تحلیل «خبهمن»
تحلیل «خبهمن»

گروه بهمن با نماد «خبهمن» در سه حوزه اصلی خودرو ، انرژی و نفت و گاز و پتروشیمی و سرمایه گذاری مالی مشغول است . این شرکت با ارزش مارکت ۲۰۸ هزار میلیارد ریال و قیمت تابلوی سهم ۱۵۵۲ ریال در بازار بورس داد و ستد میشود. در این گزارش به معرفی ، بررسی عملکرد و شمارش امواج سهم پرداخته شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، گروه بهمن با نماد «خبهمن» در سه حوزه اصلی خودرو ، انرژی و نفت و گاز و پتروشیمی و سرمایه گذاری مالی مشغول است . این شرکت با ارزش مارکت ۲۰۸ هزار میلیارد ریال و قیمت تابلوی سهم ۱۵۵۲ ریال در بازار بورس داد و ستد میشود. در این گزارش به معرفی ، بررسی عملکرد و شمارش امواج سهم پرداخته شده است.
معرفی شرکت
شرکت گروه بهمن در سال ۱۳۳۱ در زمینه حمل و نقل دریایی و حق‌العمل کاری نمایندگی‌های تجاری به نام شرکت خلیج‌کو تاسیس و پس از چندین مرحله تغییر نام‌، نهایتا در سال ۱۳۷۷ به نام گروه بهمن نام‌گذاری شد. این شرکت در سال ۱۳۹۵ با رویکردی جدید و ماموریتی متفاوت، به بخش خصوصی واگذار شد و امروزه نقش موثری در صنعت خودرو به‌ویژه در بخش خودروهای کار و تجاری ایفا می‌کند. گروه بهمن به‌عنوان یکی از هلدینگ تخصصی چندرشته‌ای به‌صورت عمده در حوزه خودرو فعالیت می‌کند. موضوع اصلی فعالیت این شرکت، سرمایه‌گذاری در سهام، واحدهای صندوق، سایر اوراق بهادار و شرکت‌هایی در زمینه تولید و فروش و همچنین صادرات و واردات انواع خودروهای سبک و سنگین، تجاری، کِشنده و قطعات است.
محصولات گروه بهمن
گروه بهمن، که شامل شرکت‌های زیرمجموعه همچون بهمن موتور، بهمن دیزل، سیبا موتور، بهمن لیزینگ و ایران دوچرخ است، در صنعت خودروسازی فعالیت می‌کند. محصولات گروه بهمن عبارت‌اند از:
خودروهای سواری: گروه بهمن خودروهای سواری با برندهایی همچون دیگنیتی، فیدلیتی، فیدلیتی پرایم، مزدا و FAW تولید و عرضه می‌کند.
خودروهای کار و تجاری: این گروه شامل انواع وانت، خودروهای کِشنده و انواع مینی‌بوس با برندهایی مانند بهمن، ایسوزو، FAW، شیلر و پگاسوز است.
موتورسیکلت: ایران دوچرخ نیز انواع موتورسیکلت در کلاس‌های مختلف را تولید و عرضه می‌کند.
خبهمن و پذیرش دو خودروی جدید در بورس کالای ایران
کامیون فورس ۶تن خوابدار در بورس کالا عرضه می‌شود.
به تازگی بورس کالای ایران در دو اطلاعیه جداگانه از پذیرش دو خودرو شامل ون باری INROADS و وانت G9 شرکت بهمن موتور در بازار اصلی خبر داده است. براساس اطلاعیه های مدیریت پذیرش بورس کالای ایران پذیرش دو خودرو مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و شصت و ششمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه مورد تصویب قرار گرفته بود.
ارزش پرتفوی بورسی و غیر بورسی خبهمن و برآورد p/nav شرکت:
اردیبهشت ماه خبهمن در حالی به محدوده حمایتی ۱۵۰ تومان واکنش نشان داده که همراه با ریزش بازار سرمایه ، ارزش بازار پرتفوی بورسی گروه بهمن در اردیبهشت ماه با ۱۷۲۸ میلیارد تومان کاهش به حدود ۱۸۳۲۵ میلیارد تومان رسیده است. پرتفوی بورسی سهم شامل بهمن دیزل، سرمایه گذاری بهمن ، ایران خودرو و گسترش نفت و گاز پارسیان است.
ارزش پرتفوی غیر بورسی نیز ۴۱۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
خبهمن به عنوان هلدینگ چند منظوره صنعت خودرو، با افزایش چشم گیر سوداوری زیرمجموعه ها و فروش وضعیت بنیادی خوبی دارد و اخبار مثبتی از رای دادگاه و بخشودگی باقی جرایم نیز شنبده میشود.
