سرطانی که از علائم آن گرفتگی صدا است!
سرطانی که از علائم آن گرفتگی صدا است!

دو نوع سرطان ریه سلول کوچک وجود دارد که عمدتاً بر اساس نوع سلول‌های درگیر و ظاهر آن‌ها در زیر میکروسکوپ طبقه‌بندی می‌شوند: کارسینوم سلول کوچک و سرطان مختلط سلول کوچک/سلول بزرگ. گاهی اوقات به آن سرطان ریه سلول کوچک ترکیبی نیز می‌گویند. سرطان ریه سلول کوچک به شدت با کشیدن سیگار مرتبط است.

ابتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک  اغلب شایع‌ تر است و حدود ۸۵ درصد از کل موارد سرطان ریه را این نوع از آن تشکیل می‌دهد. آدنوکارسینوم که اغلب در لایه‌های بیرونی ریه‌ها شکل می‌گیرد. زنان بیشتری به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند و کارشناسان بیشتر آن را در میان زنانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، مشاهده می‌کنند.

کارسینوم سلول سنگفرشی که معمولا در مرکز ریه در کنار یک لوله هوا (برونش) تشکیل می‌شود. کارسینوم سلول بزرگ که می‌تواند در هر جایی شکل بگیرد و معمولا سریعتر از دو نوع دیگر رشد می‌کند.

دو نوع سرطان ریه سلول کوچک وجود دارد که عمدتاً بر اساس نوع سلول‌های درگیر و ظاهر آن‌ها در زیر میکروسکوپ است: کارسینوم سلول کوچک و سرطان مختلط سلول کوچک/سلول بزرگ. گاهی اوقات به آن سرطان ریه سلول کوچک ترکیبی می‌گویند. سرطان ریه سلول کوچک به شدت با کشیدن سیگار مرتبط است.

هر دو این سرطان‌های ریه علائم مشترک زیادی دارند، مانند: سرفه، درد قفسه سینه، خس خس سینه و گرفتگی صدا.

علائم سرطان ریه سلول‌های غیرکوچک

سرطان ریه سلول غیر کوچک بیشتر از سرطان ریه سلول کوچک باعث ایجاد «سندرم هورنر» می‌شود، مجموعه علائمی که مردمک چشم، پلک و تعریق یک طرف صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علائم سرطان ریه سلول کوچک

این نوع سرطان تمایل به رشد و انتشار سریعتر به سایر قسمت‌های بدن دارد. این بدان معناست که احتمال بروز علائم زیر وجود دارد: درد استخوان، گیجی، تشنج، بی حالی.

سرطان ریه سلول کوچک بیشتر از سرطان ریه سلول غیر کوچک باعث «هایپرکلسمی» (هایپرکلسمی در پزشکی به بالا بودن غلظت سِرمی کلسیم در خون اشاره دارد) و تداخل با عملکرد غدد فوق کلیوی می‌شود.

شایع ترین علائم سرطان در بین زنان

علائم هشدار دهنده شامل مدفوع خونی، سفت شدن قابل توجه در شکم، درد طولانی مدت شکم یا رنگ پریدگی در ارتباط با خستگی مداوم، ضعف و کاهش وزن است. تشخیص زودهنگام نقش مهمی در سرطان روده بزرگ دارد زیرا هر چه زودتر تشخیص داده شود، شانس درمان بیشتر است. به همین دلیل از ۵۰ سالگی معاینات مختلف توصیه می شود. در طول معاینه لمس، رکتوم از نظر کارسینوم، تغییرات بافت بدخیم لمس می شود.

از سن ۵۰ سالگی، شرکت های بیمه سلامت هزینه های معاینه سالانه مدفوع را پوشش می دهند. آزمایش مدفوع توسط خود بیماران در منزل با قرار دادن نمونه مدفوع بر روی نوار تست در سه روز متوالی و ارسال آن به پزشک معالج انجام می شود. این آزمایش مقادیر کمی خون در مدفوع را بررسی می کند که می تواند نشان دهنده پولیپ یا تومور روده باشد.

مطمئن ترین روش برای تشخیص زودهنگام سرطان کولورکتال کولونوسکوپی است. در طول کولونوسکوپی، معاینه روده بزرگ، مراحل اولیه سرطان کولورکتال را می توان به طور مستقیم تشخیص داد و برداشت. با استفاده از آندوسکوپ انجام می شود و حدود نیم ساعت طول می کشد.در کولونوسکوپی کوچک، سیگموئیدوسکوپی، تنها ۶۰ سانتی متر آخر روده بزرگ بررسی می شود. پولیپ‌ها و توده‌های کوچک را نیز می‌توان برداشت و نمونه‌های بافتی را برای بررسی بیشتر برداشت. برای مردان، از سن ۵۰ سالگی این امکان وجود دارد.


منبع:

ایسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]