دستگاه تولید زغال
دستگاه تولید زغال
دستگاه تولید زغال همانطور که از عنوان آن مشخص است برای تولید زغال به کار می رود و در انواع و اقسام مختلفی وجود دارد.

 به عبارت دیگر در حال حاضر تجهیزات تولید زغال شامل دستگاه ها و ماشین آلات بسیار مختلفی هستند و با استفاده از آنها می توان در مقایسه با گذشته زغال بسیار بهتر و با کیفیت تری را تولید کرد.

البته برای خرید دستگاه تولید زغال و راه اندازی خط تولید زغال، باید بر حسب شرایط و زیرساخت های موجود دستگاه ها و ماشین آلات مناسبی را تهیه کرد. به همین دلیل کسانی که قصد ورود به این صنعت را دارند، باید قبل از اقدام به خرید با مشاوران و کارشناسان متخصص در این حوزه مشورت کرده و با توجه به تخصص و تجربه آنها دستگاه تولید زغال مناسبی را انتخاب کنند.

انواع دستگاه تولید زغال

همانطور که در مطالب قبلی نیز به این نکته اشاره شد دستگاه تولید زغال در انواع و اقسام مختلفی وجود دارد؛ اما به طور کلی کاربردی ترین دستگاه ها در فرایند تولید زغال شامل موارد زیر است.

دستگاه اکسترودر

دستگاه اکسترودر یکی از مهم ترین و همچنین کارآمدترین دستگاه های کاربردی در صنعت تولید زغال به شمار می رود و طراحی بسیار منحصر به فردی دارد. به همین دلیل می تواند با نیرو و قدرت حرکتی زیاد و حرارت بالایی مواد گرانولی را هدایت کرده و به شکل خمیری کاملاً یکدست و همگن درآورد. آنگاه خمیر حاصل را به بیرون هدایت کند.

کوره

یکی دیگر از دستگاه های مهم و کاربردی در صنعت تولید زغال کوره است. کوره در انواع چهار دیواره و سه دیواره و با ابعاد مختلفی به بازار عرضه می شود. به همین دلیل کوره های صنعتی مدرن به دلیل برخورداری از طراحی مدرن و کارآمد و همچنین برخورداری از قدرت بالا در کمترین زمان ممکن حجم زیادی زغال تولید می کنند.

جدیدترین کوره های صنعتی از امکانات و تجهیزات مختلفی بهره ‌مند هستند و به سیستم های ایجاد خلاء، سیستم های تابلو برق اتوماتیک، سیستم خنک کننده زغال، سرکه گیر، سنسورهای حرارتی، فیلتر صنعتی، مشعل گازوئیلی یا گازی و دود سوز مجهز هستند. به همین دلیل در مقایسه با کوره های سنتی و قدیمی تا حدود زیادی سرعت و کیفیت تولید زغال را بالا می برند. از این نوع کوره می توان برای تولید انواع زغال مخصوصاً زغال کبابی استفاده کرد.

خشک کن و سرند

یکی دیگر از دستگاه های مهم در صنعت تولید انواع زغال دستگاه خشک کن است. دستگاه های خشک کن مدرن به مشعل یا منبع حرارتی گازوئیلی مجهز هستند و از آنها جهت رطوبت گیری و خشک کردن مواد اولیه کاربردی برای تولید زغال، استفاده می شود.

برای انتقال مواد با ابعاد و اندازه مناسب باید قبل از ورود آنها به داخل لوله های سینوسی مواد را از داخل سرند یا صافی عبور داد. به این ترتیب مواد پس از عبور از دستگاه خشک کن و سرند بین ۴ الی ۸ درصد از رطوبت خود را از دست داده و آنگاه وارد مخزنی به نام سیلیکون می شود. در مرحله آخر نیز باید مواد را داخل دستگاه اکسترودر قرار داد تا شکل و حالت مورد نظر را به خود بگیرد. سپس در انتها نیز باید مواد در داخل کوره پخت زغال قرار می گیرد.

تولید زغال

تولید زغال یک حرفه بسیار قدیمی محسوب می شود و از زمان های بسیار دور بشر برای دسترسی به یک سوخت مناسب و تولید حرارت مورد نیاز به روش های مختلفی زغال تولید می کرده است. در حال حاضر نیز تولید زغال برای مصارف مختلف در همه جای دنیا یک حرفه بسیار رایج محسوب می شود. به عبارت دیگر امروزه نیز همانند گذشته هم برای پخت و پز و هم برای تامین انرژی و سوخت مورد نظر در صنایع مختلف از زغال استفاده می شود.

