کدام صندوق اهرمی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم؟
کدام صندوق اهرمی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقش مهمی در مسیر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس دارند. در این میان، صندوق‌های اهرمی با استقبال زیاد دو طیف سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز همراه شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، صندوق اهرمی با ساختار متفاوتی که نسبت به سایر صندوق‌ها دارد، امکان کسب بازدهی مضاعف برای سرمایه‌گذاران پرریسک و معامله‌گران را فراهم می‌کند. در این مقاله با صندوق اهرمی بیشتر آشنا خواهید شد.

صندوق اهرمی چیست؟
صندوق اهرمی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که با استفاده از مکانیزم اهرم پتانسیل کسب سود چند برابری را نسبت به سایر دارایی‌ها فراهم می‌کند. این صندوق دارای دو نوع واحد سرمایه‌گذاری بوده و تفاوت ساختاری آن با دیگر صندوق‌ها را همین واحدهای سرمایه‌گذاری، تعیین می‌کند.

آشنایی با انواع واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی
صندوق‌های اهرمی دارای دو نوع واحد سرمایه‌گذاری هستند. این واحدها عبارتند از واحدهای عادی و واحدهای ممتاز که واحدهای عادی برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز مناسب بوده و سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و معامله‌گران از واحدهای ممتاز استقبال می‌کنند.
واحدهای عادی بازدهی مشخصی داشته و ساختاری مبتنی بر صدور و ابطال دارند. سود این واحدها به صورت روزشمار بوده و گزینه مناسبی جهت سرمایه‌گذاری با ریسک کم در بورس است.
واحدهای ممتاز بر خلاف واحدهای عادی، دارای ریسک بالایی بوده و برای افرادی مناسب است که قصد دارند در قبال پذیرش ریسک بالاتر، بازدهی بالاتری نسبت به بازار و سایر دارایی‌ها کسب کنند. واحدهای ممتاز دارای ساختار قابل معامله یا ETF هستند. در حقیقت، دارندگان واحدهای ممتاز با بهره‌گیری از مکانیزم اهرم، پتانسیل بازدهی خود را می‌توانند تا چند برابر افزایش داده و در عین حال، احتمال زیان خود را نیز بالا می‌برند.

اهرم مالی چیست؟
اهرم مالی ابزاری است که از امکان کسب سود مضاعف را با استفاده از سرمایه قرض گرفته‌شده مثل وام یا اعتبار فراهم می‌کند. در صندوق‌های اهرمی، واحدهای عادی پشتوانه اعتباری واحدهای ممتاز هستند. در طرف مقابل، واحدهای ممتاز تحت هر شرایطی بازدهی واحدهای عادی را تضمین می‌کنند. حالا که با صندوق اهرمی و انواع واحدهای آن آشنا شدید، بهتر است با برخی از مولفه‌های اثرگذار بر آن آشنا شوید.

مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار بر صندوق اهرمی
برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی باید برخی از عوامل بنیادی را شناسایی و درنظر گرفت. از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در میزان بازدهی و ریسک صندوق‌های اهرمی را می‌توان نسبت اهرمی، نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی‌ها (P/NAV)، دارایی تحت مدیریت، ترکیب صنایع موجود در سبد دارایی و بازدهی واحدهای عادی، در نظر گرفت. در حال حاضر چهار صندوق اهرمی در بورس وجود دارد که به بررسی یکی از این صندوق‌ها خواهیم پرداخت.

صندوق اهرمی جهش فارابی
صندوق اهرمی جهش فارابی یکی از مستعدترین صندوق‌های بازار جهت رشد مناسب در زمان روندهای صعودی بازار است. در جدول زیر می‌توانید برخی از مولفه‌های بنیادی ۵ سهم برتر در این صندوق را مشاهده کنید:

همانطور که مشاهده می‌کنید در پرتفوی صندوق‌ اهرمی جهش فارابی حدودا ۱۵ درصد از کل دارایی‌ها در سهام بنیادی و صادرات‌محور سرمایه‌گذاری شده است. با افزایش قیمت‌های جهانی کالاهایی مانند مس، سنگ آهن، محصولات فولادی، پتروشیمی و همچنین افزایش قیمت ارز، تاثیرپذیری صندوق جهش از مفروضات مورد اشاره قابل ملاحظه خواهد بود. در حقیقت، وجود ضریب اهرمی در صندوق جهش می‌تواند بازدهی را از سایر بازارها بالاتر ببرد. اما یکی از مهم‌ترین مواردی که بهتر است در رابطه با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی در نظر گرفت، بررسی ترکیب صنایع موجود در سبد دارایی صندوق است. در نمودار زیر می‌توانید ترکیب صنایع موجود در پرتفوی صندوق اهرمی جهش فارابی را مشاهده کنید:

همانطور که مشاهده می‌کنید ۵۸ درصد از صنایع موجود در سبد دارایی صندوق در صنایع صادرات‌محور یا به اصطلاح دلاری سرمایه‌گذاری شده است. در حقیقت، شرکت‌های فعال در این صنایع، با توجه به فروش بخش قابل توجهی از محصولات خود در بازارهای صادراتی و کسب درآمد ارزی، درآمد بالاتری نسبت به سایر شرکت‌ها ایجاد می‌کنند. در ادامه به بررسی میزان بازدهی واحدهای عادی صندوق جهش خواهیم پرداخت.

بازدهی در واحدهای عادی صندوق اهرمی جهش
همانطور که در ابتدا اشاره شد واحدهای عادی صندوق‌های اهرمی دارای ریسک اندکی هستند و بازدهی بالاتر از نرخ بهره سپرده‌های بانکی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند. واحدهای عادی صندوق اهرمی جهش فارابی بازدهی مرکب سالانه۳۶٫۳تا ۳۹٫۷ درصد را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند. سود این واحدها به صورت روزشمار بوده و نحوه سرمایه‌گذاری در آن‌ها مبتنی بر صدور و ابطال است.
نقدشوندگی در این صندوق بسیار بالا بوده و شما می‌توانید از طریق سامانه جامع کارگزاری فارابی یعنی فارابی‌زون در واحدهای‌ عادی جهش سرمایه‌گذاری کنید.
با بررسی صندوق اهرمی جهش همراه شدید و مشاهده کردید که این صندوق برای هر دو طیف سرمایه‌گذار ریسک‌گریز و سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر می‌تواند گزینه مناسبی باشد. شما می‌توانید با جست‌جوی نماد «جهش» در سامانه معاملاتی کارگزاری خود در واحدهای ممتاز این صندوق سرمایه‌گذاری کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]