علاالدین بروجردی گفت: از جمله مسائلی که سال‌ها ملت از آن رنج برده، بحث تحریم هاست که عملا از طرف امریکای‌ها به ملت ما تحمیل شده و طبیعتا در جهت دفاع از منافع ملی هر دولتی که مسئولیت را تقبل کند، یکی از مسئولیت‌های مهم‌اش این هست که در جهت رفع تحریم که یک ظلم مستمر علیه ملت ماست تلاش کند و بتواند چنگال نامیمون آمریکا را از پیکره ملی ما جدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جریان نو، علاالدین بروجردی نماینده مجلس شورای اسلامی به شرح اولویت‌های دولت چهاردهم بعد از استقرار پرداخت و گفت: از جمله مسائلی که سال‌ها ملت از آن رنج برده، بحث تحریم هاست که عملا از طرف امریکای‌ها به ملت ما تحمیل شده و طبیعتا در جهت دفاع از منافع ملی هر دولتی که مسئولیت را تقبل کند، یکی از مسئولیت‌های مهم‌اش این هست که در جهت رفع تحریم که یک ظلم مستمر علیه ملت ماست تلاش کند و بتواند چنگال نامیمون آمریکا را از پیکره ملی ما جدا کند.
در انتخابات ریاست جمهوری امسال، شاهد تفکرات گوناگونی از نامزدهای این انتخابات در حوزه سیاست خارجی بودیم که این تفکرات گاها تفاوت های بنیادینی با یکدیگر داشته‌اند.
با این همه در برخی از مسائل مانند تحریم‌ها و تلاش برای رفع آنها، به نظر می‌رسد که تقریبا همه نامزدها و حالا رئیس جمهور منتخب مسعود پزشکیان، اشتراک نظر وجود دارد، هر چند که به نظر می‌رسد که روش و نوع نگاه به این مقوله متفاوت است.
در این رابطه گفتگویی با علاالدین بروجردی نماینده مجلس شورای اسلامی و یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد اولویت‌های سیاست خارجی دولت جدید انجام شد که در ادامه می‌آید.
در انتخابات ریاست جمهوری امسال و در بحث سیاست خارجی نظرات بسیار متفاوت بود. به نظر شما دولت بعدی اولویت خود را در حوزه سیاست خارجی باید چه بداند؟
با توجه به ساختار سیاسی حاکم بر کشورمان که طبق قانون اساسی سیاست‌های کلان نظام توسط مقام معظم رهبری سیاست گذاری می‌شود و این سیاست‌گذاری‌ها در همه عرصه‌ها از جمله سیاست خارجی عملا صورت گرفته است. طبیعتا دولت‌ها باید در چارچوب سیاست‌های کلی نظام حرکت کنند.
در عرصه سیاست خارجی تقویت روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی و در مراحل بعدی بقیه کشورها جز اولویت‌های شناخته شده است و به هر میزانی که رئیس جمهور یا وزیر خارجه توانمندی به خرج بدهد می‌تواند این سیاست‌های تدوین شده را محقق کند.
از جمله مسائلی که سال‌ها ملت از آن رنج برده، بحث تحریم هاست که عملا از طرف امریکای‌ها به ملت ما تحمیل شده و طبیعتا در جهت دفاع از منافع ملی هر دولتی که مسئولیت را تقبل کند، یکی از مسئولیت‌های مهم‌اش این هست که در جهت رفع تحریم که یک ظلم مستمر علیه ملت ماست تلاش کند و بتواند چنگال نامیمون آمریکا را از پیکره ملی ما جدا کند.
فکر می‌کنید این رفع تحریم چطور باید صورت بگیرد؟ با توجه به اینکه خروج یکطرفه آمریکایی‌ها از برجام از و افزایش غنی سازی اورانیوم از طرف ایران انجام شده، آیا فکر می‌کنید این برجام موضوعیتی دارد یا دو طرف باید به دنبال قرارداد جدیدی باشند؟
برجام هدف نیست. برجام وسیله است. هدف این است که تحریم‌ها دراقع خنثی و از بین برود. اینکه حالا در مقطعی در مورد برنامه‌ جامع اقدام مشترک طرفین مذاکره کننده به توافق رسیدند با عنوان برجام و بعد هم به دلیل عدم ایفای تعهد آمریکا به هم خورد و متوقف شد و طبیعتا ما هم مسئولیتی در ادامه آن مسیر نداشتیم بحث دیگری است.
بحث اصلی این است که از همه ظرفیت دستگاه سیاست خارجی استفاده شود که ما به شرایط عادی با دنیا به لحاظ اقتصادی و این تحریم های ظالمانه از سر ملت ما برداشته شود.
ما در دو سال گذشته و در دولت شهید رئیسی شاهد حضور ایران در پیمان بریکس و شانگهایی بودیم. شاهد دو توافق همکاری جامع با چین و روسیه بودیم. به نظر شما این اقدامات باید ادامه پیدا کند یا اینکه تمرکز سیاست خارجی ما روی بحث رفع تحریم‌ها باید باشد؟
این اقدامات طبیعی بوده و در راستای استفاده از ظرفیت‌های مهم منطقه‌ای و در راستای همان اصل تقویت رابطه با همسایگان، بر کشور تاثیرگذار هست. این اقدامات از اهرم‌های مقابله با تحریم هم استفاده از همین ظرفیت‌هاست، چه با پیمان شانگهای و چه چه با پیمان بریکس.
اگر ما بتونیم به نحو احسن از این ظرفیت‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کنیم عملا بخشی از تحریم‌ها را خنثی کرده‌ایم.
شما سال‌ها در کمیسیون سیاست خارجی مجلس بودید. فکر می‌کنید این کمیسیون و با ترکیب جدیدی که حالا اعلام شده چه رابطه‌ای باید با دولت داشته باشد؟
من معتقدم که در زنجیره سیاست خارجی و مناطق ملی ما، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حلقه مهم تکمیل منافع ملی ما در عرصه سیاست خارجی و امنیت داخلی و ملی ما است. بنابراین، نقش کمیسیون در این رابطه، نقش ثابتی است به میزانی که در واقع مجلس بتواند از این ظرفیت استفاده در تعامل با وزارت خارجه و کشورهای مختلف دنیا می‌تواند این هدف مهم را محقق کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]