به همین دلیل با وجود گذشته زمان هنوز نیز صنعت تولید زغال از رونق قابل قبولی برخوردار است و همه کسانی که در این صنعت به صورت حرفه ای فعالیت می کنند، سود و درآمد مناسبی را به دست می آورند.

البته ناگفته نماند که در حال حاضر صنعت تولید زغال در مقایسه با گذشته تفاوت بسیار زیادی کرده است. زیرا امروزه تجهیزات و ماشین آلات بسیار مدرن تر و همچنین کارآمدتری برای تولید انواع زغال وجود دارد و استفاده از آنها شرایط بسیار مساعدی را برای تولید زغال مرغوب با کمترین زحمت و همچنین بیشترین بازدهی فراهم ساخته است.

تولید زغال را از کجا شروع کنیم

برای تولید زغال باید اقدامات خاصی را انجام داد. به عبارت دیگر شروع به فعالیت در این حرفه همانند هر کسب و کار و دیگری، نیاز به برنامه ریزی دقیق و مشخص دارد. البته ناگفته نماند که به طور کلی صنعت تولید زغال در مقایسه با دیگر صنایع یک صنعت راحت و ساده محسوب می شود.

بنابراین فعالیت در این حوزه به تخصص های خاصی نیاز ندارد و همه افراد به راحتی می توانند فعالیت خود در این حرفه را آغاز کنند. به طور کلی اقدامات لازم برای راه اندازی خط تولید زغال شامل موارد زیر است.

دریافت آموزش های لازم

برای شروع خط تولید زغال حتماً باید با فرایند راه اندازی این کسب و کار آشنا بود. به همین دلیل یکی از مهمترین و اصلی ترین پیش نیازها برای فعالیت در این حوزه، دریافت آموزش های مورد نیاز است. به عنوان مثال علاقمندان به فعالیت در این حرفه حتماً باید با نحوه نصب و راه اندازی دستگاه ها و تجهیزات کاربردی برای راه اندازی خط تولید زغال آشنا باشند.

بنابراین اولین و مهم ترین کار برای این منظور دریافت آموزش ها و راهنمایی های مورد نیاز است. به عبارت دیگر اولین و مهم ترین اقدام برای شروع به کار در حوزه تولید زغال، دریافت آموزش ها و راهنمایی مورد نیاز است.

سرمایه مورد نیاز

برای فعالیت در صنعت تولید زغال نیز همانند تمامی صنایع و کسب و کارهای دیگر به سرمایه نیاز است. به طور کلی کسانی که می خواهند در این حوزه فعالیت کنند باید حداقل سرمایه مورد نیاز برای خرید دستگاه ها و تجهیزات، تهیه مکان و محل مناسب به عنوان کارگاه برای شروع به کار و هزینه تهیه مواد اولیه را داشته باشند.

آماده سازی زیر ساخت های مناسب

پس از شرکت در کلاس های آموزشی و آشنایی کامل با این حرفه، باید زیرساخت های مناسب را آماده کرد. به عنوان مثال باید محل مناسبی را به عنوان کارگاه تولید زغال در نظر گرفت. برای این منظور متناسب با بودجه و توان مالی خود می توان محلی را اجاره و یا خریداری کرد.

خرید دستگاه تولید زغال

در گام بعدی باید به فکر تهیه و خرید دستگاه ها و تجهیزات مناسب برای این منظور بود. باید متذکر شد که در حال حاضر تنوع دستگاه ها و تجهیزات تولید زغال بسیار بالا است و علاقمندان به فعالیت در این حوزه باید بر اساس امکانات و همچنین میزان مهارت و قابلیت های خود در انتخاب و خرید دستگاه تولید زغال دقت کرده و گزینه های مناسبی را برای خرید انتخاب کنند.

از این رو باید برای خرید دستگاه تولید زغال حتماً به مراجع فروش و تولید کنندگان قابل اعتمادی مراجعه کرد. به طور کلی هر چقدر دستگاه زغال ساز و همچنین دیگر تجهیزات مورد نیاز برای این منظور از کیفیت و عملکرد مطلوبی برخوردار باشند به همان میزان شرایط و امکان تولید زغال مرغوب و همچنین مشتری پسند بهتر و راحت تر فراهم می شود.

