ثبات قیمت نفت در اولین روز هفته؛ بازار در انتظار جلسه اوپک پلاس
ثبات قیمت نفت در اولین روز هفته؛ بازار در انتظار جلسه اوپک پلاس

اکوایران: قیمت نفت امروز نوسان قابل ملاحظه‌ای نداشت چراکه نگاه فعالان این بازار به جلسه تولید کنندگاه نفت اوپک پلاس و تصمیم آنها برای ادامه کاهش تولید است.

به گزارش اکوایران، قیمت‌های نفت روز دوشنبه در معاملات آسیایی ثابت ماند، چراکه بازارها در انتظار جلسه +OPEC در دوم ماه ژوئن هستند؛ جایی که انتظار می‌رود تولیدکنندگان درباره حفظ کاهش‌های تولید داوطلبانه تا پایان سال تصمیم گیری کنند.

براساس گزارشی از رویترز، قیمت نفت خام برنت امروز تا زمان نگارش این گزارش (۱۱ صبح به وقت تهران) با ۲۴ سنت افزایش به ۸۲٫۳۶ دلار در هر بشکه رسید. قراردادهای اوت نیز با ۲۹ سنت افزایش به ۸۲٫۱۳ دلار رسید.

نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز با ۲۸ سنت افزایش ۷۸ دلار در هر بشکه معامله شد.

نفت برنت هفته گذشته را با ۲ درصد کاهش به پایان رساند و وست تگزاس نیز در پی انتشار صورتجلسه فدرال رزرو هفته را با ۳ درصد کاهش به پایان رساند. آخرین صورتجلسه دیدار مقامات فدرال رزرو گویای آن بود که برخی از مقامات معتقدند درصورتی که برای کنترل پایداری تورم نیاز باشد نرخ بهره می‌تواند بیشتر هم افزایش پیدا کند.

جلسه بعدی “سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش” یک روز به عقب افتاد و قرار است بصورت آنلاین برگزار شود. تولید کنندگان قرار است درباره تمدید کاهش‌های داوطلبانه ۲٫۲ میلیون بشکه‌ در روز در نیمه دوم سال گفتگو کنند، و سه منبع آگاه به رویترز گفته‌اند که تمدید این کاهش‌ها محتمل است.

به گفته یک تحلیلگر بازار، انتظار می‌رود معاملات آتی نفت به دنبال تقویت انتظارات مبنی بر تمدید کاهش تولید از سوی +OPEC رشد امروز را حفظ کنند. با اینحال، مسیر حرکت قیمت تا حد زیادی تحت تاثیر “شاخص قیمت تولید کننده آمریکا” خواهد بود که بر رویکرد فدرال رزرو درباره تعدیل نرخ‌های بهره اثرگذار است.

به همراه ۳٫۶۶ میلیون بشکه در روز دیگر کاهش تولید که تا پایان سال اتفاق می‌افتد، کاهش تولید نفت معادل حدود ۶ درصد از تقاضای نفت جهانی خواهد بود.

اوپک اعلام کرده است که تقاضای قوی معادل ۲٫۲۵ میلیون بشکه در روز را برای سال جاری پیش بینی می‌کند، این درحالی است که سازمان جهانی انرژی رشد بسیار آهسته‌تر ۱٫۲ میلیون بشکه در روز را پیش بینی کرده است.

تحلیلگران همچنین باورود به فصل تابستان که به‌طور سنتی فصل افزایش رانندگی در تعطیلات است، نظاره‌گر میزان مصرف بنزین در نیمکره شمالی هستند. به گفته آنها، درحالی که انتظار می‌رود سفرهای تابستانی ایالات متحده به بالاترین حد پس از همه‌گیری کرونا برسد، بهبود بهره وری سوخت و خودروهای برقی می‌تواند تقاضای نفت را در سطح متعادل نگه دارد. اما از سویی افزایش سفرهای هوایی می‌تواند آن را خنثی کند.

بازارها همچنین این هفته نظار‌ه‌گر هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) هستند تا سیگنال‌های بیشتری از سیاست نرخ بهره فدرال رزرو دریافت کنند. این شاخص، که قرار است روز جمعه منتشر شود، شاخص ترجیحی بانک مرکزی آمریکا برای تورم است.

گلدمن ساکس نیز پیش‌بینی خود برای تقاضای نفت در ۲۰۳۰ را از ۱۰۶ میلیون بشکه در روز تا ۱۰۸٫۵ بشکه افزایش داده است. آن‌ها همچنین انتظار دارند که اوج تقاضا برای نفت تا ۲۰۳۴ روی ۱۱۰ میلیون بشکه در روز اتفاق بیفتد و پس از آن پایداری طولانی مدتی را تا سال ۲۰۴۰ تجربه خواهد کرد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]