شکوفایی اعتماد در ارتباط پزشک و بیمار
شکوفایی اعتماد در ارتباط پزشک و بیمار

این مطلب یادداشتی از مهرشاد تیموری، مدیرعامل بقراط است که در ادامه می‌خوانید:

این مطلب یادداشتی از مهرشاد تیموری، مدیرعامل بقراط است که در ادامه می‌خوانید:
گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ را با خط روایی از بقراط، نماد پزشکی در جهان منتشر کردیم. سوگند بقراط را با هم خواندیم و با سوگندنامه پزشکی امروزپزشکان ایران روایت را پیش بردیم. امروز به مناسبت روز پزشک وگرامی‌داشت ابوعلی‌سینا به یاد آوردم که هیچ ریسمانی به محکمی «اعتماد» ارتباط پزشک و بیمار را بهینه نمی‌کند.
به هر سوگندنامه ملی یا جهانی برای آغاز پزشکی نگاه کنید، اهمیت ایجاد اعتماد از سوی پزشک برای بیمار در آن روشن است. بی هیچ تعارفی، جان آدمی یکی از ارزشمندترین دارایی‌های هر انسانی است. اینکه جان خود را به دست پزشک می‌سپاریم یعنی اعتماد. گرامی‌داشت روز پزشک با یاد حکیم ابوعلی‌سینا فرصتی است که به یاد آوریم حکیم و طبیب چه جایگاه ارزشمندی در تاریخ ایران دارند.
طبابت در تاریخ ایران باستان جایگاهی والا دارد و دانشگاه جندی‌شاپور و حضور دانشمندانی از روم تا هند و یونان در این دانشگاه باستانی بیانگرنقش‌آفرینی پزشکان ایرانی در تاریخ بزرگ پزشکی است. بعد از ورود اسلام به ایران، پزشکان ایرانی کماکان از بزرگ‌ترین اثرگذاران در این حوزه بودند. ابوعلی‌سینا و ابوریحان بیرونی نقطه عطف و تکامل علم پزشکی را شکل دادند.
ارتباط پزشک و‌ بیمار اما در تمام این ادوار با نقطه طلایی اعتماد توسعه پیداکرد.
هرچند افراد بزرگ و تأثیرگذاری در تاریخ علم پزشکی را به یاد می‌آوریم اماامروز به مناسبت روز پزشک باید یادی کنیم از زنان تاریخ پزشکی ایران. ابوعلی‌سینا و ابوریحان بیرونی را هرگز فراموش نمی‌کنیم و میدانیم نماد پزشکی ایرانی ابوعلی‌سینا است، هرچند اطلاعات دقیق و تاریخی از طبیبان زن ایران در دست نیست اما به فعالیت چشم پزشکان زن در زمان ناصرالدین شاه قاجار اشاره شده است. از سویی دیگر زنان قابله و داروساز را هم در تاریخ باید مورد توجه قرار دهیم. اما اولین پزشک زن ایرانی که نامش درتاریخ ثبت شد، اقدس غربی بود.‌ اقدس غربی نخستین داروخانه نوین ایران را در سال ۱۳۳۱ قمری تاسیس کرد.
نصرت الملوک کاشانچی نیز اولین پزشک زن ایرانی است که در وزارت دادگستری و پزشکی قانونی استخدام شد و هم‌چنین در بخش پزشکی قانونی بنیان‌گذار بخش زنان بود.
سکینه پری، نخستین جراح و سرطان شناس زن ایرانی را نیز باید امروز درگرامی‌داشت روز پزشک به یاد آوریم. او در سال ۱۳۱۳ اجازه طبابت دریافت کرد و تا سال ۱۳۵۷ در سن ۸۰ سالگی که درگذشت، همواره به طبابت ادامه داد.
یادآوری نخستین زنان پزشک ایران در جریان  گرامی‌داشت روز پزشک شاید فرصتی باشد که دوباره وسعت عملکرد پزشکی در ایران را به یاد آوریم. زنان و مردان پزشک بسیاری در تاریخ پزشکی ایران اثرگذاری پررنگی داشته‌اند. از ابوعلی‌سینا تا سکینه پری برای سلامت و نجات جان انسان قدم برداشتند و امروز هم جامعه پزشکی ایران در همین مسیر است.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید![کل: ۰ میانگین: ۰]

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]