در حال حاضر دستگاه تولید زغال با برندهای مختلفی تولید و عرضه می شود که متاسفانه همه موارد موجود از نظر کیفیت و عملکرد در یک سطح نیستند. بنابراین متقاضیان خرید دستگاه تولید زغال مرغوب، باید به سراغ تولید کنندگانی بروند که محصولات با کیفیت تری را ارائه می دهند.

نصب و راه اندازی دستگاه ها

پس از خریداری دستگاه تولید زغال باید فرایند نصب و راه اندازی آن را انجام داد. البته ناگفته نماند که در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان دستگاه زغال ساز علاوه بر عرضه محصول، آموزش راه اندازی و نصب دستگاه ها را نیز به صورت رایگان به مشتریان خود ارائه می کنند. بنابراین با انتخاب این دسته از عرضه کنندگان دستگاه تولید زغال، دیگر نیازی به صرف هزینه برای نصب و راه اندازی دستگاه ها نیست.

ساخت و خرید کوره

یکی دیگر از پیش نیازهای مهم برای شروع به کار در حوزه تولید انواع زغال، ساخت و یا خرید کوره است. خوشبختانه در حال حاضر کوره پخت زغال نیز در انواع مختلفی وجود دارد که در مقایسه با کوره های دست ساز و قدیمی بسیار کارآمدتر و همچنین استانداردتر هستند. به همین دلیل تولید انواع زغال با استفاده از کوره های مدرن بسیار راحت تر و سریع تر شده است.

ناگفته نماند که به دلیل طراحی مهندسی کوره های صنعتی زغال های تولید شده با استفاده از آنها از کیفیت بسیار بهتری بهره مند هستند و سوخت و حرارت ایده آل تری را ایجاد می کنند.

تهیه مواد اولیه مورد نیاز

برای تولید زغال علاوه بر زیرساخت مناسب و خرید دستگاه ها و تجهیزات کاربردی به مواد اولیه نیز نیاز است. بنابراین علاقمندان به فعالیت در این حوزه باید جهت تولید محصول مرغوب و با کیفیت به فکر تهیه مواد اولیه مورد نیاز باشند.

در حال حاضر بر خلاف گذشته می توان به لطف وجود دستگاه ها و تجهیزات استاندارد و کاربردی بدون نیاز به برش درختان و فقط با استفاده از ضایعات چوبی نظیر پوست گردو و غیره اقدام به تولید زغال کرد.

بر اساس نوع زغال مواد اولیه مورد نیاز نیز متفاوت است و تولید کنندگان این محصول باید بتوانند متناسب با شرایط بهترین و مناسب ترین متریال را بدون آسیب به محیط زیست، جهت تولید محصول مرغوب برای خود فراهم کنند.

بازاریابی

یکی دیگر از اقدامات مورد نیاز برای موفقیت در صنعت تولید زغال بازاریابی برای محصولات تولید شده است. به طور کلی انواع زغال از بازار فروش خوبی برخوردار هستند و بسیاری از تولید کنندگان فعال در این حوزه علاوه بر بازارهای داخلی محصولات خود را به بازارهای خارجی هم صادر می کنند.

منتهی برای دسترسی به بازار فروش خوب حتماً باید در کنار خط تولید ایده آل ، یک تیم بازاریابی با تجربه و کار بلد نیز در اختیار داشت. به عبارت دیگر موفق ترین افراد در صنعت تولید انواع زغال کسانی هستند که علاوه بر تولید محصولات مرغوب، یک تیم بازاریابی حرفه ای نیز در اختیار داشته باشند.

زیرا در این صورت می توانند در رقابت با دیگر فعالان این صنعت جایگاه بهتری را برای خود در بازارهای داخلی و خارجی انواع زغال به دست بیاورند.

دستگاه تولید زغال فشرده

زغال فشرده در مقایسه با زغال معمولی قدرت حرارتی بیشتری دارد و با استفاده از تجهیزات و فرایند خاصی تولید می شود. ناگفته نماند که از این نوع زغال به عنوان زغال صنعتی زغال چینی و زغال صنعتی نیز زیاد می شود و برای تولید آن به ابزارآلات و دستگاه های خاصی نیاز است.

