افزایش حداقلی تولید صنایع بورسی / قید کدام صنایع را باید زد؟
افزایش حداقلی تولید صنایع بورسی / قید کدام صنایع را باید زد؟

بررسی شاخص‌های تولید و فروش صنایع بزرگ و اثرگذار در شاخص کل نشان می‌دهد که روند حرکتی بازار سرمایه چندان متاثر از ریسک‌های سیاسی نبوده و عملکرد صنایع بزرگ، به اندازه‌ی کافی مطلوب نبوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، زمانی که شرکت‌ها در حال انتشار گزارش عملکرد خرداد ماه خود هستند، فعالان بازار سرمایه با توجه به عملکرد ۳ ماهه اول سال صنایع، تصمیمات خود را برای خرید، فروش و یا جابه‌جایی سبد خود پیش از انتشار گزارش فصلی اتخاذ می‌کنند. در همین راستا مرکز پژوهش‌های مجلس شاخص تولید و فروش صنایع بورسی را در اردیبهشت منتشر کرده که می‌توان مدعی بود، گزارش فصل اول ۱۴۰۳، به اندازه گزارش فصل آخر ۱۴۰۲ فاجعه نبوده اما چنگی به دل نمی‌زند.
شاخص تولید و فروش صنعت خودرو و قطعات
در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ شاخص تولید خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۹ درصدی و شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۲۳.۴ درصدی داشته است. این درحالی است که تمام زیر بخش‌های این صنعت نیز با کاهش شاخص تولید و فروش همراه شدند.
اما این آمار در مقایسه با ماه گذشته یعنی فروردین ماه مثبت است؛ علت آن نیز عمدتاً ناشی از کاهش فعالیت‌های بخش صنعت در تعطیلات فروردین بوده است.

شاخص تولید و فروش صنعت شیمیایی
در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ شاخص تولید صنعت شیمیایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۸ درصدی و شاخص فروش آن کاهش ۱۲.۸ درصدی را تجربه کردند. اصلی‌ترین عامل کاهش شاخص فروش را می‌توان به «خوراک پالایشگاه‌ها» نسبت داد.

شاخص تولید و فروش صنعت فلزات
در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ شاخص تولید فلزات نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۶.۲ درصدی و شاخص فروش آن نیز رشد ۱۶.۱ درصدی داشتند. در این صنعت، تنها یک زیربخش با عملکرد منفی داریم.

شاخص تولید و فروش صنعت دارو
در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ شاخص تولید دارو نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۶.۷ درصدی و شاخص فروش آن نیز رشد ۲.۶ درصدی داشتند. همان‌طور که مشخص است، بیشترین تاثیر بر رشد تولید و فروش شاخص‌های این صنعت را زیر بخش شربت یدک می‌کشد.

این قیاس‌ها نشان دادند که صنایع بورسی بزرگی یعنی آن صنایعی که ضریب اهمیت بالاتری در محاسبه شاخص کل دارند، رشد چشم‌گیری را تجربه نکرده‌اند. به طور خلاصه صنعت فلزات پایه ۱.۷ درصد افزایش تولید را در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده و سایر صنایع مورد بررسی افت کردند. البته صنعت دارو نیز با رشد ۰.۳ واحدی مواجه شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]