خلاصه اخبار: این هفته در اکوسیستم استارتاپی چه گذشت؟ (۲۷ مرداد تا ۱ شهریور ۱۴۰۳)
خلاصه اخبار: این هفته در اکوسیستم استارتاپی چه گذشت؟ (۲۷ مرداد تا ۱ شهریور ۱۴۰۳)

این هفته از ۲۷ مرداد تا ۱ شهریور ۱۴۰۳، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.

این هفته از ۲۷ مرداد تا ۱ شهریور ۱۴۰۳، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.
🔹 دیجی‌کالا: گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا منتشر شد. براساس این گزارش سهم بازار خرده‌فروشی آنلاین در ایران از کل بازار خرده‌فروشی به ۶ درصد رسیده است و دیجی‌کالا به تنهایی یک چهارم از این سهم را در اختیار دارد. دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۲ روزانه به طور متوسط ۵/۵ میلیون بازدید داشته است. فروش اسمی فروشندگان دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۳ درصد افزایش یافته و به متوسط ۵۸۸ میلیون تومان در سال رسیده است. در این گزارش آمده که بیش از ۱۲ و نیم میلیون تنوع کالایی توسط بیش از ۴۱۸ هزار کسب‌وکار در این فروشگاه آنلاین عرضه می‌شود.
🔹 علی‌بابا: توحید علی‌اشرفی به جای مجید حسینی‌نژاد، مدیرعامل جدید شرکت سفرهای علی‌بابا شد. علی‌اشرفی سابقه مدیریت بازاریابی شرکت‌های علی‌بابا و جاباما را تا سال ۱۳۹۹ به عهده داشته و پس از آن به عنوان معاون بازاریابی در سطح گروه علی‌بابا فعالیت کرده است. علی‌بابا می‌گوید رکورد فروش آنلاین خدمات گردشگری را، با ۲ خدمت در هر ثانیه، به نام خود ثبت کرده است.
🔹 دیوار: شرکت دیوار اعلام کرد از ابتدای مرداد ماه، آزمایش یک‌ ماهه هفته کاری ۴ روزه را با تعطیلی شنبه‌ها و با هدف افزایش بهره‌وری و تعادل بین کار و زندگی برای همه کارکنان خود اجرا کرده است. دوشنبه این هفته دیوار اعلام کرد با کمک استارتاپ «پراپیژن» افزونه درج وضعیت دقیق دسترسی‌های محلی ملک را به پلتفرم خود اضافه کرده است. با کمک افزونه پراپیژن می‌توان اطلاعاتی مانند فاصله ملک تا ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، مراکز درمانی، میادین میوه و تره‌بار، سوپر‌مارکت‌ها، پارک‌ها، وضعیت ترافیکی و… را به آگهی‌های املاک تهران اضافه کرد. پراپیژن با استفاده از هوش‌مصنوعی این قابلیت را در دیوار فراهم کرده است.
🔹 جاباما: جاباما گزارش سال ۱۴۰۲ خود را منتشر کرد. این پلتفرم اندازه بازار اقامتگاه‌های غیرهتلی ایران را ۲۴ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. براساس گزارش تعداد کاربران جاباما در سال گذشته سه برابر و مبلغ فروش آن ۳ و نیم برابر نسبت به سال پیش از آن افزایش یافته است. همچنین تعداد میزبان‌ها تقریبا دو برابر و درآمد آنها سه برابر شده است. متوسط مبلغ هر رزرو نزدیک به سه میلیون تومان بوده است. در این گزارش عنوان شده که ۴۰ درصد از مردم ایران توانایی مالی سفر رفتن را ندارند.
🔹 اسنپ: به گزارش اسنپ، براساس فرآیندهای تایید صلاحیت و پایش ناوگان این تاکسی اینترنتی، در سال ۱۴۰۲ از بیش از یک میلیون نفر متقاضی فعالیت در اسنپ بیش از ۶ هزار نفر از سوی پلیس اماکن فراجا رد صلاحیت شدند. همچنین، ۴/۰ درصد از کاربران راننده فعال براساس بازخوردها و گزارش‌های کاربران مسافر به‌طور دائمی غیرفعال و از فعالیت در ناوگان اسنپ منع شده‌اند.
🔹 ویپان: همکاری «ویپان» و «دیجی‌کالا سرویس» آغاز شد. در شروع این همکاری، مشتریانی که از دیجی‌کالا انواع تجهیزات ساختمان، تجهیزات امنیتی و نظارتی، لوازم خانه و آشپزخانه و لوازم خانگی برقی خریداری می‌کنند، می‌توانند در صورت نیاز از خدمات تخصصی نصب و راه‌اندازی ویپان بهره‌مند شوند. ویپان از دی ماه ۱۴۰۲، پس از ورود به برنامه شتابدهی هم‌آوا و جذب سرمایه به پورتفوی کارخانه‌ نوآوری هم‌آوا اضافه شده است.
🔹 تامین اجتماعی: سازمان تامین اجتماعی آزمایشگاه‌ها را تهدید کرد که در صورت همکاری با استارتاپ‌های سلامت، آنها را میلیاردی جریمه کند. این تصمیم با واکنش شدید فعالان صنفی روبه رو شد. سه‌شنبه این سازمان اعلام کرد تعهدی در قبال نسخه‌های الکترونیک پلتفرم‌های سلامت دیجیتال ندارد و مبلغی برای آن‌ها پرداخت نمی‌کند. رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز از رییس سازمان تامین اجتماعی خواست درباره این موضوع توضیح بدهد. و انجمن تجارت الکترونیک تهران با انتشار اعلامیه‌ای بیان کرد این اقدامات، خلاف قانون و مصداق بارز جلوگیری از فعالیت کسب‌وکار است.
🔹 وزارت راه: سایت «اقتصادآنلاین» گزارش داد در حالی که مهرداد بذرپاش، وزیر راه مدعی شده بود که «فقط مالکان می‌توانند با احزار هویت در سامانه املاک، آگهی ملکی منتشر کنند»، ما ساختمان وزارت راه را در این سامانه به نام خود ثبت کردیم و آن را در دیوار و شیپور با علامت تایید سامانه املاک برای فروش گذاشتیم! اقتصادآنلاین نوشت حفره بزرگی در سامانه املاک و اسکان وجود دارد! کمی بعد خبر رسید وزارت راه و شهرسازی از فردی که ملک را آگهی کرده، شکایت می‌کند.
🔹 وزیر ارتباطات: ستار هاشمی که به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شده بود، سرانجام توانست رای اعتماد اکثریت نمایندگان مجلس را به دست آورد و به عنوان وزیر ارتباطات دولت چهاردهم انتخاب شود.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید![کل: ۰ میانگین: ۰]

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]