به جرات می توان گفت که در حال حاضر یکی از بهترین صنایع در حوزه تولید زغال، صنعت تولید زغال فشرده است. البته صنعت تولید زغال فشرده نه فقط در کشور ما بلکه در همه جای دنیا مورد توجه بوده و تولید کنندگان زیادی در سراسر دنیا با استفاده از تولید این نوع زغال سود زیادی را به دست می آورند.

بنابراین باید گفت که دستگاه تولید زغال فشرده یکی از دستگاه های بسیار پرکاربرد در حوزه تولید زغال به شمار می رود و سود و منفعتی که از طریق این دستگاه به دست می آید در مقایسه با هزینه و سرمایه مورد نیاز برای تهیه آن بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

از طرف دیگر برای تولید این نوع زغال نیازی به استفاده از هیچ گونه افزودنی های شیمیایی نیست و پس از راه اندازی خط تولید زغال فشرده و خرید دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز به راحتی می توان به درآمد رسید. با وجود دستگاه خط تولید زغال فشرده ی توان با استفاده از خاک اره و ضایعات چوبی درختان گردو بادام، باقیمانده های چوبی دیگر گیاهان و محصولات کشاورزی و غیره زغال فشرده تولید کرد.

به عبارت دیگر برای تولید زغال فشرده به زیرساخت ها و تجهیزات مناسبی نیاز است و استفاده از دستگاه ها و تجهیزات مناسب و همچنین در صورت عدم دسترسی به زیرساخت های استاندارد، تولید این نوع زغال امکان پذیر نخواهد بود. برخی از مهمترین مزایای زغال فشرده به شرح زیر است.

ایجاد خاکستر کم و حرارت کم

به طور کلی زغال فشرده علاوه بر ایجاد حرارت بالا و خاکستر کم در مدت زمان بیشتری می سوزد و ماندگاری بالایی دارد و از این رو برای استفاده در مصارف و صنایع مختلف کاربردی تر است.

دوستدار محیط زیست

یکی دیگر از مزایا و برتری زغال فشرده در مقایسه با دیگر انواع زغال این است که دوستدار محیط زیست بوده و استفاده از آن به محیط زیست آسیب نمی زند. زغال فشرده یک نوع سوخت دوستدار طبیعت بوده و برای تولید آن نیازی به قطع درختان نیست، بلکه این نوع سوخت با استفاده از پودر زغال سنگ و ضایعات چوبی تولید می شود.

فاقد گاز و بو

زغال فشرده فاقد گاز و بو است و استفاده از آن منجر به ایجاد گازهای خطرناک و همچنین بوهای مضر و آزاردهنده نمی شود. همچنین از نظر اقتصادی خرید آن مقرون به صرفه است. البته ناگفته نماند که زغال فشرده در مقایسه با زغال معمولی قیمت بالاتری دارد؛ اما مدت زمان بیشتری می سوزد و برای زمان طولانی تری می توان از آن جهت ایجاد حرارت استفاده کرد.

کاربرد راحت تر

زغال فشرده نسبت به زغال معمولی کاربری بسیار راحت تری دارد و برای استفاده نیازی به خرد کردن آن نیست. به عبارت دیگر این محصول به شکل قالبی تولید می شود و برای استفاده نیازی به خورد و تکه شدن ندارد.

دستگاه تولید زغال کبابی

دستگاه تولید زغال کبابی

زغال کبابی برای تهیه انواع کباب به کار می رود و بهترین منبع سوخت برای تهیه حرارت مورد نیاز جهت تهیه انواع کباب در پیک نیک، و دور و همی ها محسوب می شود. به همین دلیل می توان از این نوع زغال به عنوان پرکاربردترین نوع زغال یاد کرد.

زغال کبابی توسط تولید کنندگان مختلفی با برندهای متفاوت تولید می شود و هر کدام از برندهای موجود بر اساس کیفیت و زیرساخت های کارخانه یا کارگاه تولید کننده آن از کیفیت متفاوتی برخوردار هستند. البته ناگفته نماند که بین تولید کنندگان فعال در این حوزه رقابت سختی وجود دارد و هر کدام از آنها جهت برخورداری از یک بازار ایده آل، تلاش می کنند بهترین و مرغوب ترین محصول را تولید کنند.

