جمعه, ۱۶ شهریور , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 153896
  • 06 سپتامبر 2024 - 14:49
  • 6 بازدید
  • ۰ دیدگاه

تاخیر افزایش تولید اوپک پلاس هم مانع از سقوط هفتگی ۸ درصدی قیمت نفت نشد

تاخیر افزایش تولید اوپک پلاس هم مانع از سقوط هفتگی ۸ درصدی قیمت نفت نشد
تاخیر افزایش تولید اوپک پلاس هم مانع از سقوط هفتگی ۸ درصدی قیمت نفت نشد

قیمت نفت در هفته جاری با شدیدترین کاهش در حدود یک سال اخیر مواجه شد که دلیل آن نگرانی‌های مداوم درباره کاهش تقاضا و عرضه فراوان بود، حتی با وجود این که اوپک‌پلاس برنامه افزایش تولید خود را دو ماه به تعویق انداخت.

به گزارش اکوایران، روز جمعه، نفت برنت نزدیک به ۷۳ دلار در هر بشکه معامله شد که معادل کاهش ۸درصدی طی یک هفته است.  قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت نیز حدود ۶۹ دلار بود. اوپک پلاس اعلام کرد که افزایش تولید روزانه ۱۸۰ هزار بشکه‌ای در ماه‌های اکتبر و نوامبر انجام نخواهد شد، اما برنامه بازگرداندن ۲٫۲ میلیون بشکه تولید روزانه در طول یک سال همچنان پابرجاست.

به نوشته بلومبرگ، اوپک‌پلاس قبلاً اعلام کرده بود که مایل است افزایش عرضه برنامه‌ریزی‌شده را از اکتبر آغاز کند، اما به دنبال کاهش شدید قیمت‌های جهانی نفت، موضع خود را تغییر داد. در حالی که پس از انتشار این بیانیه در روز پنج‌شنبه قیمت نفت ابتدا افزایش یافت، ولی در پایان روز بدون تغییر باقی ماند.

قیمت نفت از اوایل ماه جولای به دلیل نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان عمده مانند چین و نشانه‌هایی از افزایش عرضه خارج از اوپک روند نزولی داشته است، اگرچه اختلالات اخیر در عرضه نفت لیبی باعث حمایت از قیمت‌ها شده است. همچنین شکاف زمانی (Timespreads) نشان‌دهنده ضعف بازار است، چرا که ساختار صعودی بازار (backwardation) به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است.

تحلیل‌گران بانک سیتی‌گروپ از جمله اریک لی در یادداشتی نوشتند: « تأخیر در برگشت اوپک‌پلاس به افزایش تولید؛ تداوم ژئوپلیتیک و موقعیت‌های مالی عواملی برای حمایت از قیمت نفت در محدوده ۷۰ تا ۷۲ دلار برای برنت به حساب می‌آیند». این بانک همچنین پیش‌بینی کرده که قیمت نفت تا سال ۲۰۲۵ به محدوده ۶۰ دلار کاهش پیدا کند، زیرا مازاد بازار قابل توجهی ایجاد خواهد شد.

علاوه بر این، نشانه‌هایی از کاهش تقاضا در برخی از محصولات پالایشی مشاهده می‌شود. بازارهای گازوئیل چین و هند — که بخش عمده‌ای از تقاضای آسیا را تشکیل می‌دهند — نشانه‌هایی از کاهش حاشیه سود را نشان می‌دهند. این روند در اروپا نیز مشاهده می‌شود، جایی که قیمت‌ها هفته گذشته به پایین‌ترین حد خود از اواسط سال ۲۰۲۳ رسید.

در ایالات متحده، داده‌های رسمی نشان داد که ذخایر تجاری نفت خام آمریکا هفته گذشته تقریباً ۷ میلیون بشکه کاهش یافته و به کمترین میزان در حدود یک سال اخیر رسیده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
قیمت طلای سیاه به ثبات رسید 06 سپتامبر 2024

قیمت طلای سیاه به ثبات رسید

بهای طلای سیاه در بازار انرژی شاهد ثبات نسبی بود.

دلایل ناترازی برق اعلام شد 06 سپتامبر 2024

دلایل ناترازی برق اعلام شد

میزان تقاضای مصرف برق کشور در فصل جاری با ثبت رکورد‌های جدید به مرز ۸۰ هزار مگاوات رسید.

هشدار صندوق بین‌المللی پول به عربستان: دلخوش به درآمد نفتی نباشید! 06 سپتامبر 2024

هشدار صندوق بین‌المللی پول به عربستان: دلخوش به درآمد نفتی نباشید!

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)، پیش‌بینی می‌شود درآمد نفتی عربستان سعودی تا سال ۲۰۲۶ افزایش یابد، اما پس از آن تا پایان دهه با سرعت بیشتری نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی کاهش پیدا خواهد کرد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم بانک اقتصاد منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.