سایت مناقصه و مزایده: بررسی لیست مزایده اموال تملیکی و چگونگی شرکت در آن
سایت مناقصه و مزایده: بررسی لیست مزایده اموال تملیکی و چگونگی شرکت در آن
اگر با سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی آشنا نیستید، این طور می‌توان توضیح داد که این سازمان تشکیل شده است تا اموالی که به طرق مختلف تحت مدیریت دولت قرار گرفته‌اند را نگهداری و در صورت لزوم در مزایده به فروش بگذارد.

تعیین و تکلیف این اموال توسط این سازمان با هدف رعایت حقوق مردم و دولت انجام می‌شود. این سازمان که به عنوان امین اموال و حافظ حقوق مردم شناخته می‌شود، در تلاش است تا مزایده‌ها را کاملاً قانونی برگزار کند. تمامی مزایده‌های اموال تملیکی در سامانه الکترونیکی دولت تحت سازمان‌های بازرسی صورت می‌گیرد.

گروه‌های اموال تملیکی

لیست اموال تملیکی که برای مزایده در سامانه الکترونیکی دولت در نظر گرفته می‌شود، در ۵ گروه تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • گروه اموال تملیکی مربوط به اموال متروکه دولتی و غیردولتی است.
  • گروه دوم مربوط به کالاهای قاچاق است. هرگونه کالای قاچاق که توسط سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز توقیف شود، جزو اموال تملیکی به شمار می‌آید.
  • گروه سوم مربوط به اموالی است که سازمان دادگستری و قوه قضاییه آن‌ها را به نفع دولت ضبط کرده است.
  • گروه چهارم کالاها و اموالی هستند که توسط سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف به دولت اهدا می‌شوند.
  • گروه پنجم اموالی هستند که بر اساس اصل چهل و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تملک دولت هستند.

این پنج گروه از اموال دارای زیر مجموعه‌های بسیاری هستند که فروش آن‌ها تنها باید از راه مزایده صورت گیرد.

انواع کالاهای تملیکی برای مزایده

اموال تملیکی می‌توانند منقول و غیرمنقول باشند. بنابراین آن‌ها می‌توانند در طیف گسترده‌ای از کالاها و لوازم باشند که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، در آگهی مزایده‌های مربوط به اموال تملیکی، کالای مورد نظر خود را جستجو و در مزایده‌ها شرکت کنید. آگهی مزایده اموال تملیکی در سایت‌های معتبر از جمله سایت مناقصه و مزایده هزاره منتشر می‌شود. با مراجعه به این سایت می‌توانید به لیست مزایده اموال تملیکی دسترسی پیدا کنید. از جمله کالا و لوازم‌های تملیکی مورد مزایده در سامانه الکترونیکی دولت می‌توان به انواع دستگاه‌های صنعتی، لوازم یدکی، پارچه، پوشاک، کیف و کفش، لوازم برقی، ماشین آلات راهسازی، خودرو و صدها قلم دیگر اشاره کرد.

نحوه شرکت در مزایده اموال تملیکی

نحوه شرکت در مزایده اموال تملیکی دولت به این صورت است که سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی برای هر یک از کالاهایی که قصد فروش دارد، باید آگهی مزایده مجزا منتشر کند. پس از انتشار آگهی در سایت مناقصه و مزایده، ممکن است با ده‌ها آگهی با عنوان مزایده اموال تملیکی روبه رو شوید که اقلام متفاوتی را به فروش می‌گذارند. در لیست آگهی مزایده اموال تملیکی، کالای مورد نظر خود را پیدا پس از مطالعه مندرجات در آگهی، ابتدا باید نسبت به پرداخت سپرده اولیه که حدوداً ۷ درصد از مبلغ پایه است، به صورت الکترونیکی از طریق وبگاه‌های مورد نظر اقدام کنید.

ارائه قیمت پیشنهادی

سپس با در نظر گرفتن قیمت پایه، قیمت پیشنهادی خود را دقیق محاسبه و به صورت الکترونیکی ارسال کنید. توجه داشته باشید از سراسر کشور امکان شرکت در این مزایده‌ها وجود دارد، بنابراین تعداد بسیاری از افراد در تلاش هستند تا خود را برنده این مزایده معرفی کنند. برای ارائه قیمت پیشنهادی تمام جوانب را در نظر بگیرید و با آگاهی کامل قیمت را تعیین کنید.

اعلام برنده مزایده اموال تملیکی

یک روز پس از پایان آخرین مهلت در نظر گرفته شده، از طریق وبگاه‌ها لیست کسانی که بالاترین قیمت‌ها را ارائه داده‌اند، منتشر می‌شود. نفر اول و دوم به عنوان برنده معرفی می‌شوند و مبلغ سپرده مابقی افراد بازگردانده می‌شود. معمولا مزایده گزار تمام شروط لازم از جمله نحوه پرداخت، کیفیت کالا و موارد دیگر را ذکر می‌کند. زمانی که در این مزایده شرکت می‌کنید و به عنوان برنده اعلام می‌شوید، به معنای قبولی تمام شروط سازمان مزایده گذار است.

اگر به مدت سه روز برنده اول واریز وجه را کامل پرداخت نکند، نه تنها او را از لیست برنده شدگان کنار می‌گذارند، بلکه سپرده اولیه او نیز ضبط شده و بازگردانده نمی‌شود، برنده دوم را به عنوان برنده اصلی معرفی می‌کنند و برنده اول حق هیچگونه اعتراضی ندارد.

سخن پایانی

بسیاری از افراد تنها با دنبال آگهی‌های مزایده سازمان اموال تملیکی هستند، چرا که طیف گسترده‌ای از کالا و اقلام به فروش گذاشته می‌شوند که می‎توانند با قیمت‏های بسیار مناسب خریداری کنند. از طریق جستجوی پیشرفته در سایت مناقصه و مزایده می‌توانید سریع‌تر به لیست مزایده اموال تملیکی دسترسی پیدا کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]