سرپرست اداره کل اکتشافات وزارت صمت گفت: فعالیت‌های اکتشافی در کشور به میزان کافی صورت گرفته، اما ظرفیت هر کشور در این زمینه محدود است و گاهی شاهد کندی روند اکتشافات هستیم.

اقتصادآنلاین – باران شاکری: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، میزان حفاری اکتشافی در کشور در مقایسه با کشورهای معدنی وضعیت مطلوبی ندارد، حفاری اکتشافی در بازه ده ساله (۱۴۰۱-۱۳۹۲) برابر با ۱/۷۲ میلیون متر است که با توجه به توانمندی‌های کشور، این میزان بسیار ناچیز است و نیازمند برنامه‌ریزی صحیح و طولانی‌مدت در این زمینه هستیم. البته مهدی محمدی، مدیر اکتشافات سازمان زمین‌شناسی معتقد است که این سازمان و شرکت‌های معدنی ایران نمی‌توانند به تنهایی تمام کار اکتشاف را انجام دهند و به دلیل حجم بالای کار اکتشافی در کشور و همچنین کمبود نیروی انسانی، مجبور هستیم از کشورهای خارجی در این زمینه کمک بگیریم؛ اما امید کشاورزپور، سرپرست اداره کل اکتشافات وزارت صمت دیدگاه متفاوتی در این زمینه دارد.
کشاورزپور، سرپرست اداره اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص وضعیت فعالیت‌های اکتشافی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: فعالیت‌های اکتشافی در کشور به میزان کافی صورت گرفته، اما ظرفیت هر کشور در این زمینه محدود است و گاهی شاهد کندی روند اکتشافات هستیم.
وی افزود: ماده ۲۴ قانون معادن با هدف حفظ محیط‌ زیست و جلوگیری از سوء‌استفاده‌ از منابع معدنی وضع شده است، اما در برخی موارد می‌تواند مانعی بر سر راه فعالیت‌های اکتشافی باشد؛ همچنین تحریم‌های ظالمانه نیز مانع به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات و باعث کند شدن روند اکتشافات در کشور شده است.
سرپرست اداره کل اکتشافات وزارت صمت اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ طرح تحول اکتشافی، با توافق سه بازوی اجرایی معدنی یعنی ایمیدرو، معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، برای تهیه نقشه یک ۵۰هزارم با دستور وزیرصمت در دستور کار قرار گرفت.
کشاورزپور ادامه داد: نتایج این طرح علاوه بر بخش معدن، در حوزه‌های دیگر اعم از هواشناسی، کشاورزی و ساختمان که از نقشه‌های پایه استفاده می‌کنند قابل استفاده خواهد بود.
وی تاکید کرد: توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی، تولید اطلاعات پایه زمین شناسی و افزایش چهاربرابری دقت با توجه به تغییر مقیاس از جمله مزیت‌های اختصاصی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در کشور می‌باشد.
کشاورزپور در خصوص کمبود نیروی انسانی توضیح داد: نسل جوان از انجام کارهای عملیاتی مثل زمین‌شناسی کمتر استقبال می‌کند و علاقه‌ای به رشته‌های پرتنش و سخت به خصوص زمین‌شناسی ندارند، بنابراین باید دانشگاه‌ها و مراکز علمی با برنامه‌ریزی صحیح، درک درستی از معدن و زمین‌شناسی به جوانان ارائه دهند.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا سازمان منابع طبیعی مانع انجام فعالیت‌های اکتشافی است گفت: سازمان منابع طبیعی، وظیفه حفاظت از منابع طبیعی به ویژه زمین را در حوزه کار خود دارد. از سوی دیگر، اکتشاف معادن برای یافتن ذخایر جدید و استخراج مواد معدنی، امری ضروری است. لذا باید با یک تفکر کارشناسی و مهندسی شده این موضوع را بتوانیم راهبری کنیم و بهترین نتیجه و تعامل را با سازمان منابع طبیعی داشته باشیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]