خوشبختانه امروزه دستگاه های تولید زغال کبابی در مقایسه با گذشته بسیار کارآمدتر شده اند و عملکرد بسیار ایده آل تری را نسبت به دستگاه های قدیمی ارائه می دهند. به نحوی که می توان با حداقل امکانات و همچنین کمترین انرژی بهترین و کارآمدترین زغال کبابی را تولید کرد.

در حال حاضر زغال کبابی به دو روش صنعتی و سنتی تولید می شود و زغال هایی که با استفاده از روش سنتی تولید می شوند در مقایسه با زغال های تولید شده با روش صنعتی کیفیت کمتری دارند.

زیرا در خط تولید زغال صنعتی از دستگاه ها و تجهیزاتی استفاده می شود که به صورت کاملاً مهندسی و همچنین متناسب با به روزترین استانداردهای روز دنیا طراحی شده اند. به همین دلیل علاوه بر برخورداری از بازدهی بهتر و تولید بیشتر محصول با کیفیت ترین تولید می شود.

ناگفته نماند که در سیستم تولید زغال صنعتی از هدر رفت گازهای ناشی از سوختن چوب نیز جلوگیری می شود و گازی که از فرایند سوخت چوب در حین تولید زغال به دست می آیند یک محصول کاربردی بوده و از آن برای تولید استون، الکل و اسید استیک استفاده می شود. به همین دلیل کسانی که به صورت حرفه ای در حوزه تولید زغال کبابی فعالیت دارند به جای روش های قدیمی و منسوخ شده از روش ها و دستگاه های جدید و کارآمد استفاده می کنند.

مراحل تولید زغال کبابی فرایند بسیار راحتی دارد. امروزه برای تولید زغال کبابی ابتدا چوب ها را درون کوره می ریزند و سپس آنها را آتش می زنند. آنگاه در کوره را می بندند. به این ترتیب گاز حاصل از اشتعال چوب ها دیگر هدر نمی رود بلکه به واسطه مجراهایی که در کوره تعبیه شده است به درون مخزن مناسبی راه یافته و ذخیره می شوند. ناگفته نماند که قیمت دستگاه تولید زغال کبابی در مقایسه با سود و منفعت حاصل از این دستگاه بسیار به صرفه تر است.

هزینه مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید زغال

با توجه به توضیحات ارائه شده می توان نتیجه گرفت که در حال حاضر یکی از مهم ترین منابع انرژی شامل انواع زغال است و استفاده از این نوع سوخت برای تامین انرژی و نیازهای گرمایشی بسیار مرسوم است.

همانطور که عنوان شد برای تولید زغال به صورت حرفه ای و صنعتی ابتدا باید زیرساخت های مناسب برای این منظور را آماده کرد. به عبارت دیگر در ابتدا باید متناسب با بودجه و توان مالی خود فضا و مکان مناسبی را در نظر گرفت.

سپس متناسب با فضای موجود دستگاه ها و ماشین آلات مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید را تهیه کرد. به عنوان مثال میانگین قیمت دستگاه خط تولید زغال آکبند حدود ۳۹۰ میلیون تومان است که باید بر حسب شرایط و فضای مورد نیاز یک یا چند دستگاه را خریداری کرد.

به طور کلی سرمایه و هزینه مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید زغال در مقایسه با دیگر صنایع کمتر است. از این رو می توان با حداقل سرمایه در این صنعت فعالیت خود را آغاز کرد و سپس به مرور زمان کسب و کار خود را توسعه داد.

میزان درآمد از فروش زغال

میزان درآمد از فروش زغال به عوامل مختلفی نظیر قیمت فروش، هزینه های تولید، شرایط بازار، حجم تولید و غیره بستگی دارد. اما به طور کلی یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان درآمد از تولید زغال کیفیت محصول تولید شده است.

زیرا هر چقدر میزان کیفیت زغال تولید شده بالاتر باشد، به همان اندازه میزان تقاضا برای خرید آن نیز بالا می رود. در واقع متقاضیان خرید زغال و صاحبان صنایع وابسته به سوخت زغال به دنبال محصولات مرغوب و با کیفیت هستند و به همین دلیل برای خرید زغال به سراغ محصولات بهترین و خوشنام ترین تولیدکنندگان فعال در این حوزه می روند. از این رو سهم زیادی از بازار این محصول از آن کسانی است که همه توان خود را برای تولید محصولات مرغوب به کار می گیرند.

