در این گزارش به بررسی عملکرد  “چکاوه” به عنوان یکی از شرکت های فعال در زمینه تولید کاغذ و مقوا می پردازیم و با مرور اخبار موثر و تحلیل تکنیکال سهم، روند پیش روی شرکت صنایع کاغذسازی کاوه مورد ارزیابی قرار گرفته است.

چکاوه در فروردین ۱۲۹ میلیارد ریال و اردیبهشت ۲۹۶ میلیارد ریال درآمد فروش داشت. ماه سوم یعنی خردادماه را با فروش ۱۸۴ میلیارد ریالی گذارند. شرکت در سه ماهه به ۶۰۷ میلیارد ریال رسیده است که نصف مدت مشابه است. چکاوه در ۱۲ماهه حسابرسی نشده به زیان ۵۱۴ ریالی رسیده است و افزایش ۳ درصدی درآمدهای عملیاتی ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ در مقایسه با دوره مشابه را رقم زده است.
هرچند این شرکت به لحاظ عملیاتی جذاب نیست اما چکاوه با راه اندازی پروژه بیستون خود می‌تواند ظرفیت تولید خود را چندین برابر کرده و سود عملیاتی خوبی بسازد که البته زمانبر خواهد بود و این شرکت در مرحله اجرای پروژه بوده و هنوز به بهره برداری و آغاز تولید محصول نرسیده است.
به علاوه این شرکت از حیث عدد افزایش سرمایه از تجدید و حمایت تکنیکی برای دو الی سه ماه آتی می‌تواند برای سهامدارانش گزینه جذابی باشد.

تولیدات شرکت چکاوه:
این شرکت هم اکنون وابسته به هلدینگ سلولزی تاپیکو، از زیر مجموعه‌های شستا می‌باشد. کارخانه این شرکت با مساحت حدود ۶۷ هزار متر مربع و زیر بنای حدود ۳۴ هزار متر مربع در شهرک صنعتی کاوه قرار داشته و با ظرفیتی معادل ۲۵ هزار تن در سال، یکی از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده کاغذ بازیافتی مورد نیاز صنایع بسته بندی کشور است. این شرکت سه نوع کاغذ تست لاینر، فلوتینگ و لاینر تولید می‌کند.
موضوع فعالیت شرکت صنایع کاغذسازی کاوه طبق ماده ۲ اساسنامه شرکت به شرح زیر است:
• تولید کاغذ و مقوا و سایر تولیدات و فرآورده‌های جنبی و تامین و ایجاد واحدهای مربوطه
• واردکردن کلیه ماشین‌آلات، دستگاه‌ها و تجهیزات لازم و مواد اولیه مورد نیاز
• خرید و فروش تولیدات و واردات و صادرات در زمینه تولیدات
به‌موجب پروانه بهره‌برداری شرکت صنایع کاغذسازی کاوه، بهره‌برداری از کارخانه این شرکت با ظرفیت ۳۰,۰۰۰ تن شامل ۲۵,۰۰۰ تن کاغذ چاپ و تحریر و ۵,۰۰۰ تن مقوا در سال ۱۳۷۳ آغاز شد.

طرح بیستون شرکت:
شرکت صنایع کاغذ سازی بیستون تامین به عنوان یک طرح توسعه شرکت کاغذ سازی کاوه و در سال ۱۳۸۶ در شهرک صنعتی کاوه در نزدیکی شهر ساوه اجرا گردید ولیکن به دلیل مشکلات مربوط به کمبود آب و محدودیت فضا، احداث طرح در سال ۱۳۸۷ به محل فعلی یعنی منطقه بیستون منتقل گردید. لازم به ذکر می‌باشد که مساحت این طرح بالغ بر ۵۷۰٫۰۰۰ هزار متر مربع است. این طرح در نظر دارد کلیه کاغذهای تولیدی خود را به صورت دو لایه تولید و نقش مهمی در تامین کاغذ مرغوب ایفا نماید. همچنین به منظور کاهش قیمت تمام شده، تمامی دستگاه‌ها و ماشین آلات، قابلیت پالایش و جداسازی الیاف بلند و کوتاه در خمیر کاغذ بازیافتی را دارد. این تکنولوژی جدا از بحث صرفه جویی موارد اولیه باعث کیفیت بالای کاغذ نیز شده و به طبع آن محصول تولیدی از این کاغذها از درجه کیفی بالاتری برخوردار خواهند بود. از دیگر طرح‌های این پروژه، برنامه آهار زنی با استفاده از نشاسته در سایز پرس می‌باشد که یکی از طرح‌های اصلی این شرکت است.
گروه محصولات تولیدی این پروژه عبارتند از :

