وزیر صنعت دولت چهاردهم کار سختی در پیش دارد/ ابرچالش کشور تنوع نرخ ارز است
وزیر صنعت دولت چهاردهم کار سختی در پیش دارد/ ابرچالش کشور تنوع نرخ ارز است

عباس علی آبادی، وزیر صمت دولت سیزدهم با بیان این که وزیر صنعت دولت چهاردهم کار سختی در پیش دارد و باید خوب تلاش کند، گفت: دولت سیزدهم به حل مسائل صنعت اهتمام کرد، من لااقل از دوره‌ای که خودم بودم می‌توانم دفاع کنم.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در حاشیه مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال خبرنگار اقتصادآنلاین مبنی بر این که توصیه شما به همتای خود در دولت چهاردهم چیست، گفت: وزیر صنعت دولت چهاردهم کار سختی در پیش دارد و باید خوب تلاش کند.
علی‌آبادی درخصوص عملکرد دولت سیزدهم در حوزه صنایع نیز گفت: دولت سیزدهم به حل مسائل صنعت اهتمام کرد، من لااقل از دوره‌ای که خودم بودم می‌توانم دفاع کنم، ما همت کردیم تا مسائل صنعت را بشناسیم، فهرست و اولویت‌بندی کنیم و سپس به اولویت‌ها بپردازیم.
وی افزود: به عنوان مثال در مورد ارز، زمانی که من وارد وزارتخانه شدم عددی که برای ارز تخصیصی صنایع تعیین شده بود ۲۹.۵ میلیارد دلار بود که ما این را به ۴۳ میلیارد دلار افزایش دادیم.
وزیر صنعت تصریح کرد: همچنین در بحث رفع تعهد ارزی تلاش کردیم تا این موضوع را برای دانش‌بنیان‌ها و آنهایی که از امتیاز خاصی برخوردار نیستند حل کنیم که به نظرم اینها موفقیت بوده و مشکلات و ناکامی‌هایی هم وجود داشته که باید با پیگیری دنبال شود.
ابرچالش کشور تنوع نرخ ارز است
علی‌آبادی در مورد اجبار شرکت‌های فولادی به عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما و افت صادرات فولاد، گفت: ابرچالش کشور تنوع نرخ ارز است و تا زمانی که این تنوع وجود دارد محدودیت در صادرات و واردات و موضوعاتی همچون رفع تعهد ارزی باقی می‌ماند. امیدوارم با رفع موانع به سمتی برویم که نظام تک نرخی را در ارز مستقر کنیم تا این مشکلات را نداشته باشیم.
وی افزود: فولادی‌ها چنان که کالای رقابتی تولید کنند می‌توانند در بازار جهانی محصول خودشان را بفروشند و نیازهای ارزی خود را جبران کنند. نباید فقط به رانت و فرصت‌هایی که در دنیا به طور معمول در اختیار صنعتگران نیست، اتکا کنیم.
وزیر صنعت اضافه کرد: میزان دستمزد در کشور و حمایت‌هایی که دولت در سایر حوزه‌ها از جمله انرژی انجام می‌دهد همه برای صنایع ایجاد فرصت می‌کند و چناچه صنایع خودشان را با محیط بین‌المللی تطبیق ندهند، ممکن است رقابت برایشان سخت شود.
علی‌آبادی در مورد چگونگی ایجاد رقابت میان خودروسازان نیز گفت: در گذشته میزان ارز تخصیص یافته به واردات خودرو را به خودروهایی می‌دادیم که بیش از ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار قیمت داشتند، الان در تلاش هستیم که این نرخ را پایین بیاوریم تا خودروی باکیفیت اما با قیمت مناسب به دست مردم برسد و رقابت بهتری میان خودروسازان داخلی صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: همچنین باید وعده‌های تولید خودرو را منطقی‌تر کنیم و امکانات را فراهم کنیم تا خودروسازان بتوانند از فرصت‌ها استفاده کنند و کالای خودشان را با قیمت مناسب‌تر عرضه کنند.
برخی جانبازان قصد دارند خودشان خودرو وارد کنند
وزیر صنعت در پاسخ به این سوال که واردات خودروهای جانبازان به کجا رسید، گفت: آیین‌نامه خودروهای جانبازان ابلاغ شده و در حال اجرا است، منتها با توجه به این که تعداد زیادی در گذشته ثبت‌نام شده‌اند، یک مقدار زمان می‌برد.
وی عنوان کرد: جانبازان اگر خودروهایی که ما وارد کرده‌ایم را می‌خواهند، می‌توانند خرید خودشان را انجام دهند، اما آنها بعضا قصد دارند که خودشان خودرو وارد کنند.
اولویت تامین برق باید به صنعت داده شود
علی‌آبادی در مورد چالش‌های پیش آمده برای برق صنایع نیز گفت: برق زیرساخت اساسی برای توسعه و تولید است، اما ما در شرایط فوق العاده‌ای قرار گرفتیم و تصمیم بر این شده که اولویت تامین برق، مردم باشند. من معتقد هستم که باید اولویت تامین برق به صنعت داده شود و فکر می‌کنم که کشور نهایتا به این تصمیم خواهد رسید.
وزیر صمت گفت: در چنین شرایطی برنامه وزارت صمت خوداتکا کردن تامین برق صنایع است و در حال احداث نیروگاه هستیم. بیش از ۵۰ درصد از نیروگاه‌هایی که سال گذشته به مدار آمدند نیروگاه‌هایی بودند که توسط خود صنایع سرمایه‌گذاری شده بودند. در حال تلاش هستیم تا شرکت‌های بزرگ مثل ایدرو و ایمیدرو را فعال‌تر کنیم تا زیرساخت‌های لازم برای تولید برق را فراهم کنیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]