درخشش بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید و توزیع فرآورده‌های قیری در خاورمیانه “شپاس” در فروش سومین ماه سال مالی
درخشش بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید و توزیع فرآورده‌های قیری در خاورمیانه “شپاس” در فروش سومین ماه سال مالی

شرکت نفت پاسارگاد با ارزش بازار ۶۲۷۶ میلیارد تومان در قیمت ۲۶۱۵ تومان به ازای هر سهم در بازار فرابورس داد و ستد می‌شود. این شرکت در سال ۱۳۸۲ با هدف اداره و بهره‌برداری از شش واحد قیرسازی پالایشگاهای تهران، اراک، آبادان، تبریز، شیراز و بندرعباس تاسیس شد و سقف تولید سالانه این واحدها بالغ بر چهار میلیون تن در سال است.

به گزارش اقتصادآنلاین، این شرکت در خرداد ماه رکود فروش را شکسته و شاهد رشد حدودا ۲۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش است. شپاس صادرات کل سال ۱۴۰۳ را به رقم ۳۸۰۰٫۰۷ میلیارد تومان رساند. در این گزارش به بررسی عملکرد و شمارش امواج سهم پرداخته شده است.

محصولات شرکت نفت پاسارگاد ، انواع قیر است که در بازار داخلی و صادراتی به‌فروش می‌رسند.
موضوع اصلی فعالیت شرکت، به‌شرح زیر است :
خرید، فروش، واردات و صادرات مواد اولیه و فرآورده‌های نفتی
تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی و اخذ و ایجاد شبکه نمایندگی در داخل و خارج کشور
خرید و فروش خدمات صنعتی و فنی در حوزه فرآورده‌های نفتی
ارائه خدمات آزمایشگاهی

بررسی و ارزیابی عملکرد نفت پاسارگاد
شپاس، فروردین ماه را با فروش ۱۰۶۶ میلیاردتومان آغاز کرده و در اردیبهشت ماه نیز کمی بهتر بود و فروشی ۱۱۶۶ میلیارد تومانی را ثبت کرد و حال در خرداد با رشدی خوب، ۲۵۲۱ میلیارد تومان فروخت. درمجموع فروش این شرکت در ۳ ماهه سال جاری، ۴۷۵۳ میلیارد تومان بود که عملکرد بهتری را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کرد.
کل میزان فروش محصولات شرکت نیز ۱۸۴٫۹ هزارتن ثبت شده که به صورت متوسط فروش هر ماه در سال ۱۴۰۲، ۹۸ هزارتن بوده است. همچنین متوسط مبلغ فروش هر ماه در سال ۱۴۰۲، رقم ۱,۳۲۴ میلیارد تومان را ثبت کرده است.
شرکت در خرداد ماه امسال موفق به تولید ۱۳۳٫۷ هزارتن محصول شده و متوسط تولید در سه ماه ابتدایی امسال، ۹۷ هزارتن بوده است. نرخ فروش این شرکت نیز در ماه مورد گزارش برای کلیه محصولات ۱۳۶۳۲ تومان در هر کیلو بوده است. متوسط این نرخ برای سال ۱۴۰۲، برابر با ۱۳۳,۰۰۰ ریال در هر کیلو گزارش شده است.
عملکرد ۱۲ ماهه شپاس:
شپاس در ۱۲ماهه تلفیقی ۳۵۵ تومان و در سود اصلی ۳۴۸ تومان محقق کرده است.
در ۹ماهه سال گذشته نیز ۲۹۶ تومان سود محقق کرده بود اما سود عملیاتی در این بازه زمانی خیلی رشد نکرد و حدود ۹۰۷ میلیارد تومان بود. همچنین ۴۸۶ میلیارد تومان سود غیرعملیاتی و ۷۱۲ میلیارد تومان سود خالص داشته که آن هم رشد بالایی را نسبت به ۶ماهه ثبت نکرده است.
در ۱۲ماهه ۱۴۰۲ نیز سود عملیاتی شرکت، ۱۲۸۳ و سود خالص آن ۸۳۶ میلیارد تومان بوده است.
این در حالی است که درآمدهای عملیاتی در ۱۲ ماهه ۱۴۰۲، از مبلغ ۱۳۶,۷۱۹,۸۲۶ میلیون ریال به مبلغ ۱۵۸,۱۱۳,۰۳۷ میلیون ریال رسید و در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، افزایش ۱۶ درصدی را شاهد بود.
اما در این مدت علی‌رغم افزایش درآمدهای عملیاتی شرکت، کاهشی ۳۳ درصدی در سود خالص ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ را تجربه کرده و تحقق سود ۳۴۸ تومانی به ازای هر سهم رقم خورده است.

تحلیل تکنیکال و سناریوی شمارش امواح سهم:

از دید نموداری مانند اکثر نمادهای بازار پس از تکمیل موجA و یک رشد خوب، حدود یک سال است که موج B را تکمیل می‌کند. این موج می‌تواند به صورت دیامتریک یا مثلث تمام شود. حمایت معتبری در محدوده ۲۳۰۰-۲۲۰۰ تومان دارد که بهتر است مبنای حد ضرر سهامداران قرار گیرد. همچنین با صرف زمان یک الی دوماه، انتظار شروع سودآوری مطلوب این سهم می‌رود.
هدف مهم در رشد موج d از مثلث می‌تواند ۳۲۰۰ تومان سقف سال ۹۹ تا ۳۴۵۰ تومان باشد و سپس اصلاحی موقت در قیمت سهم داشته باشیم.
شکست سقف تاریخی ۳۷۰۰ تومانی در مرحله بعد و در موج C محقق خواهد شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]