۳ اصلاح در دستورالعمل قیمت خوراک پالایشی‌ها + بررسی یک نماد مهم پالایشی «شتران»
۳ اصلاح در دستورالعمل قیمت خوراک پالایشی‌ها + بررسی یک نماد مهم پالایشی «شتران»

امروز هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نفت در خصوص ابلاغیه اصلاح  نرخ خوراک و فرآورده پالایشی ها به خبرنگار بورس۲۴ گفت: روز گذشته جلسه‌ای با حضور مدیران نهادهای مختلف اقتصادی داشتیم که در نهایت ما نیز نظرات خود را برای اصلاحیه نرخ خوراک مطرح کردیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، پس از ابلاغ دستورالعمل جدید وزارت نفت درباره پالایشگاه‌ها که عطف‌به‌ماسبق هم شده بود، نگرانی زیادی پیرامون سودآوری شرکت‌های این صنعت ایجاد شد.
طی چند ماه گذشته پیگیری‌های زیادی در این خصوص انجام شد که در نهایت این موضوع در ستاد اقتصادی دولت مطرح و مقرر شد تا جلسه‌ای به صورت اختصاصی برای بازنگری فرمول فی‌مابین وزارت نفت، وزارت اقتصاد، سازمان بورس و انجمن پالایشی‌ها برگزار شود.
در همین رابطه هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نفت در خصوص ابلاغیه اصلاح نرخ خوراک و فرآورده پالایشی ها به خبرنگار بورس۲۴ گفت: روز گذشته جلسه‌ای با حضور مدیران نهاد های مختلف اقتصادی داشتیم که در نهایت ما نیز نظرات خود را برای اصلاحیه نرخ خوراک مطرح کردیم.
وی گفت: نظرات و پیشنهادات را به مراجع ذی صلاح ارائه دادیم، به محض تایید، به پالایشی ها ابلاغ خواهد شد. فعلا منتظر تایید هستیم.
دیروز نیز دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی اصلاح شد/ پیگیری‌های سازمان بورس برای رعایت حقوق سهامداران به شرح زیر رخ داد:
عشقی: در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی دولت، دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی اصلاح شد.
موارد تاکید شده در خصوص نرخ خوراک خوراک و فرآورده‌های پالایشی به شرح زیر است:
۱. زمان اجرای دستورالعمل جدید که قبلا تاریخ اجرای ان از ابتدای سال در نظر گرفته شده بود به همان تاریخ ابلاغ تغییر یافت و بنابراین مقرر گردید تا محاسبات مدنظر از ابتدای سال تا ۲۳ بهمن ماه سال گذشته طبق دستورالعمل ۱۴۰۱ انجام شود. (به گفته عشقی، طبق برآوردهای انجام شده این اصلاحیه با تاثیر مثبت ۵۰ همتی در سود پالایشگاه همراه خواهد شد).
۲. میزان عدم النفع شرکت های پالایشی ناشی از برنامه تولید ابلاغی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که با توجه به شرایط ویژه کشور و کاهش ناترازی بنزین تدوین شده است و به همین دلیل امکان بکارگیری حداکثر ظرفیت تولید محصولات با کیفیت بالاتر را از پالایشگاه ها سلب می نماید، محاسبه و در حساب شرکت های پالایشی منظور گردد.
۳. همچنین مقرر شد تا تسویه بدهی های دولت به پالایشگاه ها از محل تخصیص خوراک آنها انجام شود.
ارزیابی “شتران”:
در گروه پالایشی، امیدها برای تغییر فرمول پالایشی‌ها پر رنگ شده است و اگر این موضوع محقق شود پالایشی‌ها یک پله صعود خواهند داشت.
شتران در گزارش ۱۲ماهه به سود ۵۰۸ ریالی رسیده است این درحالیست که فروش شرکت به صورت پله‌ای در هر فصل افزایش یافته است ولی تغییر فرمول باعث شد سود شرکت در محدوده پنجاه بماند. در حالی که اگر فرمول اصلاح شود بین ده تا چهارده تومان به سود شرکت اضافه شود. شرکت در این دوره یک ساله موفق به شناسایی ۱۹۷۹۴ میلیارد تومان سود خالص شده است.
شتران از دید نموداری :
چارت پالایشی‌ها خیلی برای شمارش جذاب نیست لذا سناریوها نمی‌تواند اعتبار کافی را داشته باشد. اما یک سناریو با اغماض این است که موج B به صورت یک فلت شکل گیرد.
در این صورت به زودی با اتمام ۵ موجی سی شاهد شروع رشد موج C میان مدت خواهیم بود و حمایت قوی در محدوده ۲۵۰-۲۴۵ خواهد بود که حد ضرر لحاظ گردد.
مقاومت های مسیر رشد نیز نخدوده ۲۹۸-۳۴۵ می‌باشد که عرضه و تقاضا در این دو محدوده، مهم و تعیین کننده است.
(برخی تحلیلگران نیز رشد چندین ساله سهم را از کف یک دیامتریک می‌دانند که در انتهای شاخه F و در آستانه شروع G است)

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]