یکی از مهمترین نکات برای خرید زغال مرغوب تولید دستگاه زغال ساز با کیفیت استاندارد و مدرن است. بنابراین باید گفت که دیگر از عامل تاثیرگذار بر افزایش درآمد صاحبان فعال در این حوزه خرید تجهیزات و دستگاه های مدرن تولید زغال است.

هرچند که خط تولید مدرن و بروز زغال نیازمند صرف هزینه زیادی است؛ اما در عوض درصد بازده درآمد و همچنین کیفیت محصول تولید شده با استفاده از خط مدرن بسیار بهتر و مطلوب تر بوده و در نتیجه درآمد حاصل از آن نیز بالاتر می باشد.

دستگاه تولید زغال لیمو

دستگاه تولید زغال لیمو دستگاهی است که به صورت اختصاصی برای تولید زغال با استفاده از چوب درخت لیمو طراحی شده است. این دسته از دستگاه ها نیز از نظر ابعاد و اندازه در انواع مختلفی وجود دارند و می توان بر حسب شرایط و نیاز خود دستگاه با ظرفیت و ابعاد مناسب را جهت تولید انواع زغال با استفاده از چوب درخت لیمو خریداری کرد.

خوشبختانه در کشور ما چوب لیمو به فراوانی یافت می شود. از این رو کسانی که اقدام به خرید دستگاه تولید کوره زغال لیمو می کنند به راحتی می توانند مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این نوع زغال را فراهم کرده و اقدام به تولید زغال لیمو کنند.

دستگاه تولید زغال آرکیو

دستگاه تولید زغال آرکیو

دستگاه تولید زغال آرکیو نیز از جمله دستگاه های کاربردی در صنعت تولید زغال است و با ظرفیت های مختلفی تولید و عرضه می شود. دستگاه تولید زغال همانند دیگر دستگاه های تولید زغال صنعتی مدرن مانع از انتشار دود و آلودگی ها به هوا شده و مدت زمان پخت زغال را کاهش می دهد.

این دستگاه تمام مراحل پخت زغال را به صورت اتوماتیک انجام می دهد و می توان از آن به عنوان یکی از بهترین انواع دستگاه تولید زغال جهت پاسخ به نیازهای مختلف تولید کنندگان فعال در این حوزه یاد کرد. قیمت دستگاه زغال صنعتی آرکیو بر اساس ظرفیت و همچنین نوع دستگاه متفاوت است و به همین دلیل می توان بر اساس نیاز گزینه مناسب را برای کسب و کار خود انتخاب کرد.

این دسته از دستگاه ها متناسب با آخرین فناوری های روز دنیا تولید می شوند و به همین دلیل از راندمان بالایی برخوردار هستند. دیگر ویژگی قابل ذکر برای آنها برخورداری از کیفیت ساخت خوب و طول عمر بالا است. فرایند استفاده از این نوع دستگاه برای تولید زغال بسیار راحت و ساده است. به عبارت دیگر درب دستگاه زغال صنعتی آر کیو به راحتی باز و بسته می شود و به دلیل برخورداری از دریچه های فشار شکن سیستم کاملاً اتوماتیکی دارد.

کوره زغال صنعتی

کوره زغال صنعتی از جمله تجهیزات و دستگاه های مهم و کاربردی در صنعت تولید زغال است و در مدل ها و انواع مختلفی وجود دارد. برخی از انواع کوره زغال صنعتی به صورت اختصاصی برای تولید نوع خاصی از زغال به کار می رود! اما برخی از مدل ها برای تولید چند نوع زغال قابل استفاده هستند.

در حال حاضر بهترین و کارآمدترین کوره زغال صنعتی به صورت تمام اتوماتیک کار می کند و به همین دلیل استفاده از آن برای تولید انواع زغال تاثیر بسیار زیادی در افزایش سرعت تولید دارد. به همین دلیل با استفاده از آنها می توان حجم زیادی زغال را در مدت زمان کوتاهی تولید کرد.

