عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: ورزش در هوای گرم مستلزم رعایت نکاتی است تا ورزشکاران دچار آسیب‌های جدی نشوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ مصطفی اکبری با بیان اینکه ورزش در فصل گرم مستلزم رعایت نکاتی است، اظهارکرد: معمولا در این فصل ورزشکاران یا در محیط سرپوشیده باشگاه‌ها، یا در محیط باز پارک‌ها و پیست‌ها و یا در دل طبیعت مانند جنگل، کوه و کنار دریا و سدها تمرینات ورزشی خود را دنبال می‌کنند.
وی افزود: کسانی که در محیط سرپوشیده باشگاه‌های ورزشی تمرین می‌کنند، چون دمای محیط تنظیم شده است، چندان با مشکل خاصی مانند گرمازدگی مواجه نمی‌شوند.
این متخصص آسیب‌های ورزشی تصریح کرد: این افراد باید سعی کنند هنگام ورزش کردن در محیط باشگاه در معرض وزش مستقیم باد کولر قرار نگیرند و حتی اگر تشنه هم نباشند حین تمرین هر ۱۵ دقیقه یک بار بصورت متناوب یک جرعه آب بنوشند.
وی تاکید کرد: این افراد پس از اینکه ورزش خود را به اتمام رساندند، باید سریعا از دوش گرفتن پرهیز کنند و آن را به حدود یک ربع تا یک ساعت بعد موکول کنند، چرا که باعث می‌شود گردش خون از عضلات به سطح پوست منتقل شود و خستگی کماکان در عضلاتشان باقی بماند و حتی دچار گرفتگی عضلات شوند و ریکاوری بدنشان دیرتر اتفاق بیافتد.
به گفته این عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه، ورزشکاران بعد از انجام تمرینات ورزشی نباید سریع به سمت خوردن خوراکی‌ها و غذا بروند.
وی در ادامه در خصوص افرادی که در این فصل در محیط‌های باز مانند پارک‌ها، پیست و… تمرین می‌کنند نیز گفت: در فصل تابستان به واسطه گرم‌شدن هوا احتمال گرمازدگی بویژه برای ورزشکارانی که در محیط باز تمرین می‌کنند بسیار بالا می‌رود، لذا به آنها توصیه می‌شود که ورزش خود را به ساعات ابتدایی روز یا انتهای روز که هوا خنک‌تر است، موکول کنند.
اکبری تاکید کرد: کودکان و سالمندانی که در فضای باز ورزش می‌کنند، باید در این فصل از انجام ورزش‌های پرفشاری که میزان تعریق آنها را بسیار بالا می‌برد در محیط باز اجتناب کنند.
وی اضافه کرد: ورزش کردن در چنین محیطی باید همراه با در نظر گرفتن نکاتی مانند نوشیدن مداوم آب قبل، حین و بعد از تمرین، تمرین کردن در محیطی که سایه دارد و انجام ورزش‌های سبک و نه چندان سنگین مانند پیاده‌روی باشد.
به گفته این متخصص آسیب‌های ورزشی، انجام ورزش‌های پرفشار همراه با تعریق و بدون نوشیدن آب در هوای باز گرم گاها ممکن است مرگ افراد سالمند را به دنبال داشته باشد.
وی یادآورشد: لباس‌هایی نیز که برای تمرین در این محیط‌ها پوشیده می‌شود، باید از جنس نخی و پنبه‌ای، آزاد و راحت و دارای رنگ روشن بوده و ساخته شده از الیاف مصنوعی نباشد.
عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: افرادی که در هنگام ورزش کردن در محیط باز تعریق زیادی می‌کنند، باید توجه داشته باشند که با تعریق خود آب و املاح زیادی را از دست داده‌اند، لذا تنها نوشیدن آب کافی نیست و می‌توانند حین تمرین به بطری آب خود مقدار بسیار کمی عرق نعنا، عسل، آبلیمو و یا گلاب اضافه کنند، یا اینکه محلول «او. آر. اس» رقیق شده، میوه یا آبمیوه، دوغ و دلستر بدون گاز را بعد از تمرین استفاده کنند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه کسانی که می‌خواهند در محیط طبیعت نیز ورزش کنند باید نکاتی را مورد توجه جدی قرار دهند، عنوان کرد: این دسته از ورزشکاران حتما آب سالم نوشیدنی را برای رفتن به محیط طبیعت به همراه داشته باشند، چرا که با گرم‌شدن هوا زمینه رشد میکروب‌ها و آلوده‌شدن منابع آب‌ داخل طبیعت فراهم می‌شود و احتمال ابتلا به اسهال بالا می‌رود.
این پزشک تیم‌های فوتبال در ادامه افزود: ورزشکارانی هم که برای شنا کردن به اطراف سدها، رودخانه‌ها و دریا می‌روند، باید توجه داشته باشند که حتما شناگران بسیار حرفه‌ای باشند و مسیر رفت و برگشت خود را بگونه‌ای تنظیم کنند که عضلات آنها کشش آن را داشته باشد.
اکبری عنوان کرد: ورزشکارانی نیز که در این فصل کوهنوردی می‌کنند، باید از کلاه لبه‌دار، لباس نخی مناسب، عینک آفتابی و … استفاده کنند و هنگام خنکی هوا صعود خود را انجام دهند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]