ضرورت رصد پارامترهایی که روند بازار را مشخص می‌کنند/ بورس چه مسیری را انتخاب خواهد کرد؟
ضرورت رصد پارامترهایی که روند بازار را مشخص می‌کنند/ بورس چه مسیری را انتخاب خواهد کرد؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بعد از دو روز رشد پرقدرت بازار سرمایه و افزایش ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل، منفی شدن شاخص‌های بورسی آن هم با افت ۰.۱ درصدی قابل چشم‌پوشی است. اما پارامترهایی را باید رصد کرد که می‌تواند جهت بازار را مشخص کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه در ابتدا به مرور گذشته بازار پرداخت و گفت: علیرغم این‌که یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم حمایت از بورس بود، اما دیدیم که تصمیمات جزیره‌ای ارکان‌های اقتصادی دولت را از شعار خود دور کرد و سهامداران زیادی از بازار خارج شدند.
وی ادامه داد: اما شعار انتخاباتی دولت چهاردم از «نجات بورس در ۳ روز» به مسائل بنیادی‌تری نظیر نرخ خوراک، نرخ بهره و پیش‌بینی پذیری اقتصاد پرداخته شد. سخنانی کارشناسانه که واضحا دغدغه سهامداران نیز بوده و در کنار شعار «بازگشت به برجام» سبب شد تا شاخص کل ۱۰۰ هزار واحد رشد را تنها در عرض دو روز تجربه کند!
دولت‌ها و بورس تهران
بهنام صمدی نقش دولت‌ها در روند بازار سرمایه را تبیین کرد و گفت: قاعدتا تصمیمات دولت بر روند بازار بسیار موثر است. یکی از تصمیمات فاجعه‌بار دولت سیزدهم، الزام به عرضه ارز فولادسازان در مرکز مبادله ارزی بود که باعث کاهش چشمگیر صادرات در فصل بهار امسال شد. علیرغم فروش مناسب در بورس کالا، اما طبق گزارش موجود در انجمن فولاد، قانون مذکور سبب شد تا بخش اعظمی از درآمد فولادسازان که به صادرات معطوف بود از بین برود که ماحصل آن در گزارش فصلی زمستان ۱۴۰۲ عیان شد. سیاست‌های جزیره‌ای دیگری مانند نرخ بهره بالا نیز نقش بدنه دولت بر بازار سرمایه را به خوبی مخابره کرد.
صمدی در خصوص دولت چهاردهم نیز گفت: یکی از صحبت‌های پرتکرار مسعود پزشکیان این بود: «گشایش اقتصادی با استفاده از تمام ابزارهای موجود هم اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه تعامل با دنیا را بهبود بخشیم.»
صحت این گزاره را عملکرد بانک مرکزی دولت سیزدهم به خوبی به تصویر کشید؛ اعمال شدیدترین سیاست‌های انقباضی پولی در راستا مهارم تورم و نرخ ارز که با شکست مواجه شد. واضحا و با توجه به ساختار بودجه کشور، اگر رفع تحریمی صورت نگیرد، تورم کنترل نخواهد شد. مضافا تیم اقتصادی دولت چهاردهم با حضور طیب‌نیا و عبده تبریزی اهمیت این موضوع و تاثیر آن را بر بازار سرمایه درک کرده و تمرکز خود را برای مهار تورم در جای دیگری خرج خواهند کرد. چرا که طیب‌نیا بارها و بارها از نرخ بهره بالا و عدم پیش‌بینی پذیری اقتصاد گلایه کرد!
روند بازار سرمایه
صمدی در آخر عوامل تعیین‌کننده برای ایجاد روند را برشمرد و گفت: منفی شدن شاخص‌های بورسی با افت ۰.۱ درصدی آن هم بعد از رشد ۱‍۰۰ هزار واحدی شاخص کل، اصلا منفی به حساب نمی‌آید. اما به هرحال امروز عیار بازار مشخص خواهد شد. یعنی اگر منفی‌های نمادها خریدار داشته باشد و شاهد ارزش معاملات بالا نیز باشیم، می‌توان مدعی بود که شاخص کل وارد روند صعودی شده است. واضحا نباید انتظار رشد گاوی از بازار را داشت و صعود بورس تهران با شیب ملایم‌تری در انتظار فعالان است!

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]