینگ خاتمه دهد.
وی افزود: این فیلترینگ در شان این مردم بزرگ نیست، در انتخاب وزیر ارتباطات بسیار با دقت و وسواس عمل خواهم کرد.
پورمحمدی در حالی چنین وعده‌ای می‌دهد که بعد از اجرای فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام، بسیاری از کسب و کارهای خرد و خانگی از دست رفتند و شبکه‌های داخلی هم نتوانستند جای خالی این دو شبکه اجتماعی را پر کنند.
البته وی اگرچه تلویحا وزیر ارتباطات را مسئول فیلترینگ معرفی می‌کند؛ اما باید گفت که وزیر این وزارتخانه هرکه باشد نقش پررنگی در تصمیم‌گیری برای فیلترینگ ندارد. تصمیم‌سازان اصلی حوزه فیلترینگ در ایران شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصادیق است که وزیر ارتباطات بیش از یک رای در این شوراها ندارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]