در اخرین بررسی ها از P/nav سهم که مربوط به ابتدای خرداد است تحلیلگران به عدد ۳۸ درصد رسیده اند که ارزندگی و پتانسیل رشد را نشان میدهد.
سوداوری برخی زیر مجموعه ها:
خبهمن افزایش ۱۷۱ درصدی سود عملیانی شرکت زیرمجموعه بهمن با عنوان «بازرگانی سروش بهمن» در گزارش حسابرسی شده سال مالی بر روی کدال منتشر شد.
بازرگانی عصر بهمن ۱۲ ماهه ۹۸۵ ریال سود خالص داشته است.
شرط افزایش سرمایه ” خودرو و خساپا” از تجدید ارزیابی دارایی ها اعلام شد:
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس، افزایش سرمایه ایران‌ خودرو و سایپا از تجدید ارزیابی دارایی ها را منوط به اصلاح قوانین یا مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی اعلام کرد.
وحید روشن قلب در خصوص آخرین وضعیت افزایش سرمایه شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به سنا، گفت: طبق مفاد ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی و حمایت از کالای ایرانی، انجام افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هر ۵ سال یک بار امکان‌پذیر است.
وی افزود: در صورت اصلاح قوانین یا تایید درخواست دو خودروساز مبنی بر انجام این افزایش سرمایه در فواصل کمتر از ۵ سال در شورای عالی هماهنگی اقتصادی و ارسال درخواست طبق ضوابط مقرر سازمان بورس، امکان بررسی درخواست این شرکت‌ها فراهم می‌شود و سازمان محدودیتی در این زمینه ندارد.
روشن قلب ادامه داد: این دو شرکت اطلاعاتی مبنی بر انجام کارشناسی دارایی‌ها برای افزایش سرمایه به سازمان ارسال نکردند و طبق دستورالعمل افشای اطلاعات، موظف به افشای فوری هرگونه اطلاعات با اهمیت در این خصوص هستند.
خاندوزی: ۴ تصمیم برای مقابله با نوسانات بازار سرمایه گرفته شده است.
۸ خرداد ماه پس از رسیدن بازار سرمایه به وضعیت بحرانی و کاهش بیش از پیش ارزش سهام ، بالاخره خاندوزی لب به سخت گشود:
برخی نارضایتی‌های اخیر در میان فعالان بازار سرمایه دغدغه جدی دولت بود که امروز صبح در جلسه ستاد اقتصادی دولت با حضور آقای مخبر ۴ تصمیم گرفته شد:
۱. برای کنترل نرخ سود بانکی نظارت بیشتر شود و بانک مرکزی مسئول بررسی برخی تخلفات گزارش شده بانک‌ها شد.
۲. همچنین برخی معافیت‌های مالیاتی برای اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد و سازمان برنامه موظف شد پذیرش بار مالی ان را بر عهده بگیرد و به مجلس اعلام کند.
۳. موضوع سوم نرخ خوراک پالایشگاه‌ها بود که مخبر دستور داد وزارت نفت بررسی لازم برای حوزه پالایشی را انجام دهد.
۴. موضوع چهارم درباره خوردو بود که صمت مکلف شد تا دو خودروساز اصلی تجدید ارزیابی دارایی داشته باشند که در قالب یک مصوبه قانونی خواهد بود. این ۴ مصوبه در بهروزی بازار سرمایه موثر خواهد بود.
همچنین طبق شنیده‌ها قرار است فردا جلسه شورای هماهنگی سران قوا برای تصمیم گیری در خصوص ۳ ساله شدن تجدید ارزیابی برگزار می‌شود.
تحلیل تکنیکال خبهمن چه می‌گوید؟

در حال تکمیل موج بلند مدتی تحت عنوان B هستیم که همگام با ریزش بازار از نیمه اردیبهشت ۱۴۰۲ شروع شده .
سهم در این یک سال از محدوده ۳۱۱ تا ۱۵۰ همراه با نوسانات مثبت و منفی ریزش داشته است.
یک الگوی ترکیبی را برای تکمیل B در نظر داریم. در بخش دوم یعنی Y هستیم که به نظر هنوز برای پایان زمان میخواهد.
از همین محدوده ۱۵۰ میتوان برای تکمیل سناریو مثلث (Y) یک رشد قابل قبول مد نظر داشت. لذا با رعایت حد ضرر سهامداری تا محدوده های اولیه مقاومتی ۱۹۵-۲۰۰ جایز است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]