برخلاف کوره های سنتی، کوره های صنعتی بسیار استاندارد و همچنین هوشمندانه طراحی شده اند و به همین دلیل استفاده از آنها در خط تولید زغال، هیچگونه ضرر و زیان جانی را برای کاربران به همراه ندارد.

همچنین به دلیل جلوگیری از انتشار گازهای سمی به فضا استفاده از آنها منجر به بروز بیماری ها و ناراحتی های تنفسی برای کاربران نمی شود. همچنین با آنها می توان علاوه بر انواع چوب با استفاده از خاک زغال و دیگر ضایعات چوبی نیز زغال مرغوب و با کیفیت تولید کرد.

کوره زغال

انواع کوره زغال

همانطور که در مطالب قبلی نیز عنوان شد کوره زغال در انواع مختلفی وجود دارد و به طور کلی بهترین و کاربردی ترین انواع کوره زغال صنعتی شامل موارد زیر است.

کوره زغال ترمودینامیکی صنعتی

یکی از انواع کوره زغال شامل کوره زغال ترمودینامیکی صنعتی است. این نوع کوره در ظرفیت های یک تن، دو تن، سه تن، چهار تن، پنج تن و غیر تولید می شود و همه انواع آن به صورت کاملاً اتوماتیک کار می کنند. ناگفته نماند که کوره های ،۳ ۴ و ۵ تنی ترمودینامیکی صنعتی از تقاضای بیشتری بهره مند هستند، زیرا این دسته از محصولات از نظر اقتصادی به صرفه تر بوده و با استفاده از آنها می توان در مدت زمان کوتاهی و همچنین با صرف انرژی کمتر حجم زیادی زغال تولید کرد. به طور کلی فرایند تولید زغال با این نوع کوره حداکثر ۴ روز زمان می برد.

بهترین کوره ترمودینامیکی دارای درب گاو صندوقی سنگین، تابلو برق plc، سیستم همرفتی، عایق حرارتی، ورق های آلیاژی آتش خوار، سیستم تعادل حرارت، سیستم گاز گیری متان، سیستم سرکه گیر، مشعل ایران رادیاتور، سیستم هشدار دهنده، سیستم خنک کننده، سیستم ضد حریق، سیستم آلایندگی و فیلتراسیون هستند. به همین دلیل استفاده از آنها برای تولید زغال هیچ گونه عوارضی را برای کاربران به همراه ندارد.

کوره زغال همرفتی

کوره زغال همرفتی یکی دیگر از انواع کوره زغال به شمار می رود و از این نوع کوره می توان برای تولید چند مدل زغال استفاده کرد. کوره زغال همرفتی نیز از جمله محصولات پرفروش موجود در این زمینه بوده و از بازار فروش خوبی برخوردار است.

برای آنکه چوب ها در داخل این کوره به صورت یکنواخت بسوزند هوا به صورت همرفتی به داخل کوره راه پیدا می کند. به عبارت دیگر با ورود همرفتی هوا به درون کوره گرما به صورت یکنواخت در سراسر کوره پخش می شود و در نتیجه تمامی زغال ها به صورت یکسان و یک شکل در داخل آن پخته می شوند.

طرز ساخت کوره زغال

ساخت کوره به روش سنتی و صنعتی کاملاً متفاوت از هم است. به عبارت دیگر کوره های زغال صنعتی به شکل کاملاً هدفمندی طراحی و تولید می شوند. به همین دلیل فرایند طراحی و تولید آنها نیاز به تجهیزات و همچنین تخصص خاص خود دارد.

به عبارت دیگر کارخانه هایی که به صورت حرفه ای در حوزه تولید کوره زغال صنعتی فعالیت دارند، برای عرضه محصولات کاربردی و ایده آل به مشتریان خود، نکات و عوامل بسیار متنوعی را در نظر می گیرند.

اما ساخت کوره سنتی فرایند ساده تری دارد و حتی افراد عادی نیز می توانند اقدام به ساخت این نوع کوره کنند. دیگر مزیت کوره سنتی در مقایسه با کوره صنعتی قیمت مناسب و مقرون به صرفه تر آن است. برای ساخت کوره سنتی با استفاده از آجر ابتدا باید کمی از سطح زمین را کنده و آنگاه دورتادور سطح کنده شده را آجر چینی کرد.

به این ترتیب کوره آجرپزی سنتی آماده بوده و می توان برای تولید زغال، چوب های خشک شده را درون آن قرار داد و آتش زد.

