انسولین هم هوشمند شد | تزریق فقط یک بار در هفته!
انسولین هم هوشمند شد | تزریق فقط یک بار در هفته!

پژوهشگران از چندین دانشگاه مختلف در حال کار بر روی نوعی انسولین هوشمند هستند که قادر است به طور آنی به تغییرات سطح قند خون پاسخ دهد.

گروهی از محققان در چندین دانشگاه مختلف در حال کار بر روی نوعی «انسولین هوشمند» هستند که به ادعای آن‌ها قادر است به‌طور آنی به تغییرات قند خون واکنش نشان دهد. این انسولین جدید که به عنوان یک «پاسخ‌دهنده به گلوکز» (GRI) شناخته می‌شود، ممکن است به عنوان درمانی برای دیابت نوع ۱ مورد استفاده قرار گیرد.

 این انسولین‌ جدید تنها زمانی فعال می‌شود که مقدار مشخصی قند در خون وجود داشته باشد تا از هایپرگلیسمی یا Hyperglycaemia (گلوکز خون بالا) جلوگیری کند. هنگامی که قند خون به زیر یک نقطه خاص کاهش می‌یابد، دوباره غیر‌فعال می‌شود تا بیمار دچار هیپوگلیسمی یا Hypoglycaemia (گلوکز خون پایین) نشود. کارشناسان معتقدند در آینده بیماران ممکن است فقط یک بار در هفته به تزریق این انسولین نیاز داشته باشند.

انسولین هوشمند برای کنترل لحظه‌ای سطح قند خون

داروهای انسولین‌ معمولی وقتی وارد بدن می‌شوند، سطح قند خون را تثبیت می‌کنند اما وقتی کار خود را انجام دادند، دیگر نمی‌توانند نوسانات سطح قند خون را کنترل کنند؛ به همین دلیل بیماران اغلب در طول روز به چندین تزریق انسولین نیاز خواهند داشت.

«تیم هیس» (Tim Heise)، نایب‌رئیس هیئت‌علمی مؤسسه «Type ۱ Diabetes Grand Challenge»، انسولین جدید GRI را «جام مقدس انسولین» نامیده است. دانشمندانی که مشغول توسعه انسولین‌های هوشمند جدید هستند، تاکنون میلیون‌ها پوند از این مؤسسه کمک مالی دریافت کرده‌اند. سازمان دیابت انگلستان، JDRF و بنیاد استیو مورگان نیز از این پروژه‌ها حمایت کرده‌اند.

تاکنون تقریباً ۳ میلیون پوند (۳.۸ میلیون دلار) به ۶ پروژه تحقیقاتی که درحال‌توسعه انسولین‌های هوشمند مختلف هستند، اعطا شده است. این محققان در دانشگاه استنفورد آمریکا، دانشگاه مانش استرالیا و دانشگاه ججیانگ چین هستند. هدف این پروژه‌ها تسریع توسعه و راه‌اندازی آزمایشات در اسرع وقت است.

در یکی از این پروژه‌ها محققان روی پروتئینی کار می‌کنند که باعث می‌شود انسولین با هورمون دیگری به نام گلوکاگون (Glucagon) ترکیب شود. این هورمون می‌تواند کبد را تحریک کند تا گلوکز بیشتری حین هیپوگلیسمی آزاد کند.

هیچ‌یک از محققان تاکنون پژوهش‌هایشان را منتشر نکرده‌اند و هنوز جزئیات پیشرفت‌ تحقیقات آن‌‌ها مشخص نیست.

همه چیز درباره‌ی انواع انسولین و کاربردهای آن

در ایران چندین برند انسولین برای کنترل دیابت وجود دارد. این برندها ممکن است شامل انواع مختلفی از آنالوگ‌های انسولین و فرمولاسیون انسولین انسانی باشند. چند نمونه از مارک‌های انسولین موجود در ایران عبارت‌اند از:

