یک کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: متن قطعنامه طوری تنظیم نشده که یک فاجعه‌ای را رقم بزند یا تحول بزرگی رخ دهد. یعنی در این قطعنامه پیشبینی نشده که پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود.

اقتصادآنلاین- پرستو بهرامی راد: نشست دوره‌ای شورای حکام از ۱۴ تا ۱۸ برگزار می‎شود. طبق روال سابق پرونده‌ ایران از پرونده‌های پر سر و صدای جلسات شورای حکام محسوب می‌شود.
طبق گزارش رویترز انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران در بین اعضای شورای حکام توزیع کرده‌اند. بسیاری نگران تصویب این قطعنامه علیه ایران هستند.
برای بررسی شرایط این دوره شورای حکام در خصوص پرونده هسته ایران با حسن بهشتی‌پور، کارشناس ارشد روابط بین الملل اقتصادآنلاین به گفتگو پرداخته است.
بهشتی در خصوص پیشنویس قطعنامه ارائه شده، گفت: ‌واقعیت این است که آژانس دو سوال از ایران دارد و ایران با اینکه به این دو سوال جواب داده، ولی آژانس  پاسخ سوالات را قانع کننده ندانسته است. امروز هم سه قدرت اروپایی از بهانه‌هایشان این است که ایران هنوز پاسخ به این دو سوال نداده است. از سوی دیگر این کشورها ادامه غنی‎سازی  ۶۰ درصد در ایران را بهانه کردند. در حالی که این غنی‌سازی زیر نظر آژانس انجام می‌شود. مادامی که ایران زیر نظر آژانس فعالیت می کند نباید برای آنها  هیچ نگرانی وجود داشته باشد. گزارش آقای گروسی هم در شورای حکام حکایت از نظارت آژانس بر فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای ایران دارد. ولی اروپای‌ها با توجه به موضع‌گیری‌های اخیری که مسئولین ایرانی داشتند مانند آقای خرازی و عراقچی و دیگران به سمت فضاسازی منفی رفته‌اند. آنها به دنبال فشار بیشتر بر روی ایران هستند.
بهشتی‌پور اعلام کرد: در بیانیه صادر شده از سوی  ایران، روسیه و چین آمده است که صدور قطعنامه علیه ایران  عملاً همکاری‌های ایران را با آژانس دچار مشکل می‌کند؛ خصوصاً توافق اخیری که آقای گروسی در تهران به دست آورد که روند مذاکرات اسفند ۱۴۰۱ ادامه پیدا کند. عملاً تصویب این قطعنامه این روند را متوقف خواهد کرد و ایران را به سمت فعالیت‎‌های رادیکال بیشتر می‌کشاند.
بهشتی پور عدم همراهی آمریکا را اینگونه تفسیر کرد: به همین دلیل است که آمریکایی‌ها طبق گفته نشریات از این موضع اروپایی‌ها حمایت نکرده‌اند. اولاً آمریکا نگران این هستند که این شرایط موجب رفتار رادیکال ایران شود. ثانیاً آمریکا با ایران در حال مذاکرات غیر مستقیم است و توافقی به صورت non paper شکل گرفته است.
در ادامه این کارشناس بین الملل مطرح کرد: از آن طرف روسیه و چین به صراحت مخالفتشان را اعلام کردند. حال باید دید که آیا ۳۵ کشور در شورای حکام اکثریت به این قطعنامه که عملاً همکاری‌های ایران را با آژانس را نادیده گرفته، رای می‎‌دهند یا خیر؟
بهشتی پور اشاره کرد که آژانس بر فعالیت‎های هسته‎ای ایران نظارت دارد، منتهی در چارچوب پیمان ام پی تی و نه در چارچوب برجام.
وی در ادامه توضیح داد: چون اگر در چارچوب برجام ایران تعهداتش را انجام دهد، باید بقیه طرف‌ها نیز به تعهدات خود پایبند باشند. حال باید دید ۳۵ کشور عضو شورای حکام  به سمت اقدام سیاسی یعنی به معنای رای مثبت به قطعنامه پیشنهادی اروپایی‌ها می‌روند یا خیر؟ عملاً رای ندادن به این قطعنامه فضا را مثبت می کند و باعث می‎شود همکاری‌ها و گفتگوهای ایران با آژانس برای حل این دو سوال باقی مانده، ادامه پیدا کند.
بهشتی پور در خصوص متن قطعنامه پیشنهادی اروپایی‌ها گفت: متن قطعنامه طوری تنظیم نشده که فاجعه‌ای را رقم بزند یا تحول بزرگی رخ دهد. یعنی در این قطعنامه پیشبینی نشده که پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود. تاکید این است که ایران به تعهداتش عمل بکند و به سوالات پاسخ دهد. اگر این قطعنامه تصویب هم شود، فضای منفی علیه ایران ایجاد نمی‌شود. اما نکته مهم این است که همه قطعنامه‌ها سندسازی و فضاسازی علیه ایران است و ما نباید بی تفاوت باشیم و بگوییم کاغذ پاره‌ای بیش نیستند. باید حتماً اقدامات و لابی‌های لازم را با کشورهای غیر متحد عضو شورای حکام انجام دهیم و با طرف آمریکایی گفتگو کنیم تا مانع صدور چنین قطعنامه‌ای بشویم. با این حال اگر چنین قطعنامه‌ای صادر شود، فشار زیادی را متوجه ایران نخواهد کرد. البته امروز در رسانه‌های غربی شنیدم نماینده آمریکا گفته است که به قطعنامه رای مثبت می‌دهد!

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]