ناگفته نماند که کوره زغال سنتی در مقایسه با کوره های صنعتی و مدرن دود بسیار بیشتری را تولید می کند و به همین دلیل استفاده از آنها برای محیط زیست مضر است. از این رو باید گفت که کوره های صنعتی نسبت به کوره های سنتی با محیط زیست سازگارتر هستند. همچنین با استفاده از کوره های صنعتی می توان فرایند خشک شدن و تبدیل شدن چوب ها به زغال را به صورت همزمان انجام داد و دیگر نیازی به خشک کردن چوب ها در هوای آزاد نیست.

نحوه کار کوره زغال صنعتی

همانطور که در مطالب قبلی نیز عنوان شد، نحوه کار با کوری زغال صنعتی در مقایسه با کوره های سنتی بسیار ساده و راحت است. زیرا این کوره ها از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند و با استفاده از آنها سرعت تولید زغال تا حدود زیادی افزایش پیدا می کند.

برای استفاده از این دسته محصولات فقط کافی است که چوب مورد نظر برای تولید زغال چوب مورد نظر برای تولید زغال و حتی ضایعات چوبی را برش داده و به اندازه های مناسب درآورد. آنگاه تکه های چوب را درون کوره قرار داده و آنها را سوزاند. دیگر مراحل تولید زغال با استفاده از این دسته محصولات به صورت کاملاً اتوماتیک انجام می شود.

تنها کاری که در فرایند تولید زغال به صورت اتوماتیک و همچنین با استفاده از کوره های پخت زغال مدرن باید انجام شود، تغییر دما در ساعات مشخص است. به دلیل طراحی پیشرفته و همچنین حرفه ای این دسته از محصولات مواد اولیه مورد استفاده برای تولید زغال تحت هیچ فرایندی هدر نمی رود و به طور کلی باید گفت که میزان بازدهی کوره زغال صنعتی در مقایسه با کوره های سنتی بسیار بالاتر است. همچنین با استفاده از کوره زغال صنعتی می توان علاوه بر چوب بازیافت ضایعات کشاورزی را نیز به زغال تبدیل کرد.

خرید کوره زغال

همانطور که در مطالب قبلی نیز عنوان شد کوره تولید زغال صنعتی از تنوع بالایی برخوردار است و به همین دلیل در هنگام خرید باید در انتخاب نوع مناسب آن دقت کرد. به عبارت دیگر صاحبان این صنعت جهت دسترسی به کوره زغال صنعتی مناسب و همچنین متناسب با نیاز صنعت خود، گزینه مناسب را انتخاب کرد.

به عنوان مثال آن دسته از افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار کوچکی را دارند، باید کوره های کم ظرفیت را انتخاب کنند. مناسب ترین کوره پخت صنعتی برای کارگاه های تولید زغال کوچک، کوره هایی هستند که دو تن ظرفیت دارند.

همچنین کوره هایی که قابلیت تولید چند نوع زغال نظیر زغال مرکبات، کبابی، بریکت و غیره را دارند و برای کارگاه های تولید زغال کوچک مناسب تر از دیگر موارد هستند.

اما برای کارخانه های بزرگ تولید زغال کوره هایی که دارای ظرفیت های ۳۰ تنی هستند انتخاب بهتری به شمار می روند و با استفاده از آنها می توان در مدت زمان کوتاه حجم زیادی زغال تولید کرد. ناگفته نماند که انرژی لازم برای دستگاه تولید زغال صنعتی ۳۰ تنی با استفاده از سوخت گازوئیل تامین می شود.

قیمت کوره زغال

قیمت کوره زغال بر اساس نوع کوره و حجم تولید و ظرفیت آن تعیین می شود. همچنین کیفیت و برند تولید کننده کوره نیز برای تعیین قیمت آن تاثیرگذار است. به طور کلی محصولات آن دسته از کارخانه هایی که با توجه به استانداردهای بروز تعریف شده برای این منظور تولید می شوند قیمت بالاتری دارند.

به این ترتیب کسانی که قصد خرید کوره زغال دارند، باید برای دریافت اطلاعات مورد نیاز در رابطه با قیمت محصول مورد نظر به مراکز فروش این دسته از محصولات مراجعه کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]