نوومیکس (NovoMix 30): NovoMix 30  یک آنالوگ انسولین دو فازی است که انسولین‌های زود اثر و متوسط اثر را در یک فرمول ترکیب می‌کند. این ماده برای پوشش انسولین بازال و بولوس استفاده می‌شود.
انسولاتارد (NPH insulin): یک انسولین انسانی با اثر متوسط Neutral Protamine Hagedorn، یا انسولین NPH است که پوشش انسولین بازال را برای تقریبا ۱۲ تا ۱۸ ساعت فراهم می‌کند. انسولاتارد به اسم انسولین ایزوفان نیز نامیده می‌شود.
انسومن (انسولین انسانی): انسومن نام تجاری انسولین انسانی است که در دو فرمول کوتاه اثر (انسولین معمولی) و متوسط اثر انسولین NPH موجود است. این انسولین، عمل انسولین طبیعی تولید شده توسط پانکراس انسان را تقلید می‌کند.
انسولین رگولار (Actrapid):Actrapid  یک انسولین کوتاه اثر است که در عرض ۳۰ دقیقه پس از تزریق شروع به کار می‌کند، در ۲ تا ۴ ساعت به اوج اثر خود می‌رسد و اثر آن حدود ۵ تا ۸ ساعت باقی می‌ماند.
لانتوس (انسولین گلارژین):Lantus  نوعی برند از انسولین گلارژین است. یک آنالوگ انسولین بازال با اثر طولانی که سطح نسبتا ثابتی از انسولین را در یک دوره ۲۴ ساعته و بدون اوج مشخصی ارائه می‌دهد. برای پوشش انسولین بازال استفاده می‌شود.
انسولین لیسپرو (Humalog):Humalog  یک آنالوگ انسولین زود اثر است که در عرض ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پس از تزریق، شروع به کار می‌کند، در حدود ۱ تا ۳ ساعت به اوج اثر می‌رسد و ۳ تا ۵ ساعت دوام دارد. برای تامین نیازهای انسولین بولوس استفاده می‌شود.

روش‌های استفاده از انسولین

چند روش برای مصرف انسولین وجود دارد و هر روش تکنیک خاص خود را دارد. پزشک به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. روش‌های اصلی برای مصرف انسولین عبارت‌اند از:

سرنگ: بیشتر افراد برای استفاده از انسولین، از سرنگ استفاده می‌کنند. برای این‌ کار، سوزن سرنگ را در بطری انسولین قرار دهید و دوز مناسب را بردارید. سپس سوزن را وارد بدن خود کرده و انسولین را تزریق کنید. از انواع انسولین تزریقی می‌توان بهAspart ، Lispro  وNPH  اشاره کرد.
قلم: قلم انسولین مانند سرنگ از یک سوزن برای تزریق دارو به بدن استفاده می‌کند اما قلم از قبل با انسولین پر شده است. بنابراین نیازی به پر کردن آنها از بطری نیست. برخی از قلم‌های انسولین یکبار مصرف هستند، در حالی که برخی دیگر را می‌توان با قرار دادن یک کارتریج جدید انسولین دوباره استفاده کرد. استفاده از قلم‌ها راحت‌تر از سرنگ‌ها است، اما قلم‌ها گران‌ترند.

انواع انسولین قلمی

انواع قلم انسولین به دو دسته اصلی یکبار مصرف و قابل استفاده مجدد تقسیم می‌شوند. تفاوت انواع انسولین قلمی در قابلیت استفاده آن‌ها است. قلم‌های یکبار مصرف از قبل با انسولین پر شده و پس از خالی شدن کارتریج انسولین یا استفاده از قلم به مدت ۲۸ یا ۳۲ روز (بسته به نوع انسولین) دور انداخته می‌شوند.

در مقابل، قلم‌های قابل استفاده مجدد با کارتریج‌های انسولین کار می‌کنند که می‌توان آن‌ها را درون قلم قرار داد و پس از استفاده از انسولین دور انداخت و قلم را برای کارتریج بعدی آماده کرد. هر قلم فقط با انواع خاصی از انسولین کار می‌کند، بنابراین هنگام خرید قلم‌ها این را در نظر داشته باشید.

پمپ انسولین

پمپ انسولین یک کامپیوتر کوچک است که روی بدن خود قرار می‌دهید. این وسیله یک ظرف پر از انسولین و یک شلنگ با سوزن در انتهای آن دارد که آن را وارد بدن خود می‌کنید. می‌توانید از رایانه بخواهید تا جریان کم و ثابتی از انسولین بدنتان را در طول روز به شما نشان دهد یا پس از خوردن غذا یک انسولین بولوس برای کنترل قند خونتان ارائه کند.

محل تزریق انسولین

بعد از آشنایی با انواع انسولین تزریقی و قلمی باید بدانید که محل ورود انسولین، بهتر است کجای بدن باشد. هنگامی که انسولین را به شکم خود تزریق می‌کنید، انسولین را به طور یکنواخت جذب خواهید کرد.

بهترین مکان‌های دیگر برای تزریق، بازوها، ران‌ها و باسن شما هستند. بهتر است عادت کنید که انسولین را در همان ناحیه عمومی بدن خود تزریق کنید اما محل دقیق تزریق را تغییر دهید. برخی از پزشکان توصیه می کنند در صورت استفاده از پمپ انسولین، محل‌های تزریق را حداقل به اندازه عرض یک انگشت یا کمی بیشتر از یکدیگر فاصله دهید.

این کار به کاهش جای زخم زیر پوست کمک می‌کند. اگر توده‌های سفت در محل تزریق خود ایجاد کنید، ممکن است جای زخم ایجاد شود و نیاز به استفاده از محل تزریق دیگری داشته باشید.

منبع:

دیجیاتو

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]