کاغذ و مقوای تست لاینر قهوه‌ای
کاغذ و مقوای تست لاینر یک رو سفید
فلوتینگ از کاغذ باطله
کاغذ و مقوای کرافت لاینر قهوه ای

دراردیبهشت ماه چکاوه برای جذب سرمایه‌گذار در راستای تکمیل و بهره‌برداری از طرح توسعه بیستون با ظرفیت تولید ۷۵ هزار تن انواع کاغذ بسته‌بندی (۳برابر ظرفیت فعلی شرکت) اقدام کرده است. با طرح توسعه ظرفیت شرکت از تولید ۲۵ هزار تن به ۱۰۰ هزار تن حدودا میرسد. طرح بیستون تا به امروز ۶۵% پیشرفت دارد.
در مجمع چکاوه چه گذشت؟ اقدامات صورت گرفته تا چشم انداز عملیاتی سال جاری

۲ تا ۳درصد از سهم بازار انواع کاغذهای بسته‌بندی را داریم.
در حال پیگیری برای جایگزین پاکت‌های کاغذی به‌جای پاکت‌های پلاستیکی هستیم.
۱۶ درصد از تولیدات کاغذ قهوه‌ای و ۸۴ درصد فلوتینگ و تست‌ لاینر بوده است.
۲۸ روز قطع برق و ۵ روز قطع گاز داشتیم که به کاهش ۲۰۴۹ تنی تولید منجر شد.
برای تامین مالی و جذب سرمایه‌گذار ناچار به به روز کردن دارایی ها هستیم. ابتدا افرایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی کارخانه ساوه و سپس کارخانه بیستون در دستور کار است.
به دلیل ابهاماتی که بانک مرکزی در اجرای قوانین رفع تعهدات ارزی دارد، صادراتی نداشتیم.
در سال ۱۴۰۳ پیگیر افرایش نرخ فروش محصولات هستیم.
دریافت تسهیلات بانکی و آورده نقدی از سوی شستا را برای بیستون پیگیری می‌کنیم
تأمین مالی با استفاده از بازار سرمایه و ابزارهای جدید را بررسی کردیم و پیگیر دریافت ۲۵۰ میلیارد تومان از شستا و ۲۵۰ میلیارد دیگر از بانک رفاه هستیم.

تحلیل تکنیکال و روند پیش روی سهم:
نمای نمودار لگاریتمی تعدیل شده در بلند مدت را برای سهم داریم. اگر الگوی حرکتی را از سال ۹۹ تاکنون یک مثلث بدانیم. ABCD تکمیل شده و حال یک سالی است که از پیک ۲۷۰۰ تومان ریزش داشتیم و به صورت یک دیامتریک الماسی در حال تکمیل (E) هستیم که انتهای مسیر است و به قیمت های ۱۰۰۰ تومان نزدیک شده است.
۹۶۰-۱۰۶۰ تومان حمایت های معتبری است که همپوشانی فیبوهای قیمتی معتبر و حمایت های گذشته است. احتمالا از این بازه حمایتی برگشت خواهیم داشت.
اولین محدوده مقاومتی در برگشت ۱۳۰۰ تومان خواهد بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]