ارزیابی عملکرد غول خودروساز کشور و تحلیل نموداری سهم
ارزیابی عملکرد غول خودروساز کشور و تحلیل نموداری سهم

ایران‌خودرو با نماد “خودرو” دارای مارکت ۸۸۸ هزار میلیارد ریالی است. شنبه ۱۶ تیرماه همزمان با اعلام نتایج ریاست جمهوری، نماد این شرکت در قیمت ۲۹۴۵ ریال با نوسان ۶ درصدی صف خرید سنگین شکل داده است. البته ناگفته نماند که کل بازار سرمایه به استقبال تحولات جدید اقتصادی و سیاسی می‌رود که ناشی از اعتماد و خوشبینی به حضور ریاست جمهوری منتخب مردم، دکتر پزشکیان است. او نگاه مثبتی به بازار سرمایه دارد و می‌توانند با اقدامات موثر، روند اعتماد سازی و برگشت پول های پارک شده را به بازار تقویت نمایند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، طبق گزارش منتشرشده در کدال، زیان انباشته خودروسازان از مرز ۲۴۵هزار میلیارد تومان گذشته است. غول‌های جاده‌مخصوص همچنین فقط در سال ۱۴۰۲ متحمل زیانی حدودا ۶۲هزار میلیارد تومانی شده‌اند.
خودروسازان بزرگ کشور همچنین در سال گذشته ۶۲همت زیان کرده‌اند که رشد ۲۲درصد را نسبت به ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. فریز ۱۴ماهه قیمتی دلیل رشد زیان است. تا دی‌ماه پارسال، شورای رقابت مسوول قیمت‌گذاری خودرو بود، اما این مسوولیت را به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرد. شورای رقابت بدش نمی‌آمد مدل قیمت‌گذاری فصلی را در سال گذشته اجرا کند، اما با توجه به شعار سال ۱۴۰۲ (مهار تورم) این اقدام را انجام نداد. زیان تولید ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۹هزار و ۹۰۰میلیارد تومان بوده است. در مقایسه با ۱۴۰۱ با زیان ۲۲هزار و ۶۰۰میلیارد تومانی، این شرکت رشد بیش از ۳۲درصدی را در زیان ثبت کرده است.
رشد خودرو و خساپا کاملا وابسته به اخبار تجدید و فروش دارائی و آزادسازی قیمت‌ها شده است ولی با توجه به رسیدن به قیمت های حمایتی و بهبود شرایط تکنیکی شاخص بازار و سهم، ورود نقدینگی به این صنعت نیز بیشتر شده و شاهد افزایش تقاضا و رشد آرام قیمت سهم خواهیم بود. در این گزارش نگاهی به نمودار سهم خواهیم داشت.

عملکرد خردادماه خودرو:
خودرو دو برابر فروردین‌ماه در اردیبهشت‌ماه فروخته است و به عدد ۲۴۶۶۶۲ میلیارد ریال رسیده. این در حالیست که خردادماه عدد درآمدی فروش شرکت با رشدی بیشتر ۲۵۳۵۱۰ میلیارد ریال بوده و ۳ ماهه فصل بهار به عدد ۶۲۲۶۵۱ میلیارد ریال در فروش رسیده است که ۲۰% از مدت مشابه سال قبل بیشتر است
مصوبه سازمان بورس؛ فرصت مجدد به خودروسازان جهت خروج از ماده ۱۴۱ برای خودروسازان خودرو و خساپا:
به استناد ماده ۴۱ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، هیئت پذیرش اوراق بهادار، اقدام به اعطای مهلت به ناشر تا مهلت زمانی مقرر جهت ارایه صورت های مالی حسابرسی شده سال منتهی به ۳۰ اسفند ۱۴۰۳ جهت خروج ازشمول ماده ۱۴۱لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت نموده است.
بدیهی است در صورت پایان مهلت ارایه شده و عدم خروج ناشر ازشمول ماده قانونی فوق الذکر، پذیرش اوراق بهادار ناشر لغو می گردد.همچنین ذکر این موضوع ضروری است که توضیحات شرکت در خصوص برنامه های خروج ازشمول ماده ۱۴۱لایحه قانونی اصلاحی قسمتی از قانون تجارت، صرفا جهت اطلاع سرمایه گذاران منتشر می شود. بورس اوراق بهادار تهران مسئولیتی در خصوص اجرا و اثربخشی آن ندارد. لذا ازسرمایه گذاران درخواست می شود پیش از تصمیم گیری در خصوص خرید یا فروش سهام شرکت، نسبت به بررسی اطلاعات منتشرشده اقدام نموده و به فرصت اعطا شده برای ایفای تعهدات ناشر توجه کنند.
خودرو و نگاه تکنیکالی به سهم:

در نمودار روزانه سهام شرکت ایران خودرو با نماد معاملاتی خودرو ، بعد از ثبت سقف ۸۱۰ تومانی در مرداد ماه سال ۹۹ شاهد ریزش تند و تیز قیمت تا محدوده ۱۶۰ تومان بودیم.
بعد از رسیدن قیمت به این ناحیه حمایتی در خرداد سال ۱۴۰۰ ، قیمت مدت ۱٫۵ سال در محدوده ۱۶۰ الی ۲۷۰ تومان نوسان کرد و در ادامه شاهد جهش قیمتی تا تراز ۱۶۱٫۸ درصدی app موج قبل بودیم. عد از رالی آبان ۱۴۰۱ که تا اردیبهشت سال گذشته هم ادامه داشت ، قیمت مجددا وارد فاز اصلاحی شد و از حوالی ۴۶۰ تومان تا محدوده ۲۲۵ – ۲۳۰ تومان عقب نشینی داشته است.
اگر سناریوی سهم در نمودار تعدیل شده از سال ۱۴۰۱ به صورت الگوی ABC باشد. در این صورت یک فلت برای B درحال اتمام است و انتظار داریم با رعایت حد حمایت ۲۵۰ تومان شاهد برگشت روند و شروع موج صعودی میان‌مدت C باشیم.
هدف های مهم در برگشت روند محدوده های همپوشانی مقاومت پیشین در ۳۵۰-۳۷۰ با فیبوی قیمتی مهم است. در صورت تثبیت بالای این عدد شکست ۴۱۵-۴۲۰ مهم می باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]